printlogo


کد خبر: 226985تاریخ: 1399/9/1 00:00
با گذشت بیش از 10 روز از امضای توافق، فرانسوی‌ها خواهان افزایش نقش گروه مینسک در فرآیند توافق هستند
آغاز سهم‌خواهی غربی‌ها در قره‌باغ

گروه بین‌الملل: ۱۲ روز پس از امضای توافقنامه آتش‌بس بین ارمنستان و آذربایجان که با میانجیگری روسیه و استقبال جامعه جهانی مواجه شد، اکنون فرانسوی‌ها با ابراز نگرانی از وضعیت حاضر در منطقه از لزوم نقش‌آفرینی گروه مینسک در تحولات قره‌باغ صحبت می‌کنند. این در حالی است که با گذشت 3 دهه از عمر گروه مینسک، اعضای آن نتوانستند راهکار پایداری برای حفظ صلح و حل‌وفصل مناقشه ارائه کنند. این در حالی است که وزیر خارجه روسیه دلیل این نارضایتی را جریحه‌دار شدن غرور فرانسه و آمریکا به دلیل موفقیت روسیه در حل مناقشه قره‌باغ عنوان کرده است.
 
* فرانسه خواهان نقش‌آفرینی گروه مینسک شد
به گزارش «وطن امروز»، توافق 9 نوامبر بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان که با میانجیگری روسیه شکل گرفت و به 6 هفته مناقشه خونین بین ۲ طرف پایان داد، اگرچه در ابتدا با استقبال فرانسه و آمریکا به عنوان اعضای گروه مینسک مواجه شد اما اکنون با گذشت بیش از 10 روز از امضای توافق، فرانسوی‌ها از نگرانی درباره پیامدهای این توافق صحبت می‌کنند و خواهان افزایش نقش گروه مینسک در فرآیند توافق هستند. این در حالی است که این گروه که روسیه به همراه فرانسه و آمریکا از روسای آن به حساب می‌آید، طی 3 دهه گذشته هیچ توفیقی در رابطه با پایان دادن به تنش‌ها نداشته و عملا باعث افزایش تنش در قره‌باغ شده است. در حال حاضر که تا حدی وضعیت پایدار در قره‌باغ حاکم شده، فرانسه اعلام کرده است نگران اجرای «روند آستانه» در ارتباط با مناقشه قره‌باغ و کنار گذاشتن گروه مینسک از سیر تحولات و مذاکرات است. در همین رابطه خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشت: دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه پس از تماس تلفنی امانوئل مکرون با رئیس‌جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرده است پایان درگیری‌ها باید منجر به مذاکرات توأم با حسن‌نیت برای حفاظت از جمعیت ناگورنو - قره‌باغ و بازگشت ده‌ها هزار آواره به خانه‌های‌شان در شرایط امنیتی مساعد شود. رویترز در ادامه با اشاره به این موضوع نوشت: از زمان برقراری آتش‌بس، مسکو با آنکارا که از متحدان کلیدی باکو و از منتقدان سرسخت گروه مینسک به شمار می‌رود، مذاکراتی را آغاز کرده که ممکن است منجر به استقرار نیروهای ترکیه‌ در منطقه شود. این خبرگزاری به نقل از یک منبع آگاه خاطرنشان کرد: روس‌ها با ترک‌ها درباره یک فرمول احتمالی که مورد خواست فرانسه نیست، مذاکره می‌کنند و آن تکرار روند آستانه است تا نقش‌ها را در این منطقه حساس میان خود تقسیم کنند. این منبع رویترز در کاخ الیزه گفت: نمی‌توان در یک سو مینسک و در سوی دیگر آستانه باشد. روس‌ها باید یک زمانی تصمیم خود را بگیرند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در واکنش به این اخبار گفت: «موفقیت روسیه در قره‌باغ غرور فرانسه و آمریکا را جریحه‌دار کرده است». 
 
* ورود نظامیان آذربایجان به قره‌باغ و‌استعفای وزیر دفاع ارمنستان
در همین حال وزارت دفاع جمهوری آذربایجان دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: واحد‌های ارتش آذربایجان در راستای بیانیه سه‌جانبه امضاشده توسط رئیس‌جمهور آذربایجان، نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه در تاریخ ۲۰ نوامبر وارد منطقه آغ‌دام در قره‌باغ شدند. در این زمینه روزنامه ارمنستانی به نقل از منابع آگاه از استعفای «دیوید تونویان» وزیر دفاع جمهوری ارمنستان و جایگزین شدن او با «هاروتیونیان» از مشاوران اصلی «نیکول پاشینیان» که پیش‌تر از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ هم در سمت وزیر دفاع خدمت کرده، خبر داد. پیش از این هم وزیر خارجه ارمنستان استعفا کرده بود. در پی تشدید اعتراضات در ارمنستان در پی توافق با جمهوری آذربایجان درباره منطقه «قره‌باغ کوهستانی»، «آرمن سرکیسیان» رئیس‌جمهور ارمنستان بر لزوم استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام تأکید کرده بود. با این حال، نخست‌وزیر ارمنستان در جلسه با حزب حاکم «گام من» ضمن تأکید بر اینکه قصد استعفا از سمت خود را ندارد، گفت درصدد تغییر دولت است.

Page Generated in 0/0062 sec