printlogo


کد خبر: 227044تاریخ: 1399/9/2 00:00
از ماه آینده یارانه تأمین کالاهای اساسی مجلس به ۶۰ میلیون نفر و یارانه جدید دولت به ۳۰ میلیون نفر پرداخت خواهد شد دولت روحانی پیش از این با ادعای نبود منابع مالی با یارانه مجلس مخالفت کرده بود
پس پول هست!
مردم برنده لجبازی یارانه‌ای دولت با مجلس شدند؛ ۲ یارانه جدید اضافه شد

گروه اقتصادی: در حالی ‌که دولتی‌ها مخالف یارانه حمایتی مجلس به دلیل نبود منابع و امکان خلق پول، افزایش نقدینگی و افزایش تورم بودند، حالا خودشان در ستاد ملی مقابله با کرونا یارانه 100هزار تومانی را برای یک‌سوم جمعیت تصویب کردند و علاوه بر این باید طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی که حالا با تایید شورای نگهبان به مثابه قانون است، به 60 میلیون ایرانی نیز یارانه اعتبار خرید کالاهای اساسی پرداخت کنند. هزینه ۲ یارانه جدید در کنار یکدیگر رقمی معادل ۴۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. به گزارش «وطن امروز»، روزهای ابتدای آبان‌ماه بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر از طرحی دادند که در آن دولت موظف به پرداخت یارانه‌ای جدید به 60 میلیون ایرانی (‌افرادی که پس از افزایش قیمت بنزین یارانه معیشتی دریافت کردند)‌ شد. چند روزی از مطرح شدن کلیت این طرح نگذشته بود که ناگهان صدای اعتراض دولتی‌ها نسبت به چنین طرحی بلند شد. 
آنها معتقد بودند در شرایط کسری بودجه، ایجاد هزینه‌هایی جدید، دولت را مجبور به خلق پول می‌کند که نتیجه آن افزایش نقدینگی است و در نهایت چنین طرحی تورم‌زا خواهد بود. البته برخی اقتصاددانان وابسته به دولت و رسانه‌های زنجیره‌ای نزدیک به آنها هم با این بهانه به ظاهر اقتصادی به جنگ یارانه مجلس آمدند. 
در همین زمینه حسن روحانی گفت: دولت تامین معیشت مردم و جبران تورم را وظیفه خود می‌داند و از همه پیشنهادات سایر قوا، فعالان و متخصصان اقتصادی در حل معضلات مردم استقبال می‌کند. ارائه برخی طرح‌ها که منابع آن دیده نشده است، نمی‌تواند به رفع معضلات کمک کند و ممکن است باعث ایجاد مشکلات تورمی یا دامن زدن به انتظارات غیرواقعی شود، لذا ملاحظه منابع و فراهم آوردن شرایط اجرایی آنها لازمه توفیق در خدمت به مردم و جلب رضایت آنهاست. علی ربیعی، سخنگوی دولت هم چند روز بعد ضمن مخالفت با این طرح معیشتی برای مردم، آن را تورم‌زا خواند. 
این جنجال‌ها به همین جا ختم نشد و رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با ادبیاتی ارباب / رعیتی به مقابله با طرح یارانه مجلس پرداخت. وی در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: «مردم به جای اعانه و یارانه، خواهان رفع تحریم‌ها هستند». اسحاق جهانگیری هم حتی وارد میدان شد و به انتقاد از این موضوع پرداخت. وی گفت: برخی مسائل که در حال حاضر عنوان می‌شود با ۱۰ برابر بودجه کنونی نیز نمی‌توان به آن حرف‌ها جامه عمل پوشاند.
 در نهایت دولتی‌ها با قیل و قال توانستند نظر خود را به کرسی بنشانند و شورای نگهبان منابع طرح مذکور را غیرشفاف ارزیابی کرد ولی در کمتر از چند روز پس از مخالفت شورای نگهبان، موضوع پیشنهاد دولتی‌ها برای پرداخت یارانه 100 هزار تومانی با اصلاح شدن بخشی از منابع یارانه مورد نظر مجلس مقارن شد و شورای نگهبان هم طرح مجلس را تایید کرد و بر این اساس دولت مکلف شد آن را اجرایی کند. 
از همان ابتدا مشخص بود منابع این طرح قابل تحقق است و طرح گزاره‌های اینچنینی صرفا بهانه‌ای از سمت دولت است. شاید دولتی‌ها ترجیح می‌دادند چنین طرحی اساسا به اسم مجلس نوشته نشود. ضمن آنکه کل منابع مورد نیاز طرح معیشتی مجلس ۳۰ هزار میلیارد تومان است؛ یعنی معادل 3/1درصد کل نقدینگی ایجاد شده در طول فعالیت دولت روحانی. باید از مسؤولان دولتی پرسید چطور نسبت به ایجاد ۲۳۷۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی در 7 سال اخیر نگران نبودید اما حالا نسبت به ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز طرح مجلس، این همه حساسیت به خرج می‌دهید؟
تنها نکته واضحی که از این اتفاقات می‌توان فهمید این است که منابع مالی طرح پیش از این هم در اختیار دولت بوده و هست و بهانه‌های دولتی‌ها صرفا موضوعات سیاسی بوده که حالا باعث روسیاهی آنها شده است. 
***
[منابع هست، بهانه نیاورید]
«وطن امروز» 10 آبان‌ماه در گزارشی با بررسی منابع یارانه تامین کالاهای اساسی با عنوان «منابع هست، بهانه نیاورید» از دولتمردان خواسته بود موضوع معیشت را تبدیل به «بحث سیاسی»  نکنند و با توجه به تحقق‌پذیر بودن منابع طرح مجلس، از پرداخت سر باز نزنند. در این گزارش گفت‌وگویی با مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شده بود که صراحتا وی موضوع چاپ پول را منتفی دانست و اظهار کرد: مجلس کاملا با چاپ پول مخالف است، زیرا موجب تورم می‌شود. ما هنوز معتقدیم دولت براحتی می‌تواند با منابع موجود، این طرح را اجرا کند اما به خاطر اینکه بهانه‌ای برای عدم اجرای آن نداشته باشد، اجازه دادیم تا سقف 30 هزار میلیارد تومان از دارایی‌هایش را بفروشد و منابع اجرای این طرح را تامین کند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره قابلیت تحقق منابع مشخص ‌شده برای اجرای این طرح هم گفت: اینکه منابع این طرح تامین شود یا نه کاملا به اراده دولت بستگی دارد، زیرا دولت می‌تواند تنها با فروش سهام خود در شرکت فولاد مبارکه اصفهان که خریدار هم دارد، براحتی منابع این طرح را تامین کند. متاسفانه دولت به خاطر نگاه و منافع سیاسی خود، با اجرایی شدن این طرح مخالفت می‌کند ولی ما معتقدیم معیشت مردم نباید به دلیل مقاصد سیاسی گروگان گرفته شود. رضاخواه در انتها با اشاره به زمان اجرای این طرح گفت: با توجه به اینکه اجرای این طرح از مهرماه سال جاری بوده، دولت موظف است به محض تصویب نهایی این طرح، مبالغ ماه‌های گذشته را هم به حساب سرپرستان خانوارها واریز کند.

***

تشریح یارانه تأمین کالاهای اساسی مجلس و یارانه 100 هزار تومانی دولت
طرح تامین کالاهای اساسی ۲ جامعه هدف دارد؛ اول 40 ‌میلیون نفری که درآمد حداقلی دارند، به ازای هر نفر 60 هزار تومان و دوم 20 میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و افراد معسر که برای هر نفر آنها 120 هزار تومان پیش‌بینی شده است. به طور کلی 60 میلیون شهروند ایرانی مشمول این طرح می‌شوند که باید از این یارانه حمایتی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام خواهد شد، استفاده کنند.
 
* یارانه 100 هزارتومانی
رئیس‌جمهور دیروز گفت: امروز مصوب شد برای حدود ۳۰ میلیون نفر به مدت ۴ ماه تا پایان امسال، به صورت بلاعوض ۱۰۰ هزار تومان پرداخت شود. حسن روحانی تاکید کرد: امروز مصوب شد برای حدود نزدیک به ۳۰ میلیون نفر، برای ۴ ماه تا پایان امسال در هر ماه بلاعوض ۱۰۰ هزار تومان بدهیم و برای این ۱۰ میلیون و خرده‌ای خانواده وام یک میلیون تومانی مقرر شد شبیه به همان وام اوایل سال که بازپرداخت این وام هم ۳۰ ماهه و بلاعوض است. برای وام هم تصمیم گرفته شد. رئیس‌جمهور ادامه داد: مسأله پرداخت پول گاز و مشکلاتی که برای چک به وجود می‌آید و موارد دیگر، مشابه چیزهایی است که در اوایل سال تصویب کردیم و امهالی دادیم برای اینکه از مشکلات مردم کاسته شود. با اجرای طرح جامع با این ۹ الزام، همه باید دست به دست هم دهیم تا مردم بتوانند با مشکلات کمتری این دوران را سپری کنند. 
 

Page Generated in 0/0167 sec