printlogo


کد خبر: 226959تاریخ: 1399/8/29 00:00
اخبار

افزایش ۵۰ درصدی قیمت لاستیک‌های سواری
انجمن صنفی صنعت تایر ایران دیروز اعلام کرد نرخ فروش تایرهای سواری از امروز (چهارشنبه 28 آبان) ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. ستاد تنظیم بازار در مصوبه‌ای در تاریخ بیستم آبان‌ماه اعلام کرد لاستیک‌های سواری تولید شده با مواد اولیه ارز نیمایی در چارچوب ضوابط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مشروط بر اینکه تولید و فروش آن (زنجیره توزیع) در سامانه جامع تجارت ثبت شود، رأسا توسط واحدهای تولیدی قیمت‌گذاری می‌شود. در همین راستا، انجمن صنفی صنعت تایر ایران ۲ روز پیش (سه‌شنبه 27 آبان) در نامه‌ای به شرکت‌های عضو این انجمن اعلام کرد باید از امروز ۲۸ آبان‌ماه، نرخ فروش تایرهای سواری به میزان ۵۰ درصد افزایش یابد. 
***
لزوم ثبت اطلاعات دریافت‌کننده چک در سامانه صیاد
مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: همه افرادی که قصد استفاده از چک را دارند، ملزم هستند پس از صدور چک، اطلاعات چک صادر‌شده را به همراه اطلاعات دریافت‌کننده چک در سامانه صیاد ثبت کنند. داوود محمدبیگی اظهار داشت: در زمینه الکترونیک شدن چک، ۲ تکلیف اساسی به بانک مرکزی محول شده است؛ یک تکلیف مربوط به راه‌اندازی چک الکترونیک می‌شود و دیگری موضوع ثبت نقل و انتقالات چک‌های فیزیکی است. وی به آغاز ساماندهی چک از بانک مرکزی تاکید کرد و گفت: بانک مرکزی ساماندهی چک را با تاسیس و راه‌اندازی سامانه‌های چکاوک (۱۳۹۵) و صیاد (۱۳۹۶) پیش از تصویب قانون جدید چک در سال ۱۳۹۷ آغاز کرده بود. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه چک الکترونیک جایگزین چک کاغذی نخواهد شد و چک کاغذی هنوز در گردش خواهد ماند، افزود: روال کار با چک الکترونیک به نحوی خواهد بود که براحتی و سادگی، چک الکترونیک توسط بانک‌ها صادر می‌شود و دیگر نیازی به چک کاغذی نخواهد بود. محمدبیگی گفت: مشتریان بانکی می‌توانند از طریق کارتابلی که در اختیارشان قرار گرفته، اقدام به صدور چک کنند. گیرنده نیز از طریق کارتابل خود می‌تواند چک را مشاهده و از بانک وصول مبلغ آن را درخواست کند یا اینکه در صورت لزوم، چک الکترونیک دریافت شده را به دیگری انتقال دهد. محمدبیگی با تاکید بر اینکه دریافت‌کننده چک هم در صورتی که قصد انتقال چک به شخص دیگری را داشته باشد، ملزم است اطلاعات را در این سامانه ثبت کند، گفت: عدم فراگیری امضای الکترونیک میان عموم مردم اصلی‌ترین مشکل در راه‌اندازی چک الکترونیک به شمار می‌رود. 
***
قیمت مصوب محصولات لبنی افزایش یافت
سخنگوی انجمن لبنی ایران از افزایش قیمت مصوب برخی محصولات لبنی خبر داد. «محمدرضا بنی‌طبا» در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به نشست دیروز نمایندگان تشکل‌های صنایع لبنی با مسؤولان ستاد تنظیم بازار کشور گفت: در جلسه‌ای با حضور نمایندگان تشکل‌های لبنی و سازمان مربوط، قیمت‌های جدید برخی محصولات لبنی تعیین و تصویب شد. وی افزود: در این جلسه قیمت‌های جدید به شرح ذیل تعیین شد: قیمت ماست 5/2 کیلو دبه پرچرب ۲۴۰۰۰ تومان، دبه کم‌چرب ۲۱۰۰۰ تومان، شیر نایلون ۵۴۰۰ تومان و پنیر ۴۰۰ گرمی کاپ ۱۴۵۰۰ تومان، ماست کم‌چرب ٩٠٠ گرمی ٨٠٠٠ تومان و ماست پرچرب ٩٠٠ گرمی نیز ٩٧٠٠ تومان. بنی‌طبا گفت: همچنین قیمت شیر بطری کم‌چرب ۷۱۰۰ تومان، نیم‌چرب ۷۵۰۰ تومان، ٣ درصد چربی ۸۵۰۰ تومان، شیر کامل ۸۶۰۰ تومان و قیمت کره حیوانی ۱۰۰ گرمی ۱۰ هزار تومان تعیین شد. وی افزود: همچنین قیمت شیر خام درب دامداری ۴۱۵۰ تومان و به ازای هر دهم چربی بالاتر از 3/2 درصد ۶۰ تومان اضافه می‌شود و در صورتی که کمتر از 3/2‌درصد چربی باشد ۶۰ تومان کسر می‌شود. 
***
اجرای نرخ‌های جدید کارمزد خدمات بانکی از اول آذر
بانک مرکزی در دستورالعملی به مدیران عامل بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک، موسسات اعتباری غیربانکی و بانک مشترک ایران-ونزوئلا، جداول کارمزد خدمات بانکی (ریالی و الکترونیکی) متضمن حداکثر نرخ‌های قابل وصول را ابلاغ کرد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دریافت نرخ‌های جدید کارمزد خدمات بانکی از ابتدای آذرماه ۱۳۹۹ مجاز بوده و بخشنامه جدید جایگزین بخشنامه‌های متناظر قبلی کارمزد‌های خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی می‌شود. 
همچنین در این اطلاعیه تاکید شده بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند به منظور رقابت با یکدیگر، حداکثر تا ۳۰ درصد و برای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، مستمری‌بگیران و مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) حداکثر تا ۱۰۰ درصد مبالغ مندرج در جداول ابلاغی، نرخ‌های کمتری را اعمال کنند.

Page Generated in 0/0288 sec