printlogo


کد خبر: 227003تاریخ: 1399/9/1 00:00
طی 24 ساعت 479 نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند
آغاز‌مبارزه مردمی با کرونا
* ناکارآمدی دولت در مدیریت کرونا اثبات شده اما مردم می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی زنجیره انتقال را کاهش دهند

گروه اجتماعی: عجیب و غریب‌ترین و در عین حال گیج‌کننده‌ترین محدودیت‌های شدید کرونایی قرار است از امروز در سراسر کشور اعمال شود. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، محدودیت‌های شدید کرونایی امروز در حالی اعمال می‌شود که نحوه اجرای آن در هر استان و هر شهرستان متفاوت است. با توجه به اینکه شهرها به ۳ وضعیت قرمز، نارنجی و زرد تقسیم شده‌اند، نحوه اجرای محدودیت‌ها متفاوت است اما همین مساله موجب شده بسیاری از مردم سرگردان شوند. 
مسؤولان وزارت بهداشت و متخصصان و جامعه پزشکی معتقد بودند تعطیلی سراسری در کنار محدودیت‌های تردد می‌تواند زنجیره انتقال را قطع کند اما دولت زیر بار تعطیلی نرفت. همین تصمیم موجب شد یک سردرگمی بی‌سابقه در جامعه به وجود آید؛ اینکه کدام مشاغل مجاز به فعالیت هستند و کدام مشاغل به تعطیلی می‌روند و اینکه چرا برخی مشاغل مجاز باید با یک‌سوم کارمند کار کنند و برخی دیگر با دوسوم، از عمده‌ترین سوالات جامعه است. 
دولت زیر بار تعطیلی نرفت اما همین تعطیلی نصفه و نیمه می‌تواند در این روزهای کرونایی غنیمت باشد و باید مردم خود پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. ناکارآمدی دولت در مدیریت کرونا اثبات‌شده اما می‌توان با یک مشارکت عمومی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی زنجیره انتقال را قطع کرد. باید برای ۲ هفته از رفت‌وآمد غیرضروری پرهیز کرد، در بیرون از خانه از ماسک استفاده کرد، به دورهمی‌ و میهمانی نرفت. ویروس کرونا نشان داده با کسی شوخی ندارد و برای سلامتی خود و خانواده باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد. می‌توان با رعایت همین محدودیت‌های نصفه و نیمه نیز زنجیره کرونا را تا حدودی کاهش داد و آمار مرگ‌ومیر‌ها را کم کرد. به گفته مسؤولان وزارت بهداشت اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم باید شاهد مرگ‌ومیرهای روزانه 4 رقمی باشیم.
روز گذشته کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی وزارت کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد زمان پایان محدودیت‌ها منوط به تغییر وضعیت کرونا در کشور است. این مساله به معنای آن است که محدودیت‌ها و برخی تعطیلی‌ها تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت. 
در متن این اطلاعیه آمده است: در اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا و در پاسخ به پیگیری‌های مردمی و مطالبات افکار عمومی در راستای قطع زنجیره انتشار و انتقال ویروس منحوس کرونا، اطلاعیه شماره ۲ کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی درباره طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با روند و وضعیت بیماری «کووید-۱۹» در شهرها به استحضار ملت ایران و اصحاب رسانه می‌رسد و جزئیات مرتبط با هر یک از موضوع‌های مطرح شده، در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود. 
این اطلاعیه می‌افزاید: طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها بر پایه جغرافیای شهرها تدوین و اجرا خواهد شد. علاوه بر محدودیت‌های مشخص شده در طرح، برگزاری هرگونه نمایشگاه(عمومی، تخصصی و بین‌المللی) در همه وضعیت‌ها (زرد، نارنجی و قرمز) تا عادی شدن شرایط ممنوع است. 
بر اساس اطلاعیه وزارت کشور، ادامه فعالیت بقاع متبرکه و اماکن مقدس زیارتی برابر دستورالعمل‌های ابلاغی قبلی وزارت بهداشت خواهد بود. همچنین همه دستگاه‌های دولتی، اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیردولتی و تولیدی مکلف به اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی در چارچوب مدیریت بیماری هستند. 
طبق اطلاعیه مذکور، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و پرتردد در همه شهرها در همه وضعیت‌ها الزامی است و متخلفان برابر مصوبات ستاد ملی جریمه خواهند شد. این در حالی است که زمان خاتمه محدودیت‌ها در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز منوط به تغییر وضعیت‌ها بوده لذا تصور ۲ هفته‌ای بودن طرح تلقی درستی نیست. 
بر اساس آنچه در اطلاعیه وزارت کشور آمده است، لیست مشاغل گروه دوم عبارتند از:
 
در پایان اطلاعیه ضمن اعلام اینکه جزئیات بیشتر طرح در اطلاعیه‌های بعدی به استحضار ملت خواهد رسید، از مردم خواسته شده تا اخبار و اطلاعات لازم را از طریق اطلاعیه‌های صادره دریافت کنند. 
در این باره نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: محدودیت‌های جدید برای مقابله با کرونا که از روز شنبه در سراسر کشور اعمال می‌شود چنانچه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه باشد تاثیرگذار خواهد بود، هر چند این طرح طرحی کامل نیست و مشکلات خود را دارد. 
علی‌اصغر باقرزاده در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه نظر کارشناسان بهداشت، مسؤولان بیمارستانی و نمایندگان مجلس بر تعطیلی قطعی 2 هفته‌ای تهران و برخی شهرهای با وضعیت شدید کرونایی است، افزود: کادر درمان بسیار خسته است و شیوع ویروس طوری است که روز‌به‌روز بر آمار جان‌باختگان و بستری‌شدگان افزوده می‌شود، بنابراین تنها راه قطع زنجیره انتقال این ویروس فقط قرنطینه 2 هفته‌ای در برخی شهرهاست. 
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه موضوع اقتصاد و معیشت مردم در روزهای تداوم شیوع کرونا در اولویت قرار دارد و سلامت در رده بعدی است، این دوگانگی قدرت تصمیم‌گیری درست و اصولی را برای مقابله با این بیماری از مسؤولان اجرایی گرفته است. 
باقرزاده به شلوغی جادها و رفتن مردم به سفر در چند روز گذشته، قبل از اعمال محدودیت‌های جدید اشاره کرد و افزود: کم‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی بی‌تردید به منزله استقبال از مرگ است، البته باید به این نکته توجه داشت که تاب‌آوری مردم به دلیل برنامه‌های ضعیف دولت در مقابله با کرونا کاهش یافته و اعتماد خیلی‌ها به دولت در این زمینه سلب شده است. 
نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: اعضای این کمیسیون معتقدند برای قطع زنجیره ویروس کرونا تهران و برخی شهرها باید قرنطینه کامل شود و درکنار آن معیشت دهک‌های پایین درآمدی نیز مدنظر قرار گیرد. 
باقرزاده تصریح کرد: هر چند طرح جدید مقابله با کرونا در این شرایط سخت ضروری است اما کامل نیست، بنابراین دولت و تصمیم‌گیران باید همچنان درصدد برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای مهار این بیماری برآیند، چرا که معلوم نیست ویروس کرونا کی از بین می‌رود.
 

***

طی 24 ساعت 479 نفر از هموطنان 
بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند
آمار جان‌باختگان کرونایی در 2 هفته اخیر همچنان بیش از 450 نفر در یک شبانه‌روز گزارش می‌شود. به گفته کارشناسان بهداشت، چنانچه مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، آمار جان‌باختگان همچنان افزایش خواهد یافت و در ماه‌های آینده 4 رقمی خواهد شد. به گزارش «وطن امروز»، طبق اظهارات دیروز سخنگوی وزارت بهداشت، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه ۱۳ هزار و ۲۶۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۳ هزار و ۴۴ نفر از آنها بستری شدند. سیماسادات لاری افزود: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۸۲۸ هزار و ۳۷۷ نفر رسید. وی با بیان اینکه متاسفانه در طول این زمان ۴۷۹ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند، مجموع جان‌باختگان این بیماری را ۴۳ هزار و ۸۹۶ نفر اعلام کرد. سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون ۵۸۹ هزار و ۲۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، اظهار کرد: ۵۷۵۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته لاری، تاکنون ۵ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۸۳۴ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. وی خاطرنشان کرد که استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. لاری همچنین تاکید کرد: استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان‌و‌بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
 
* احتمال ۴ رقمی شدن آمار مرگ‌ومیر کرونایی
کرونا به تنهایی تهدیدکننده سلامت مردم در این فصل سرما نیست چرا که ویروس آنفلوآنزا نیز در این فصل شیوع پیدا می‌کند. در چنین شرایطی خودمراقبتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای حفظ سلامتی خود و دیگران ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. معاون درمان ستاد کرونای استان تهران ضمن انتقاد از افزایش سفرها پیش از اعمال محدودیت‌های کرونایی جدید، گفت: با اضافه شدن متغیرهایی مانند سرما، آنفلوآنزا، عدم رعایت مردم و... وقوع مرگ‌های ۴ رقمی دور از انتظار نخواهد بود و ممکن است این اتفاق هم بیفتد. 
دکتر نادر توکلی با اشاره به آغاز محدودیت‌های جدید کرونایی از امروز (اول آذر) گفت: زمانی که مغازه‌ها و فروشگاه‌های غیرضروری تعطیل شوند و اداره‌ها و سازمان‌ها نیز با یک‌سوم ظرفیت کارمندان خود به فعالیت بپردازند، خود به خود میزان ارتباط افراد کاهش می‌یابد و حمل‌و‌نقل شهری که عامل عمده انتقال ویروس کروناست کنترل می‌شود. طبیعتا موضوعات ذکر شده و اعمال محدودیت‌ها سبب می‌شود زنجیره انتقال ویروس تا حدی کم شود. وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم با این محدودیت‌های دو‌هفته‌ای بار بیماری، مراجعه به مراکز درمانی و مرگ‌ومیر کمتر شود تا بتوانیم سرویس مناسب‌تری به بیماران ارائه دهیم، زیرا در حال حاضر یکی از مشکلات ما در این زمینه‌ است. 
توکلی با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها پر شده‌اند و تخت‌های بستری محدود است، تاکید کرد: هدف عمده طرح تعطیلی دوهفته‌ای مشاغل و اعمال سایر محدودیت‌ها مانند محدودیت تردد بین استانی و شبانه این است که یک آرامش نسبی برای کادر درمان فراهم کنیم، هر چند این اقدام هم درمان قطعی واقعه نیست. معاون درمان ستاد کرونای استان تهران اظهار کرد: ارزیابی نتایج طرح به‌سرعت انجام نخواهد شد. پس از اعمال محدودیت‌ها با ۲ هفته تاخیر می‌توانید نتایج را مشاهده کنید. از روز شنبه تمام محدودیت‌ها به شکل جدی اعمال خواهد شد. وی با انتقاد از افزایش سفرها به سمت شمال کشور طی روزهای اخیر و پیش از آغاز اعمال محدودیت‌های جدید، بیان کرد: با اجرای محدودیت‌ها همراهی مردم هم نکته بسیار مهمی است و اگر همراهی‌ای از سوی مردم صورت نگیرد طبیعتا توفیقی در اجرای محدودیت‌ها نخواهیم داشت. 
توکلی در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: با اضافه شدن متغیرهایی مانند سرما، آنفلوآنزا، عدم رعایت مردم و... وقوع مرگ‌های ۴ رقمی دور از انتظار نخواهد بود و ممکن است این اتفاق هم بیفتد. وی درباره جهش‌های احتمالی ویروس کرونا افزود: مورد ثابت‌شده‌ای وجود ندارد اما شواهد بر این منوال است که ویروس تغییر رفتار داده اما این موضوع هنوز ثابت نشده است.
 

Page Generated in 0/0048 sec