printlogo


کد خبر: 226964تاریخ: 1399/8/29 00:00
اخبار

بازرسان آژانس تزریق گاز UF6 به سانتریفیوژ‌ها را راستی‌آزمایی کردند
سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، تزریق گاز UF6 به زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژ‌های IRm2 را تأیید کرد. 
کاظم غریب‌آبادی در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشت: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی نیم‌صفحه‌ای در روز گذشته، اعلام کرد بازرسان آژانس در تاریخ ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان)، آغاز تزریق گاز UF6 به یک زنجیره ۱۷۴‌تایی سانتریفیوژ‌های «IRm2» در کارخانه غنی‌سازی سوخت در نطنز را راستی‌آزمایی کردند. 
پیش از این، خبرگزاری رویترز گزارش داده بود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای این نهاد بین‌المللی گفته است ایران فرآیند تزریق گاز UF6 را به سانتریفیوژ‌های نسل دوم در سایت غنی‌سازی نطنز آغاز کرده است. 
***
آمریکا وزیر اطلاعات و رئیس بنیاد مستضعفان را تحریم کرد
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. 
به گزارش فارس، خزانه‌داری آمریکا دیروز از اعمال تحریم‌های جدید در ارتباط با ایران خبر داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. 
بر اساس فهرستی که روی وب‌سایت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است، اسامی ۹ فرد از جمله وزیر اطلاعات ایران، ۴۹ نهاد و یک کشتی به بهانه‌های مختلف در ارتباط با ایران در فهرست تحریمی موسوم به SDN قرار گرفته‌اند. 
وزرات خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که برای توضیح درباره دلایل اعمال این تحریم‌ها منتشر کرده، نوشت شرکت‌های مرتبط با بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. 
خزانه‌داری آمریکا علاوه بر این، با متهم کردن وزیر اطلاعات ایران به نقض «حقوق بشر» گفته نام وی را به فهرست SDN اضافه کرده است. 
طبق اعلام خزانه‌داری آمریکا سیدپرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان نیز از جمله کسانی است که تحریم شده است.
***
ایران از روند مذاکرات صلح به رهبری دولت افغانستان حمایت می‌کند
محمدجواد ظریف در دیدار معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان گفت: ایران از روند مذاکرات صلح به رهبری دولت افغانستان حمایت می‌کند. 
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در این دیدار ضمن خیر مقدم و ابراز تشکر از پیشرفت در مذاکرات سند جامع 2 کشور، بیان کرد: ما خواهان امضای سندی جامع هستیم که منافع ۲ ملت را به بهترین وجه تامین کرده و باعث ارتقای سطح روابط ۲ کشور شود. 
بر اساس گزارش وزارت خارجه افغانستان، ظریف در ادامه گفت: ایران از روند مذاکرات صلح به رهبری دولت افغانستان حمایت کرده و بر حفظ دستاوردهای ۱۹ سال گذشته در چارچوب قانون اساسی فعلی تاکید می‌کند. 
ظریف اضافه کرد: تنها راه تامین صلح و ثبات در افغانستان از دید ما حضور سایر گروه‌ها در داخل سیستم دولت افغانستان است و ما در این باره با کشور‌های همسایه و منطقه نیز به وضوح صحبت کرده‌ایم. 
 ظریف افزود: از اراده نیک و نیت مقامات دولت افغانستان درباره توسعه و گسترش روابط با ایران آگاه هستیم و از آن سپاسگزاریم. وی ادامه داد: ما آمادگی کامل برای افتتاح خط آهن خواف- هرات داریم و در صورتی که کرونا مشکل ایجاد نکند این افتتاح حضوری خواهد بود. 
معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان هم در این دیدار گفت: از موضع اصولی ایران در حمایت از روند صلح و مذاکرات به رهبری دولت افغانستان سپاسگزاریم. وی با اشاره به اهمیت کنفرانس ژنو برای افغانستان گفت: خواهان حضور فعال ایران در این کنفرانس هستیم که از طرف آقای ظریف وعده اشتراک در سطح عالی داده شد. 
همچنین محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه، با ابراهیم طاهریان‌فرد، نماینده ویژه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در این وزارتخانه ملاقات کرد. در این دیدار طاهریان‌فرد درباره حمایت جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات صلح و تلاش‌های ایران برای ایجاد اجماع منطقه‌ای و جهانی در حمایت از این روند صحبت کرد و همچنین حمایت کشور‌های منطقه و جهان را از مذاکرات جاری صلح، مهم و اساسی خواند. 
 وی با در نظر داشتن موانع فرا‌روی مذاکرات صلح در دوحه و تأثیرات آن بر نتایج کنفرانس۲۰۲۰ افغانستان که قرار است هفته آینده در ژنو برگزارشود، صحبت کرد. 
***
خواستار شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده ایران هستیم
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی یک کنفرانس خبری از ایران درخواست کرد درباره فعالیت‌های اعلام‌نشده هسته‌ای خود به آژانس شفاف‌سازی کند. به گزارش فارس، وی با توجه به برخی ادعاها مبنی بر وجود ذرات اورانیوم در مکانی در ایران که به آژانس اعلام نشده، گفت: «ایران همچنان باید به طور کامل و به‌سرعت درباره فعالیت‌هایی که در مکان اعلام‌نشده به آژانس انجام می‌دهد، توضیح دهد تا نگرانی‌ها درباره صحت و کامل بودن توافقات پادمانی برطرف شود. ایران باید اطلاعات موثقی به آژانس ارائه دهد».گروسی در پاسخ به سوالی درباره جدیدترین گزارش آژانس درباره اقدام ایران مبنی بر آغاز تزریق «هگزافلوراید اورانیوم» به سانتریفیوژهای پیشرفته «IRm2» گفت: «این یک به‌روزرسانی بود، ما قبلا نیز اعلام کرده بودیم که آبشارهای سانتریفیوژ نطنز از مرکز غنی‌سازی آزمایشی به مرکز غنی‌سازی سوخت منتقل شده‌اند، این قبلا اتفاق افتاده است و مساله جدیدی نیست. هنوز از آن بهره‌برداری نکرده‌اند و در حال انجام است و در این مرکز سانتریفیوژها راه‌اندازی می‌شوند». 
مدیرکل آژانس در ادامه تأکید کرد در حال حاضر سایتی در ایران وجود ندارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال دسترسی به آن باشد. 

Page Generated in 0/0165 sec