printlogo


کد خبر: 227046تاریخ: 1399/9/2 00:00
اخبار

اسلامی: بانک‌ها از عوامل افزایش قیمت مسکن هستند
وزیر راه‌و‌شهرسازی با بیان اینکه بانک‌ها یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن هستند، گفت: دولت مردم را به حال خود رها نکرده است. محمد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح ملی مسکن، می‌تواند مشکل ایران و مستأجران را حل کند،  اظهار کرد: تحولات بخش مسکن تقریبا بی‌ارتباط با بحث عرضه و تقاضاست. سال 91 که بالاترین عرضه مسکن در کشور روی داد، رشد جهشی قیمت مسکن اتفاق افتاد. وی افزود: بر اساس منحنی آمار بانک مرکزی و تحلیل‌های اقتصادی بخش اقتصاد مسکن در وزارت راه‌و‌شهرسازی، از اوایل دهه 70 به این سو می‌بینیم نرخ دلار، طلا و یک مترمربع واحد مسکونی همپای هم افزایش یافته است، یعنی مسکن خیلی شدید از بازارهای موازی تأثیر می‌گیرد و نه ‌تنها مسکن، بلکه بسیاری از بازارهای اقتصادی متأثر از قیمت دلار است. وی تصریح کرد: در ارتباط با تحولات اقتصادی کشور مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم این است که تقاضای غیرمصرفی را از بازار مسکن خارج کنیم، این مساله نیاز دارد قوانینی را ایجاد کنیم تا فقط تقاضا در بازار مسکن مصرفی باشد. بخشی از تقاضا هم برای حفظ ارزش پول به این حوزه می‌آید. از گذشته تا امروز اکثر افزایش قیمت‌ها متأثر از هجوم منابع در اختیار بانک‌ها و مؤسسات مالی بوده است که چندصد واحد مسکن را خریداری کرده‌اند تا حفظ ارزش پول را انجام دهند. وی با ابراز اینکه از این طریق بانک‌ها توانسته‌اند در کسب‌وکارهای خود سیستم ذخیره‌سازی برای توانمندسازی ایجاد کنند، اظهار کرد: از این ‌رو مهم‌ترین نیاز شرایط کنونی کشور این است که بحث ساخت‌و‌ساز مسکن را حمایت کنیم. وزیر راه‌و‌شهرسازی بیان کرد: نکته حائز اهمیت برای ما از لحاظ فلسفه وجودی و وظیفه ذاتی این است که بر اساس قانون اساسی و شرح وظایف قانونی وزارت راه‌و‌شهرسازی با برنامه‌ریزی، زمینه خانه‌دار شدن مردم فراهم شود و آنها بتوانند به‌ سهولت صاحب خانه شوند.
***
افزایش 21 هزار واحدی شاخص بورس تهران
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با افزایش 21 هزار و 235 واحد روبه‌رو شد. 
بورس اوراق بهادار تهران که از هفته پیش ‌روی خوش به فعالان بازار نشان داده، دیروز هم به روند مثبت خود ادامه داد. شاخص کل بورس در پایان معاملات دیروز با افزایش 21 هزار و 235 واحدی به رقم یک میلیون و 366 هزار و 536 واحد رسید. همچنین شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن با افزایش 2303 واحدی به رقم 383 هزار و 578 واحد رسید. ارزش روز شرکت‌ها در بورس تهران هم به بیش از 5 میلیون و 266 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران دیروز بیش از 20 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب حدود 2 میلیون نوبت معامله و به ارزش 18 هزار و 329 میلیارد تومان داد و ستد کردند. همچنین ارزش معاملات در فرابورس به بیش از 5 هزار و 524 میلیارد تومان رسید که با در نظر گرفتن ارزش معاملات ۲ بازار، معامله‌گران دیروز در بورس و فرابورس بیش از 23 هزار و 853 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 
***
نحوه پرداخت سود امسال سهام عدالت ابلاغ شد
مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس، مصوبه شورای عالی بورس درباره نحوه پرداخت سود سال مالی ۹۸ دارندگان سهام عدالت را ابلاغ کرد. این مصوبه به همه شرکت‌های بورسی و فرابورسی و حسابرسان معتمد سازمان ابلاغ شد. بر این اساس، طبق مصوبه 22 مهر شورای عالی بورس مقرر شد سود سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر متعلق به سهامداران مشمول سهام عدالت برای سال مالی 98 نسبت به مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، به حساب‌های معرفی شده توسط سرمایه‌گذاران و برای مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هر استان پرداخت شود. شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید نسبت به معرفی حساب به شرکت‌های سرمایه‌پذیر اقدام کنند به گونه‌ای که تا زمان انجام تکلیف قانونی طبق آیین‌نامه آزادسازی سهام عدالت با ارائه تعهدنامه‌ای به سازمان بورس و بازرس قانونی، امکان دخل و تصرف در آن را از خود سلب کنند.
***
دولت روغن نباتی را رسماً ۱۰ تا ۱۳ درصد گران کرد
طبق مصوبه دیروز کارگروه تنظیم بازار، قیمت انواع روغن خام وارداتی افزایش و به تبع آن قیمت روغن‌های خوراکی و مصرف خانوار نیز افزایش یافت. بر این اساس با وجود عدم حذف ارز 4200 تومانی برای واردات روغن خام، قیمت انواع روغن نباتی با ظرف پت (بطری پلاستیکی) 10 و با سایر ظروف از جمله حلب 13 درصد افزایش یافت. دلایل افزایش قیمت انواع روغن نباتی افزایش قیمت جهانی روغن خام و افزایش هزینه سایر ملزومات تولید از جمله بسته‌بندی اعلام شده است. 

Page Generated in 0/0083 sec