printlogo


کد خبر: 227040تاریخ: 1399/9/2 00:00
روز اول محدودیت‌های جدید کرونایی با ترافیک و ازدحام در وسایل نقلیه عمومی سپری شد
آغاز محدودیت‌های پراکنده

گروه اجتماعی: نخستین روز محدودیت‌های شدید کرونایی با ترافیک و ازدحام در اماکن و وسایل حمل‌و‌نقل عمومی همراه شد و روحانی هم اعلام کرد این تعطیلات(!) برای این بود که به مردم بگوییم مساله ویروس کرونا خیلی جدی است و همه باید مراعات کنند. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا، محدودیت‌های شدید کرونایی از روز گذشته در سراسر کشور متناسب با وضعیت کرونایی هر شهر اجرا شد. در شهرهای قرمز کرونایی فقط مشاغل گروه یک شامل بانک‌ها، کارخانه‌ها و مطبوعات مجاز به فعالیت هستند و در تهران نیز بازار و اکثر فروشگاه‌ها بسته بود اما فعالیت در سطح شهر ادامه داشت و با توجه به بارش باران، ترافیک در خیابان‌ها وجود داشت. به عبارت بهتر دیروز تهران مثل یک شهر تعطیل نبود چرا که اکثر مغازه‌ها و بانک‌ها فعال بودند، اتوبوس و مترو پرازدحام‌تر از روزهای گذشته بود و رستوران‌ها هر چند به صورت بیرون‌بر اما خدمات ارائه می‌کردند. می‌توان گفت در روز اول محدودیت‌ها، هر چند بازار و فروشگاه‌های بزرگ تعطیل بودند اما جمعیت و ازدحام همیشگی به مکان‌های محدود‌تر منتقل شدند. هدف از محدودیت‌های جدید از بین بردن ازدحام و انجام فاصله‌گذاری اجتماعی است اما این مساله در روز ابتدایی محدودیت‌ها هویدا نبود. 
بسیاری از متخصصان وزارت بهداشت تعطیلی و قرنطینه کامل را بهترین راهکار می‌دانند اما دولت زیر بار تعطیلی نرفت و فقط با تعطیلی پراکنده و نصفه و نیمه موافقت کرد. جالب اینکه دیروز روحانی در ستاد مقابله با کرونا به این مساله اشاره کرد و گفت هدف از تعطیلات فقط این بوده که به مردم گفته شود موضوع جدی است!
روحانی دیروز گفت: بعضی جاها ناچار به تعطیلی شدیم تا تجمع و تردد کم شود؛ قبلا می‌گفتیم همه پروتکل‌ها را مراعات کنید به خاطر اینکه خودتان و اقوام‌تان سالم بمانید و فشار از دوش کادر درمانی کاهش پیدا کند. جمع شدن‌ها و دورهمی‌ها بر اساس نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که صحبت کردن باعث انتشار افشانه‌ها‌ می‌شود که باعث ابتلای افراد زیادی می‌شود. یک فرد مبتلا در یک جمع ۵۰ نفره در ۲ ساعت باعث می‌شود همه مبتلا شوند؛ مسؤولیت‌پذیری آحاد جامعه مهم است. 
وی ادامه داد: در جلسه امروز مصوب شد که همه افرادی که در جامعه می‌آیند باید کارت ملی یا یک کارت با کد ملی همراه داشته باشند تا بتوان از این طریق از ورود افراد مبتلا به جامعه و ارائه خدمات به آنان جلوگیری کرد. تعداد تست‌های روزانه افزایش یافته و ممکن است تعداد افراد مبتلا بیشتر شود اما در ادامه از تعداد فوتی‌ها کم می‌شود. اگر مردم مراعات کنند نیاز به یک ساعت تعطیلی نداریم و امیدوارم مردم با مراعات خود تعطیلات را کوتاه کنند و فوتی‌ها و نگرانی‌ها کاهش یابد. این تعطیلات برای این بود که به مردم بگوییم مساله ویروس کرونا خیلی جدی است و همه باید مراعات کنند. 
صحبت‌های روحانی در حالی است که در روزهای اول ورود کرونا به کشور، مقررات قرنطینه بویژه توسط افراد مسن، کودکان و بیماران بیشتر رعایت می‌شد ولی متاسفانه کم‌کم به دلایل مختلف، این موضوع رنگ باخت. حتی به رغم تأکیدات مبنی بر اینکه از سفر رفتن پرهیز شود اما هنوز در ایام تعطیل، جاده‌ها شلوع می‌شود؛ در هر حال این اتفاقات موجب شده است که ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به فکر چاره باشد. در کنار پیگیری محققان کشور برای پیدا کردن راه درمان و تولید واکسن، پیشگیری با رعایت دستورالعمل‌ها همچنان در صدر توصیه‌هاست. 
علی شاه‌عباسی، رئیس بیمارستان شهید دکتر فیاض‌بخش تهران مردم را از ساده‌انگاری درباره بهبود شرایط کرونایی برحذر داشت و گفت: اگر چه در 3-2 روز گذشته مراجعان به بیمارستان کمتر شده است اما نباید این بیماری را ساده گرفت. 
وی افزود: برای غلبه بر شیوع این بیماری باید از شیوع ویروس کرونا با تدابیر مختلف جلو بود. باید آموزش‌ها را مجازی کنیم، در مرزهای کشور کنترل بیشتر صورت گیرد و محدودیت‌های شخصی بیشتر شود. در موج اول بیماری، تدابیر جدی‌تری اتخاذ شد و محدودیت‌های اعمالی شدیدتر بود. در آن زمان حتی در مقطعی جراحی‌های غیراورژانسی متوقف شده بود. اکنون شاید به واسطه کمتر شدن سختگیری‌ها، مردم هم ساده‌تر با بیماری برخورد می‌کنند در حالی که بر شدت بیماری افزوده شده است. متأسفانه همچنان سفر، میهمانی، جشن، مراسم عزا و دورهمی‌ها در برنامه‌های مردم هست. این اقدامات بسیار خطرناک است، چرا که تعداد مبتلایان و افراد ناقل در سطح جامعه بالاست و شانس انتقال بیماری بیشتر شده است. 
 
* هشدارهای پلیس با آغاز محدودیت‌های جدید کرونایی
همزمان با آغاز مرحله جدیدی از محدودیت‌های کرونایی، معاون اجتماعی پلیس پیشگیری تهران بزرگ توصیه‌ها و هشدارهایی را به مردم ارائه کرد. سرگرد وحید سلطانی‌پاجی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مجرمان همواره در شرایط خاص و با سوءاستفاده از این جو اقدام به سودجویی از موقعیت می‌کنند، گفت: در همین راستا این احتمال وجود دارد که افراد سودجو و مجرم با غصب و جعل عناوینی نظیر مامور پلیس، مامور بهداشت، بازرس اتحادیه، تعزیرات و... اقدامات مجرمانه‌ای انجام دهند که لازم است در این باره شهروندان هوشیاری خود را حفظ کنند. سلطانی اضافه کرد: یکی از این موارد احتمال مراجعه افراد سودجو به صاحبان و متصدیان صنوف، شهروندان یا خودروهای آنان است که در این باره لازم است شهروندان حتما از جزئیات اجرای طرح‌ها آگاه باشند و بدانند که هیچگاه ماموران اعم از پلیس، بهداشت و... با مراجعه مستقیم به شهروندان مبلغی را تحت عنوان جریمه اخذ نمی‌کنند. همچنین طبق اعلام نهادهای مربوط، خودرویی نیز در این طرح توقیف نمی‌شود و صرفا اعمال جریمه انجام خواهد شد که آن هم در سامانه رسمی پلیس راهور قابل استعلام است. وی ادامه داد: بنابراین اگر شهروندان با مواردی از مراجعه افراد به واحد صنفی یا در منازل خود روبه‌رو شدند حتما صحت و سقم موضوع را بررسی کنند. به گفته وی، هیچ ماموری برای اجرای محدودیت‌های کرونایی به در منازل مراجعه نخواهد کرد، به همین دلیل درخواست ما از شهروندان این است که در این موارد حتما موضوع را به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند. 
همچنین فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه دریافتی کارکنان مشمول بیمه و صندوق تامین اجتماعی در دوران استفاده از مرخصی استعلاجی کرونا کاهش چشمگیری می‌یابد، تسهیل فرآیندهای مرتبط با غرامت دستمزد برای کارکنان مبتلا به «کووید-۱۹» را خواستار شد. دکتر علیرضا زالی طی مکاتبه‌ای با وزیر بهداشت، تامین زیرساخت‌های تسهیل فرآیند غرامت دستمزد کارکنان مشمول بیمه و صندوق تامین اجتماعی را در صورت ابتلا به کرونا و استفاده از مرخصی استعلاجی خواستار شد. وی با اشاره به اینکه دریافتی کارکنان مشمول بیمه و صندوق تامین اجتماعی در دوران استفاده از مرخصی استعلاجی به علت مثبت شدن تست pcr و گذراندن دوران نقاهت و قرنطینه به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد، اظهار کرد: اکثر این کارکنان به‌رغم مثبت بودن تست pcr به دلیل جلوگیری از کاهش حقوق و مزایا، متاسفانه در محل کار خود و دستگاه‌های اجرایی حضور می‌یابند. وی تاکید کرد: لازم است تمهیداتی اتخاذ شود تا ضمن طرح موضوع در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، فرآیند مرتبط با پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری کارکنانی که مبتلا به «کووید-۱۹» شده‌اند و به ناچار از استعلاجی بیش از ۳ روز استفاده می‌کنند، اصلاح شود. 
 
 
 
***
[۴۳۱ فوتی جدید کرونا طی ۲۴ ساعت]
شمارجان‌باختگان کرونا در کشور دیروز مرز 44 هزار نفر را رد کرد. این آمار بالای مرگ‌ومیر ناشی از بیماری «کووید-19» هشداری جدی است تا مردم به موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از پیش توجه کنند. به گزارش «وطن‌امروز»، سخنگوی وزارت بهداشت دیروز آخرین موارد شناسایی و فوتی ناشی از «کووید-۱۹» در کشور طی ۲۴ ساعت یعنی از ظهر روز جمعه تا ظهر روز شنبه را اعلام کرد. سیماسادات لاری گفت: از ظهر روز جمعه تا ظهر امروز (دیروز) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۹۳۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۱۵۵ نفر از آنها بستری شدند. وی همچنین گفت: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۸۴۱ هزار و ۳۰۸ نفر رسید. وی در ادامه افزود: متاسفانه در این مدت، ۴۳۱ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۴ هزار و ۳۲۷ نفر رسید. لاری گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۹۶ هزار و ۱۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: ۵۷۷۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی افزود: تاکنون ۵ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۳۲۵ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. به گفته وی، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان‌وبلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

Page Generated in 0/0067 sec