printlogo


کد خبر: 227006تاریخ: 1399/9/1 00:00
اخبار

زمان حسابرسی، بسیاری از دستگاه‌های  دولتی «غیردولتی» می‌شوند
جلسه بررسی بودجه شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و تبادل‌نظر درباره اصلاح ساختار بودجه با حضور مهرداد بذرپاش، رئیس کل دیوان محاسبات کشور و محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در دیوان محاسبات برگزار شد. در این جلسه، بذرپاش با مهم خواندن پاسخگویی مسؤولان در برابر بودجه دریافتی گفت: بسیاری از نهادها وقتی بودجه می‌خواهند در صف دولت و مجلس هستند اما وقتی نوبت به حسابرسی و تعریف نقش آنها در توسعه کشور می‌شود، نهاد غیردولتی می‌شوند و خود را در مقام پاسخگویی نمی‌دانند. در این جلسه، بودجه نهادهای عمومی، شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها و همچنین بدهی دولت به شرکت‌ها و صندوق‌ها بررسی شد و بر تسریع در نهایی شدن گزارش تفریغ بودجه تأکید شد. تشکیل کمیسیون تخصصی متشکل از معاونان فنی و مشاور رئیس کل دیوان محاسبات کشور و برخی معاونان و روسای امور سازمان برنامه و بودجه به منظور ارائه نقطه نظرات فنی درباره اصلاح ساختار بودجه از مصوبات این جلسه بود.
***
تغییر رمز کارت به صورت غیرحضوری رایگان است
روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به اخبار منتشرشده مبنی بر اخذ کارمزد برای تغییر رمز کارت، ضمن تاکید بر رایگان بودن عملیات تغییر رمز کارت با استفاده از خودپرداز یا هر یک از کانال‌های غیرحضوری، عملیات تغییر رمز کارت در داخل شعبه به دلیل جلوگیری از مراجعه حضوری به شعبه با کارمزد انجام خواهد شد. 
***
کاهش 70 درصدی تخلفات گمرکی با ایکس‌ری
رئیس نظارت بر فرآیندهای گمرکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به فارس گفت: استقرار دستگاه‌های ایکس‌ری (تصویر‌برداری با اشعه ایکس) در مبادی گمرکی و مسیرهای مواصلاتی درون‌جاده‌ای، نه‌تنها در راستای کشف قاچاق کالا و ارز کمک شایانی می‌کند، بلکه در پیشگیری از خطرات امنیتی، تروریستی و مواد مخدر هم نقش بسزایی دارد. حامد گودرزی با بیان اینکه استقرار ایکس‌ری در مبادی گمرکی حدود 60 تا 70 درصد کاهش تخلفات را به همراه داشته، عنوان کرد: تاکنون 20 درصد مبادی گمرکی کشور به دستگاه‌های ایکس‌ری مجهز شده‌اند و در حال حاضر نیازمند تأمین و نصب 52 دستگاه در 32 نقطه مرزی کشور هستیم. وی افزود: هم‌اکنون 8 شرکت دانش‌بنیان داخلی مسؤول تولید دستگاه‌های ایکس‌ری هستند و این شرکت‌ها بدون آنکه هزینه‌ای به دولت تحمیل کنند، می‌توانند از محل اخذ عوارض مستقلا درآمدزایی داشته باشند. 
***
112 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی منتشر شد
معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری وزارت امور اقتصادی و دارایی در اطلاعیه‌ای نتیجه بیست‌وپنجمین هفته حراج اوراق بهادار دولتی منتهی به 28 آبان 1399 را اعلام کرد. طبق اعلام این اطلاعیه، پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان در سامانه‌های بازار بین‌‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، مبلغ 2.565 میلیارد تومان اوراق به فروش رسید. معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری وزارت اقتصاد در این گزارش همچنین اعلام کرد با انتشار اسناد خزانه اسلامی و طی برگزاری 24 هفته عرضه اوراق بدهی دولت و ۲ مرحله پذیره‌نویسی اوراق تا تاریخ 20 آبان در مجموع معادل 109.874 میلیارد تومان شامل 36.700 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی و 73.174 میلیارد تومان اوراق نقدی تأمین مالی انجام شده بود. با احتساب رقم فروش اوراق بدهی دولتی در بیست‌و‌پنجمین مرحله از حراج، مجموع فروش اوراق بدهی دولتی به 112.439 میلیارد تومان رسید. 
***
یکشنبه؛ آغاز تحقیق و تفحص از مناطق آزاد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تصویب تحقیق و تفحص از مناطق آزاد کشور گفت: از یکشنبه هفته آینده کار تحقیق و تفحص از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس آغاز خواهد شد. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با صداوسیما افزود: همزمان طرح اصلاح قانون مناطق آزاد کشور نیز که در کمیته بازرگانی کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است، در این کمیسیون به رأی نهایی گذاشته و به صحن علنی ارسال خواهد شد. وی همچنین اظهار داشت: با توجه به اینکه مشکلات متعددی در طول ۲ دهه تشکیل مناطق آزاد کشور و عدم تأمین انتظارات قانونگذار بویژه در زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش ظرفیت تولید و اشتغال تأمین نشده است، ما این طرح را برای تحقق اهداف قانونگذار در صحن علنی به رأی نهایی خواهیم گذاشت. پورابراهیمی افزود: عملکرد مناطق آزاد کشور دارای شدت و ضعفی است و برخی از این مناطق به جای تبدیل شدن به مناطق صادراتی به دپوی کالا‌های وارداتی تبدیل شده‌اند. وی گفت: این طرح دارای ۱۲ بند است و با توجه به اینکه دولت هم لایحه‌ای درباره معافیت مالیاتی مناطق آزاد کشور ارائه داده است، ما لایحه دولت و مفاد آن را نیز در این طرح گنجانده‌ایم. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین اعلام کرد: طرح اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده که گزارش کمیسیون اقتصادی است. مجلس در هفته پیش‌رو طرح اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را که به دلیل برخی ایرادات شورای نگهبان برگشت داده شده است، اصلاح خواهد کرد. 

Page Generated in 0/0125 sec