printlogo


کد خبر: 227052تاریخ: 1399/9/2 00:00
اخبار

تقدیر آیت‌الله جوادی از اهتمام ویژه رهبر انقلاب نسبت به علوم عقلی
 آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی در سخنانی در گردهمایی اساتید علوم عقلی با اشاره به شخصیت والای علامه طباطبایی اظهار داشت: شناخت علامه با اسفار و دیگر درس‌های علامه میسر نمی‌شود، بلکه این شناخت برای ما در جلسات خصوصی رقم خورد. به گزارش رسا، وی افزود: در هیچ دوره‌ای از علوم عقلی حمایت نشده است و هر جا حمایتی شده، موجبات رشد مردان بزرگی را فراهم کرده است. چه زمانی رهبری سراغ داشتیم که اینطور از علوم عقلی و فلسفه حمایت کند؟ این مفسر قرآن کریم گفت: در هیچ جا نمی‌توان یافت ائمه، ترجمه متون عقلی به عربی را منع کرده باشند و حتی فیلسوفانی مانند کندی و شاگردان‌شان مورد حمایت ائمه بوده‌اند و این روند تا دوران صفویه ادامه داشت و نمود آن شخصیت‌های بزرگی همچون ملاصدرا و شیخ بهایی است و اکنون نیز حوزه قم به این لحاظ از نجف و اصفهان بالاتر است و این نعمت بزرگی است و اگر به وظیفه خود عمل نکنیم عذری نخواهیم داشت. 
آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به حمایت‌های رهبر حکیم انقلاب از فلسفه و علوم عقلی افزود: اساتید نباید بیشتر از ۲ بار درسی را تدریس کنند و باید ادامه آن را به شاگردان خود بسپارند و خود سراغ مباحثه آثار کندی و فارابی بروند. آیت‌الله غروی در آمل همین شیوه را داشتند و درسی را بیشتر از ۲ بار تدریس نمی‌کردند. وی اظهار داشت: فلسفه تنها در بحث کردن از مبتدا و خبر «العقل موجود» خلاصه نمی‌شود و این عبارات بار معنوی دارند. این نگاه به فلسفه علامه طباطبایی می‌سازد؛ کسی که عاقلانه زندگی کرد و جز به خداوند نیندیشید و با بوسه بر حرم کریمه اهل‌بیت افطار می‌کرد. 
***
وزیر کشور:
انتخابات ۱۴۰۰ با هماهنگی‌ وزارت بهداشت برگزار می‌شود
وزیر کشور از هماهنگی‌های انجام شده با وزارت بهداشت برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط کرونا خبر داد و گفت: نظر شورای نگهبان را هم خواهیم گرفت، سپس گزارش نهایی را به مجلس می‌فرستیم. 
عبدالرضا رحمانی‌فضلی در پاسخ به این سوال که وزارت کشور چه تمهیداتی برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ با توجه به تداوم شرایط بحرانی کرونا در نظر گرفته است؟ گفت: با وزارت بهداشت هماهنگی‌هایی را انجام داده‌ایم و تجربیات کشورهای دیگر را که در این شرایط، انتخابات برگزار کرده‌اند نیز مطالعه کرده و استفاده می‌کنیم. وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: وزارت کشور هنگامی که به جمع‌بندی مناسب برسد، موضوع را با شورای نگهبان مطرح می‌کند و نظر شورای نگهبان را هم خواهیم گرفت، سپس به مجلس شورای اسلامی نیز گزارش نهایی را می‌فرستیم. 
***
ناو اطلاعاتی «شیراز» سال آینده به‌ناوگان نداجا ملحق می‌شود
فرمانده نیروی دریایی ارتش از پیشرفت مراحل ساخت ناو اطلاعاتی شیراز خبر داد و گفت: این شناور که از ویژگی‌های مهمی برخوردار است، سال آینده به ناوگان نداجا ملحق خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش، امیر دریادار حسین خانزادی درباره ساخت شناور اطلاعاتی شیراز اظهار داشت: این شناور جدید دارای ویژگی‌های مهمی است که کار ساخت سازه آن به اتمام رسیده و هم ‌اکنون در حال تجهیز سامانه‌های آن هستیم و برای سال آینده پیش‌بینی کرده‌ایم این شناور جدید را به ناوگان نیروی دریایی ملحق کنیم. فرمانده نداجا همچنین درباره مقدمات ساخت شناورهای تریماران گفت: ساخت این شناور که بیش از ۳ هزار تن وزن دارد و از قابلیت‌های تهاجمی خوبی برخوردار است، در دستور کار نیروی دریایی قرار گرفته و طراحی‌های مفهومی و جزئی آن نیز انجام شده است و ان‌شاءالله برنامه ساخت آن به طور جدی در سال‌های آینده آغاز می‌شود. دریادار خانزادی با اشاره به توانمندی کارکنان باتجربه و جوان نیروی دریایی عنوان کرد: امروز نیروی دریایی به سطحی از توانمندی رسیده که قادر است بسیاری از نیازهای خود را در داخل توسط متخصصان جوان و کاردان تأمین کند و این روحیه خوداتکایی و اعتماد به نفس در تمام بخش‌های نیروی دریایی تسری یافته است. 
***
تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران به مدت 45 روز دیگر
وزارت خارجه آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های ایران را 45 روز دیگر تمدید کرد. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه واشنتگتن‌پست، دولت دونالد ترامپ روز جمعه طول مدت معافیت از تحریم‌های ایران برای عراق را که این کشور را قادر می‌سازد به واردات انرژی از ایران ادامه دهد، کاهش داد. معافیت از تحریم‌ها معمولا 120 روز به طول می‌انجامد که پس از افزایش فشار بر ایران توسط مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور این مدت را به 60 روز کاهش داد. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت پمپئو این معافیت را به مدت 45 روز دیگر تمدید کرده است و این اقدام دولت ترامپ را با تصمیم نهایی تمدید یا لغو کلی این معافیت‌ها پیش از پایان دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در 20 ژانویه مواجه می‌کند. این سخنگو ادامه داد: وزیر خارجه معافیت از تحریم‌ها برای عراق را تمدید کرد تا این کشور بتواند جهت واردات برق از ایران تبادلات مالی مربوط را انجام دهد. این معافیت اطمینان ایجاد می‌کند که عراق قادر به تامین نیازهای کوتاه‌مدتش در زمینه انرژی است، در حالی که گام‌هایی در راستای کاهش وابستگی به واردات از ایران برمی‌دارد. عراق با واردات گاز و برق از ایران یک‌سوم نیازهایش در زمینه انرژی را تامین می‌کند. 

Page Generated in 0/0062 sec