printlogo


کد خبر: 227031تاریخ: 1399/9/2 00:00
دولت یمن بر پایگاه استراتژیک ماس در مأرب مسلط شد
وخامت اوضاع کودکان یمنی

گروه ‌بین‌الملل: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز شنبه پس از چندین روز درگیری سنگین در اطراف استان مأرب توانستند پایگاه نظامی ماس در این استان را از چنگ نظامیان وابسته به منصور هادی آزاد کنند. این پیروزی سبب شد دولت قانونی یمن دست برتر را در این استان راهبردی داشته باشد و به احتمال زیاد تسلط کامل آن‌ را در روزهای آینده به دست خواهد آورد. 
به گزارش «وطن امروز»، وزیر گردشگری دولت یمن دیروز (شنبه) تسخیر پایگاه ماس را توسط نیروهای دولتی این کشور رسما تأیید کرد. «احمد العلیی» در گفت‌وگو با «المیادین» در این باره گفت: «پایگاه ماس عملا تحت کنترل نیروهای یمن درآمده است». او در ادامه گفت: «پس از ۶ سال تحمل کشتار و جنایت، دیگر گزینه‌ای جز بازپس‌گیری سرزمین با زور سلاح نداریم». العلیی همچنین تأکید کرد دیگر آزادسازی مناطق اشغالی جزئی از وظایف ارتش و کمیته‌های مردمی شده است. درگیری‌ها میان طرفین از بامداد روز شنبه گذشته از ۳ محور در اطراف شهر مأرب و محور چهارمی در اطراف استان الجوف از سر گرفته شد و به‌ رغم گسترده بودن دامنه عملیات نظامی، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دستاوردهای خوب میدانی داشتند. پادگان ماس آخرین پایگاه راهبردی تحت سیطره نیروهای حزب اصلاح در استان مأرب و نزدیک‌ترین به شهر مأرب بود که با تسلط نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر این پادگان شهر مأرب زیر سلطه آتش بازی این نیروها قرار می‌گیرد. استان سرشار از نفت و گاز مأرب (در مرکز یمن) مهم‌ترین مرکز حضور حزب «الاصلاح» بود که بخش اصلی پیاده ‌نظام دولت «عبدربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن محسوب می‌شد. با تسلط نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی بر این شهر، دولت مستعفی صرفا مناطقی در استان تعز و بخشی از استان المهره و حضرموت را در کنترل خواهد داشت. باقی استان‌ها نیز در کنترل نسبی شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب (همسو با امارات) قرار دارد. 
 
* آمار اسفبار وزارت بهداشت یمن از وضعیت کودکان یمنی
جنگ در یمن در شرایطی ادامه دارد که وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن در گزارشی به مناسبت روز جهانی کودک اعلام کرد ائتلاف متجاوز سعودی باعث به وجود آمدن بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در یمن شده و در نتیجه بمباران مناطق مختلف این کشور ۲۶۴۳ کودک کشته و ۴۲۰۵ نفر نیز زخمی شده‌اند. در این گزارش آمده است تعداد کودکان زیر ۵ سال که از سوء‌تغذیه رنج می‌برند به ۲ میلیون نفر رسیده است که ۴۰۰ هزار نفر از آنها در وضعیت وخیم قرار دارند و ۱۲ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. طبق گزارش شبکه المسیره، در نتیجه محاصره تحمیلی بر یمن صدها هزار کودک جان خود را از دست داده‌اند‌ و میلیون‌ها نفر نیز در وضعیت ناگواری قرار دارند. وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن در صنعا، ائتلاف متجاوز سعودی را مسؤول قانونی، انسانی و اخلاقی این فجایع در یمن دانست و از جهانیان خواست با این تجاوزات ائتلاف سعودی مقابله کرده و برای رفع ظلم و فجایع در یمن اقدام کنند. وزارت بهداشت صنعا همچنین از سازمان ملل و صندوق کودکان یونیسف خواست در تصمیم خود تجدیدنظر کرده و نام ائتلاف سعودی را در «فهرست سیاه قاتلان کودکان» درج کنند. 
 
* هشدار گوترش نسبت به وضعیت یمن
 علاوه بر وزارت بهداشت یمن، دبیرکل سازمان ملل هم روز جمعه در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع یمن هشدار داد و گفت: «یمن با خطر بدترین بحران گرسنگی که جهان طی چند دهه گذشته شاهد آن بوده، مواجه است». آنتونیو گوترش اضافه کرد: «تشدید بحران یمن به دلیل کاهش شدید کمک‌ها و شکست در حمایت خارجی از اقتصاد این کشور بوده است». وی افزود: «همچنین تشدید اوضاع در یمن به دلیل ادامه درگیری و جلوگیری از امداد‌رسانی به مردم این کشور بوده است».  عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد. این تجاوز نظامی هیچ‌کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و نتیجه‌اش کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیر بوده است.

Page Generated in 0/0149 sec