printlogo


کد خبر: 227055تاریخ: 1399/9/2 00:00
پایتخت افغانستان صبح دیروز هدف ۲۳ موشک قرار گرفت
باران موشک در کابل
یکی از موشک‌ها به سفارت ایران اصابت کرد که خسارات جانی نداشت

گروه بین‌الملل: ساکنان پایتخت افغانستان صبح شنبه را در حالی آغاز کردند که اصابت 23 موشک به بخش‌های مختلف کابل، سبب وحشت گسترده در این شهر شد. 
به گزارش «وطن امروز»، بر اساس آنچه وزارت کشور افغانستان اعلام کرده این 23 موشک ساعت 8:40 صبح دیروز به وقت محلی، از مناطق 17 و 4 شهر کابل و توسط ۲ خودروی باری سوزوکی، بخش‌های مختلف کابل را هدف قرار داد. 
اصابت این موشک‌ها تا عصر دیروز 8 کشته و 31 زخمی بر جا گذاشته بود. برخلاف اعلام وزارت کشور افغانستان، برخی کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی از خسارت‌های جدی این موشک‌ها خبر داده‌اند. در این میان برخی منابع افغان تعداد موشک‌های شلیک ‌شده را 14 عدد ذکر کرده‌اند اما خبرگزاری‌های رسمی و روایت وزارت کشور افغانستان همان عدد 23 است. 
علاوه بر 23 موشکی که امنیت شکننده کابل را هدف قرار داد، صبح دیروز بر اثر انفجار 2 مین مغناطیسی در منطقه چهل‌ستون در غرب کابل و پل چرخی در شرق کابل یک نفر کشته و ۲ نفر زخمی شدند. ۲ خودرویی که در این انفجارها هدف قرار گرفتند نظامی بودند. انفجار چهل‌ستون تلفاتی نداشت اما انفجار پل چرخی یک کشته و ۲ زخمی داشته است. 
شلیک موشک به شهر کابل بی‌سابقه نیست؛ مرداد امسال نیز کابل شاهد پرتاب ۱۴ موشک بود. این موشک‌ها زمانی در شهر کابل فرود آمدند که محمد اشرفی غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در حال اجرای مراسم گذاشتن تاج گل پای مناره استقلال در محوطه ساختمان وزارت دفاع افغانستان بود. 
آن روز یکی از ۱۴ موشک شلیک ‌شده به کابل به ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان اصابت کرد که منجر به زخمی شدن 6 نفر از اعضای گروه تشریفات شد. 
 
* حمله به سفارت ایران
گفتنی است یکی از 23 موشکی که صبح دیروز مناطق مختلف کابل را هدف قرار داد در محوطه سفارت ایران در افغانستان فرود آمد که بنا به نوشته صفحه توئیتری منتسب به سفارت ایران در کابل، ترکش‌های متعددی به ساختمان اصلی، شیشه‌ها، تأسیسات و تجهیزات سفارت اصابت کرده ولی تلفاتی در برنداشته و کارمندان سفارت سالم هستند. 
 
* طالبان: کار ما نبود
این حمله درست در روزی انجام شد که نمایندگان طالبان به قطر رفته بودند تا با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دیدار کنند. بلافاصله بعد از این دیدار هم طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد این حمله کار این گروه نبوده است. گروه دیگری هم تاکنون مسؤولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است. طالبان با استناد به مفاد توافقنامه خروج آمریکا که ماه فوریه در قطر امضا شد، متعهد شده است حملاتی علیه مناطق شهری در افغانستان انجام ندهد. با این حال اما تنوع گروه‌هایی که در عرف سیاسی افغانستان به آنها طالبان گفته می‌شود، سبب شده حملات اینچنینی براحتی به کلیتی به نام طالبان منتسب شود. کوچ طیف‌هایی از داعش به افغانستان هم موجب شده این گروه هم متهم دیگر این حمله شناخته شود. القاعده هم که دیروز خبر مرگ رهبرش در افغانستان اعلام شد می‌تواند گزینه مناسبی باشد تا اعضایش نشان دهند همچنان فعالند.
 
* هشدار امنیتی سفارت آمریکا به شهروندان خود در افغانستان
در پی حملات راکتی صبح دیروز در پایتخت افغانستان، سفارت آمریکا در کابل وضعیت امنیتی را برای شهروندان آمریکایی ناپایدار اعلام کرد. به نقل از این اعلامیه، تهدیدهای جدی هنوز متوجه شهروندان آمریکایی است. سفارت آمریکا به شهروندانش در کابل که هنوز می‌خواهند بمانند توصیه کرده در همه برنامه‌های امنیت شخصی‌شان تجدیدنظر کنند. این سفارت، به شهروندان آمریکایی در کابل همچنین توصیه کرده از محیط‌شان آگاهی داشته باشند و علاوه بر پیگیری رسانه‌ها، دقت‌شان را حفظ کنند. 
 
* دیدار پمپئو با نمایندگان طالبان
همان‌گونه که اشاره شد موشک‌باران کابل درست در روزی انجام شد که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا برای دیدار با نمایندگان طالبان به قطر رفته بود. چند روز قبل از این دیدار پنتاگون از کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان خبر داده بود. اگر بایدن 20 ژانویه راهی کاخ سفید باشد، این دیدار احتمالا آخرین دیدار پمپئو با طالبان است و معلوم نیست تیم بایدن علاقه‌ای به تداوم این روند داشته باشد. 
پمپئو همچنین با تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر و وزیر خارجه این کشور نیز دیدار و درباره روابط دوجانبه و صلح افغانستان رایزنی خواهد کرد. پیش از این پنتاگون اعلام کرده بود بزودی تعداد نظامیان این کشور در افغانستان از 4500 به 2500 نفر کاسته خواهد شد که موجی از نگرانی از بی‌مسؤولیتی آمریکا در قبال مردم افغانستان را به همراه داشته است. 
 
* آمریکا؛ بزرگ‌ترین بازنده در افغانستان
بر اساس آنچه پنتاگون اعلام کرده تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان یا عراق تا 15 ژانویه باید به 2500 نفر برسد. اگر دولت بعدی آمریکا بخواهد طرح ترامپ را ادامه دهد تا ماه مه سال 2021 همه سربازان آمریکایی باید از افغانستان بروند. با این حال حالا بحث دستاوردهای آمریکا در افغانستان به موضوع مهمی در رسانه‌های آمریکایی تبدیل شده است. در همین ارتباط «مت گائتز» عضو کنگره آمریکا در سخنانی آمریکا را بزرگ‌ترین بازنده در جنگ افغانستان توصیف کرد. وی در سخنانی گفت: نه ‌‌تنها من یک عضو اقلیت در این کمیته هستم، بلکه یک رویکرد اقلیتی را نیز در ارتباط با جنگ در افغانستان در این کمیته و علیه این جنگ دارم. بر اساس سخنان خود شاهدانی که امروز در اینجا حضور پیدا کردند، فساد در افغانستان غیر قابل حل است. جنگ در این کشور پیروزی ندارد و راهبردی در ارتباط با این کشور وجود ندارد. این یک انتقاد از دولت کنونی محسوب نمی‌شود. اینها شرایطی است که طی ۱۹ سال گذشته شاهدش هستیم و این در حالی است که ما در همین روستا‌ها با گروه طالبان یکسری کشمکش‌ها داشته‌ایم. وی افزود: به نظر من بزرگ‌ترین بازنده در افغانستان همان کشوری است که بیش از همه در آن حضور داشته است. ما باید از این کشور خارج شویم. استقرار 2500 نظامی در واقع هیچ‌گونه ارزش نظامی ندارد. در ارتباط با 2500 نظامی که ما اساسا در این کشور برای پیروزی مستقر کرده‌ایم، هیچ‌گونه قابلیت فنی وجود ندارد. 
***
[مرگ مرد افسانه‌ای القاعده]
رسانه‌های خبری دیروز از مرگ «ایمن الظواهری» خبر دادند. در همین ارتباط روزنامه عرب‌نیوز در گزارش خود به نقل از حداقل ۴ منبع امنیتی در پاکستان و افغانستان کشته شدن الظواهری را تأیید کرد و افزود 2 نفر از آنها گفته‌اند الظواهری مرده است اما غیررسمی صحبت کردند، زیرا مجاز به گفت‌وگو با رسانه‌ها نیستند. در این گزارش آمده است الظواهری (۶۹ ساله) آخرین بار در سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر امسال در یک پیام ویدئویی ظاهر شد. بر اساس گزارش سازمان ملل درباره فعالیت‌های گروه‌های تروریستی از سراسر جهان که ژوئیه گذشته منتشر شد، القاعده به طور مخفیانه در ۱۲ استان افغانستان فعالیت می‌کرد و الظواهری، رهبر آن در افغانستان مستقر بود. سازمان ملل تعداد کل نیروهای القاعده در افغانستان را بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ نفر تخمین‌زده است. این روزنامه خاطرنشان کرد در صورت تأیید، احتمالا خلأ عمیقی در رهبری القاعده ایجاد خواهد شد، زیرا اخیرا دست‌کم ۲ رهبر ارشد کشته شده‌اند که احتمالا در صف جانشینی وی بودند.

Page Generated in 0/0075 sec