printlogo


کد خبر: 226984تاریخ: 1399/9/1 00:00
اهداف ترامپ از صدور دستور کاهش نظامیان در عراق و افغانستان
آیا آمریکا قصد خروج از منطقه را دارد؟

گروه‌بین‌الملل: خبر کاهش شمار نیروهای نظامی آمریکا در عراق و افغانستان به دستور دونالد ترامپ را می‌توان از ۲ بعد تحولات منطقه‌ای و سیاست داخلی آمریکا مورد بررسی قرار داد. در بعد منطقه‌ای افزایش تلفات و هزینه‌های آمریکا در منطقه و اولتیماتوم گروه‌های مقاومت را باید مدنظر قرار داد و از منظر سیاست داخلی آمریکا می‌توان به تلاش ترامپ برای زمینه‌چینی به منظور حضور در انتخابات 2024 و همچنین تغییر شکل حضور آمریکا در عراق از بعد نظامی به امنیتی اشاره کرد. 
 
* خروج از عراق به معنی تغییر سیاست آمریکا در عراق نیست
به گزارش «وطن امروز»، سرپرست وزارت دفاع آمریکا در جریان سخنرانی در پایگاه فورت بریگ در ایالت کارولینای شمالی گفت: «رئیس‌جمهوری دستور داد تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ شمار نظامیان ما در افغانستان و عراق به ۲۵۰۰ سرباز کاهش یابد». «کریستوفر میلر» خاطرنشان کرد این تصمیم به معنی «تغییر سیاست یا اهداف آمریکا» نیست و آمریکا آماده است تهدیدهایی را که پس از کاهش نیروهای این کشور در افغانستان و عراق ایجاد می‌شود، خنثی کند. در حال حاضر 3200 نظامی آمریکایی در عراق فعالیت دارند که عمدتا در پایگاه‌ عین‌الاسد در غرب عراق و بخشی در اربیل مستقر هستند. 
 
* تداوم حضور ناتو در افغانستان
در پی دستور ترامپ مبنی بر خروج تعداد زیادی از نظامیان آمریکایی از افغانستان، دبیر کل ناتو در صحبت با رئیس‌جمهوری افغانستان تایید کرد ناتو به حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان پس از کاهش نیروهای آمریکایی نیز ادامه می‌دهد. به گزارش اسپوتنیک، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در صفحه توئیتر خود نوشته است: «با رئیس‌جمهوری اشرف غنی درباره ماموریت ناتو صحبت کردم. ما از پروسه صلح در افغانستان حمایت می‌کنیم و به عنوان بخشی از این حمایت ما به تنظیم حضور خود ادامه خواهیم داد. حتی پس از کاهش نیروهای آمریکایی، ناتو به آموزش، مشورت‌دهی و کمک به نیروهای افغان در مبارزه‌شان علیه تروریسم بین‌المللی ادامه می‌دهد». در حال حاضر در افغانستان حدود ۱۲ هزار نظامی ناتو مستقرند که بیشتر از نیمی از آنها نظامیان غیرآمریکایی‌اند. 
 
* گمانه‌زنی‌ها درباره خروج آمریکا از عراق و افغانستان
سخنان سرپرست وزارت دفاع آمریکا درباره کاهش شمار نیروهای نظامی این کشور در عراق و افغانستان در حالی مطرح شده است که از زمان حضور نظامیان آمریکایی در عراق در سال 2003 تاکنون، تروریسم بشدت در این کشور رشد داشته و علاوه بر این، یکپارچگی عراق نیز مورد خدشه واقع شده است. به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش شمار نیروهای نظامی آمریکا در عراق معطوف به مصوبه سال گذشته پارلمان  این کشور در راستای اخراج نظامیان آمریکایی از عراق است که با هشدارهای جدی گروه‌های مقاومت در ماه‌های گذشته عرصه را برای حضور گسترده آمریکا در عراق تنگ کرده است. علاوه بر این کاهش نظامیان آمریکا در عراق را می‌توان از منظر سیاست داخلی و سیاست خارجی آمریکا نیز مدنظر قرار داد. در بعد سیاست داخلی به نظر می‌رسد ترامپ به دنبال این است با کاهش تعداد نیروها در منطقه خود را همچنان وفادار به وعده‌هایی که به طرفدارانش داده نشان دهد و این عملکرد، گمانه‌زنی‌ها را درباره اینکه وی از هم‌اکنون برای انتخابات 2024 آمریکا برنامه‌ریزی می‌کند را تشدید خواهد کرد. از منظر سیاست خارجی هم می‌توان این گزینه را مدنظر داشت که ایالات متحده با کاهش تعداد نیروهای نظامی خود، علاوه بر اینکه به دنبال کاهش تلفات نظامی است، سعی در افزایش حضور امنیتی در عراق دارد. به عبارت دیگر با توجه به ساختار سیاسی فعلی عراق، این امکان برای آمریکایی‌ها فراهم آمده است که در ابعاد امنیتی فعالیت بیشتری داشته باشند که در صورت عملی شدن این گزاره، باید گفت انتخابات پارلمانی آتی عراق، روند ملتهبی را پیش رو خواهد داشت. در ارتباط با افغانستان هم به نظر می‌رسد آمریکا در صدد است با استفاده از ابزار ناتو تلفات نظامیان خود را کاهش دهد.

Page Generated in 0/0062 sec