printlogo


کد خبر: 227029تاریخ: 1399/9/2 00:00
دور دنیا

امید سعودی‌ها به سیاست خارجی بایدن
عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه سعودی گفت ریاض برای همکاری با دولت جدید آمریکا بسیار خوشبین است. الجبیر به شبکه سی‌‌ان‌ان گفت دولت سعودی صرف نظر از اینکه دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان در کاخ سفید باشند، با تمام دولت‌های آمریکا همکاری می‌کند. این مقام سعودی سپس به تعریف و تمجید از جو بایدن پرداخت و گفت که او تجربه سیاسی بسیاری دارد و ۳۵ سال در مجلس سنا بوده و سپس معاون رئیس‌جمهور [آمریکا] شد و پیش‌بینی نمی‌کند که جو بایدن بخواهد تغییر کلانی در سیاست خارجی آمریکا ایجاد کند. عادل الجبیر در ادامه تأکید کرد: آنچه کاندیداها در خلال کمپین انتخاباتی می‌گویند منعکس‌کننده آن چیزی نیست که پس از به قدرت رسیدن بدان عمل می‌کنند و عربستان سعودی تعامل با رؤسای‌جمهور را به محض به قدرت رسیدن آغاز می‌کند. وزیر مشاور در امور خارجه سعودی افزود: میان دولت سعودی و آمریکا منافع بسیاری در پرونده‌های مختلف در منطقه و جهان بویژه در حیطه اقتصاد جهانی و ثبات بازار نفت و امنیت انرژی و مبارزه با تروریسم وجود دارد. الجبیر در ادامه ادعا کرد که عربستان سعودی کلید ورود به تمام آنچه در جهان اسلام وجود دارد، است. «ریما بنت بندر بن سلطان» سفیر عربستان سعودی در آمریکا نیز روز پنجشنبه هفته گذشته در سخنانی روابط ۲ کشور را تاریخی دانست و مدعی شد برای ریاض تفاوتی ندارد چه کسی در کاخ سفید باشد. 
***
فرار بزرگ از زندان بیروت
منابع لبنانی دیروز از فرار بیش از ۴۰ زندانی از زندان «بعبدا» در شرق بیروت خبر دادند. به گزارش خبرگزاری اخبار الیوم، صبح دیروز تعدادی از زندانیان که احتمال می‌رود تعداد آنها بیش از ۴۰ نفر باشد، پس از شکستن درها و خروج از سلول‌ها از زندان بعبدا در شرق بیروت فرار کردند. این گزارش در حالی است که برخی منابع خبری تعداد افراد یادشده را ۶۹ نفر گزارش کرده‌اند. پایگاه خبری «روسیا الیوم» به نقل از خبرنگار خود در لبنان نوشت: تعداد زندانیان فراری ۶۹ نفر بوده و نیروهای امنیتی پس از فرار این افراد منطقه را محاصره کرده‌اند. طبق این گزارش، برخی رسانه‌های لبنانی خبر داده‌اند ۵ نفر از این افراد هنگام فرار تصادف کرده‌ و کشته شده‌اند. نیروهای امنیتی لبنان موفق شدند تعدادی از این افراد را نیز دستگیر کنند. رسانه‌ها تعداد افراد دستگیر شده را 8 نفر گزارش کرده‌اند. شبکه «العربی» نیز در این باره نوشت زندانیان پیش از فرار، تعدادی از مأموران امنیتی را مورد ضرب و شتم قرار داده و زندانی کرده‌اند. اسکای‌نیوز نیز به نقل از خبرنگار خود در لبنان گزارش داد حدود ۷۰ زندانی توانسته‌اند از زندان بعبدا فرار کنند. 
***
حمایت چین از چندجانبه‌گرایی در جهان
وانگ یی، وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود ضمن حمایت دوباره از چند‌جانبه‌گرایی در جهان، پکن را مدافع نظم بین‌المللی کنونی دانسته است. وانگ در این باره گفت: چین همیشه طرفدار چند‌قطبی شدن جهان است و با اراده از نظام بین‌المللی کنونی به همراه سازمان ملل در هسته اصلی آن حمایت می‌کند و هنجار‌های اساسی روابط بین‌الملل را مطابق اهداف و اصول منشور ملل متحد به کار می‌برد. وی در ادامه افزود: اینکه «شی‌جین پنگ» رئیس‌جمهور چین و «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در موقعیت‌های مختلف تلفنی صحبت‌ کرده‌ و اخیرا در سومین مجمع صلح پاریس به منظور حمایت مشترک از چند‌جانبه‌گرایی و ارتقای همکاری‌های بین‌المللی شرکت کرده‌اند، نشان‌دهنده اعتماد متقابل میان ۲ رهبر و همکاری‌های راهبردی جامع سطح بالا میان ۲ کشور است. وزیر خارجه چین در ادامه با اشاره به درخواست مکرون از اتحادیه اروپایی برای پیروی از راهبردی مستقل گفت: چین، اروپا را به عنوان یک قطب مستقل در جهان و متکی به خود می‌داند. وانگ یی همچنین گفت احترام متقابل برای غلبه بر مشکلات و حفظ روند توسعه روابط چین و فرانسه بسیار مهم است.  
در ادامه لودریان نیز ضمن تشکر از چین بابت شرکت در مجمع صلح پاریس گفت فرانسه نیز از چندجانبه‌گرایی حمایت می‌کند و بر این باور است چین و اتحادیه اروپایی باید روابط دوستانه‌ای را بر اساس اعتماد و احترام مشترک داشته باشند.
***
بازداشت 18 فرد مظنون به عضویت در داعش در ترکیه
پلیس ترکیه دیروز از انجام عملیات امنیتی برای دستگیری عناصر داعشی در استانبول خبر داد. به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، گروه مبارزه با تروریسم استانبول در ۱۳ منطقه استانبول عملیات امنیتی علیه عناصر سازمان تروریستی داعش را آغاز کرد. طبق این گزارش، این عملیات با پشتیبانی نیروهای ویژه ترکیه صورت گرفت که در پی آن ۱۸ فرد دستگیر شدند. آناتولی با اشاره به کشف و ضبط اسناد و فایل‌های دیجیتال همراه با افراد یادشده، گزارش داد پلیس ترکیه پس از دستگیری این افراد، برای اتخاذ اقدامات لازم آنها را به مرکز امنیتی تحویل داده است. این عملیات در حالی انجام شده است که نیروهای مبارزه با تروریسم استان سامسون ترکیه اخیرا طی چند عملیات همزمان علیه عناصر سازمان تروریستی داعش در شهرستان‌های آتاکوم و ایلک‌ادیم در این استان ۱۶ فرد مظنون به عضویت در داعش را دستگیر کردند. 

Page Generated in 0/0121 sec