printlogo


کد خبر: 226983تاریخ: 1399/9/1 00:00
دور دنیا

سازمان ملل: جولان اشغالی متعلق به سوریه است
ساعاتی پس از آنکه وزیر خارجه آمریکا به جولان اشغالی سوریه رفت، سازمان ملل در قطعنامه‌ای بر سوری بودن جولان اشغالی تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای بر حاکمیت دائمی سوری‌ها بر جولان اشغالی سوریه تاکید کرد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد حاکمیت همیشگی ملت سوریه بر جولان اشغالی این کشور را با 153 رای موافق تصویب کرد. بر اساس این گزارش، مجمع عمومی سازمان ملل از صهیونیست‌ها خواست از بهره‌برداری بی‌رویه، نابودی و از میان بردن منابع طبیعی جولان اشغالی و نیز اراضی فلسطینی از جمله قدس خودداری کنند. این مجمع در قطعنامه خود از اشغالگران خواست به همه اقدامات زیانبار برای محیط‌زیست از جمله اقداماتی که شهرک‌نشینان انجام می‌دهند و زباله‌های خود را در جولان اشغالی سوریه می‌ریزند و نیز آنچه در اراضی فلسطین اشغالی انجام می‌دهند پایان دهند. 
سازمان ملل این اقدامات را برای منابع آبی خطرناک توصیف کرده و آن را برای سلامت غیرنظامیان زیانبار برشمرده است. تصویب این قطعنامه پس از آن رخ می‌دهد که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در اقدامی بی‌سابقه که ناقض همه قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی است، به عنوان نخستین وزیر خارجه آمریکا از زمان اشغال بلندی‌های جولان در سال 1967 به این منطقه سفر کرد و مدعی شد: این منطقه برای همیشه متعلق به اسرائیل است. وزارت خارجه سوریه در واکنش به این اقدام پمپئو آن را اقدامی تحریک‌آمیز پیش از پایان دوره زمامداری ترامپ و نقض آشکار حاکمیت سوریه دانست. احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب هم بازدید وزیر خارجه آمریکا از شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری و بلندی‌های جولان اشغالی سوریه را محکوم کرده بود. 
پمپئو پنجشنبه‌شب به وقت تهران در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: به رسمیت شناخته شدن [ادعای] حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان [اشغالی] از سوی دولت رئیس‌جمهور ترامپ نشان‌دهنده تعهد ما به تقویت اسرائیل است. مایک پمپئو با حمایت تمام‌قد از رژیم صهیونیستی در روزهای پایانی حکومت ترامپ به انتقاد از درخواست‌های بین‌المللی از رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن جولان اشغالی به سوریه پرداخت و مدعی شد این اقدام (عقب‌نشینی از جولان) می‌تواند به زیان اسرائیل و غرب باشد. اتحادیه عرب هم با صدور بیانیه‌ای سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری اشغالی و جولان اشغالی سوریه را محکوم کرد. 
***
الخزعلی: آتش‌بس با آمریکا پایان یافت
رهبر جنبش عصائب اهل‌الحق عراق با تاکید بر پایان آتش‌بس با آمریکا علت آن را محقق نشدن ۲ هدف اساسی دانست که یکی از آنها عدم سیطره عراق بر حریم هوایی خود است.
 قیس الخزعلی تاکید کرد نظامیان آمریکایی به خاطر جنایاتی که مرتکب می‌شوند، باید بر اساس قوانین عراق مورد بازخواست قرار گیرد. بر اساس گزارش المعلومه و بغداد الیوم، وی تصریح کرد قانون اساسی عراق اجازه احداث هیچ پایگاه نظامی را بدون موافقت پارلمان نمی‌دهد. الخزعلی افزود: گروه‌های مقاومت به خاطر یک هدف سلاح در اختیار دارند و هنگامی که این هدف از بین برود، سلاح هم کنار گذاشته می‌شود. 
وی گفت: تهدیدهای طرف آمریکایی درباره انتقال سفارت دقیق نبود، بلکه در راستای جنگ روانی و با هدف فشار مطرح شد. الخزعلی در ادامه گفت آتش‌بسی که گروه‌های مقاومت اعلام کردند و هدف قرار دادن آمریکایی‌ها را متوقف کرده بودند، پایان یافته است. 
وی افزود: هینین پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در عراق هیچ نقشی در موضوع آتش‌بس با آمریکایی‌ها ندارد، ۲ شرط برای آتش‌بس محقق نشده است، نخستین شرط، تسلط عراق بر حریم هوایی‌اش و دومین شرط، جدول‌بندی خروج نظامیان آمریکایی است که این ۲ شرط محقق نشده است. 
وی همچنین درباره ترکیه هشدار داد تهدید نظامی آتی ترکیه شدیدتر و خطرناک‌تر از تهدید نظامی آمریکاست. 
***
خودکشی کنسول فرانسه در مغرب
رسانه‌های مغربی از پیدا شدن جسد کنسول فرانسوی در محل اقامتش در خیابان الحریه در شهر طنجه خبر دادند. بر اساس گزارش این رسانه‌ها، دنیس فرانسوا، کنسول فرانسه در محل اقامت خود در شهر طنجه اقدام به خودکشی کرده است به طوری که نیروهای پلیس مغرب برای بررسی ابهامات این حادثه ناگهانی به طنجه رفتند. این گزارش حاکی است زمان کوتاهی از تعیین فرانسوا به عنوان کنسول فرانسه و جانشین تیری فلات در کنسولگری این کشور در شهر طنجه مغرب نگذشته بود. 
***
نفوذ کرونا به ناوشکن آمریکایی مایکل مورفی
تقریبا یک نفر از هر ۴ خدمه ناوشکن آمریکایی «مایکل مورفی» به ویروس کرونا مبتلا شده است. شبکه خبری «ان‌‌بی‌سی نیوز» به نقل از مقامات نظامی آمریکا گزارش داد شیوع «کووید-19» در میان خدمه ناوشکن مایک ل مورفی باعث شده برنامه آموزشی این ناوشکن معلق شود. بر اساس این گزارش، آزمایش کرونای تقریبا یک‌چهارم خدمه 300 نفری ناوشکن مایکل مورفی مثبت تشخیص داده شده است. این ناوشکن متعلق به ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی آمریکاست. 

Page Generated in 0/0060 sec