printlogo


کد خبر: 227065تاریخ: 1399/9/3 00:00
حجت‌الاسلام راستگو، از نخستین مجریان و کارشناسان مذهبی برنامه‌های کودک دار فانی را وداع گفت
خداحافظ عمو راستگو

گروه فرهنگ و هنر: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو، روحانی قصه‌گو در برنامه‌های کودک و نوجوان صداوسیما در دهه 60 که در میان کودکان و نوجوانان به «عمو راستگو» شهرت داشت، روز گذشته درگذشت. 
 حجت‌الاسلام راستگو ویژگی‌های بارزی در میان مخاطبان داشت که از این میان می‌توان به اجرای راحت و خودمانی وی اشاره کرد که این مساله موجب شده بود بسیاری از دهه‌شصتی‌ها چهره وی را تا سال‌ها بعد به خاطر بسپارند؛ یکی دیگر از خصوصیات به‌یاد‌ ماندنی او خط خوش و توانایی نوشتن همزمان با ۲ دست بود که از این توانایی بخوبی در آیتم «بازی با کلمات» برنامه خود بهره می‌برد. 
حجت‌الاسلام راستگو که ۳۵ سال در زمینه تولید برنامه‌های تلویزیونی ویژه آموزش به کودکان فعالیت داشت، بخشی از خاطرات جداناپذیر کودکان و نوجوانان دهه 60 محسوب می‌شود؛ زمانی که صداوسیما تنها 2 کانال تلویزیونی داشت و خبری از عموها و خاله‌های امروزی شبکه‌های مختلف سیما نبود، حجت‌الاسلام راستگو با بیانی دلنشین و شیوه‌های جدید آموزشی، مفاهیم و داستان‌های قرآنی را به بهترین شکل ممکن به مخاطب کودک و نوجوان تزریق می‌کرد. 
اما حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو که در مشهد مقدس به دنیا آمده بود، یکی از پژوهشگران خبره فقه و اصول و تعلیم و تربیت اسلامی هم محسوب می‌شد؛ وی مبتکر شیوه خاصی از آموزش و تفریح برای کودکان بود. راستگو همچنین تا سالیان سال به‌عنوان کارشناس در برنامه‌های مختلف تلویزیونی حضور داشت. 
وی که یکی از نخستین مجریان و کارشناسان مذهبی برنامه‌های کودک در حوزه کودکان و نوجوانان پس از انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت، در ابتدا بدون لباس طلبگی اقدام به اجرای برنامه می‌کرد که در ادامه تصمیم به اجرای برنامه با لباس روحانیت گرفت و لحن شیرین او و در عین حال اجرای نقاشی با گچ با هر ۲ دست به طور همزمان با قصه‌گویی‌اش در برنامه به جذابیت‌های کار با لباس روحانیت اضافه کرد و همه این موارد موجب شد این روحانی، خاطراتی را برای کودکان و نوجوانان و حتی والدین‌شان در دهه 60 به یادگار بگذارد. حجت‌الاسلام راستگو در کنار اجرای برنامه‌های تلویزیونی به امور مدیریتی هم در حوزه علمیه ورود کرد تا از تجربیاتش در تعامل با کودکان برای جوانان و طلبه‌های حوزه علمیه استفاده کند و بر همین اساس وی سال‌ها مدیریت مرکز مربی کودکان در حوزه علمیه را در کنار ۳۵ سال اجرای برنامه‌های متعدد تلویزیونی برای کودکان برعهده داشت. مرحوم راستگو همچنین با تأسیس «مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان» در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، طلاب خواهر و برادر زیادی را در این زمینه آموزش داد‌. وی با برگزاری بیش از 30 دوره آموزشی، شیوه‌های نوین انتقال معارف قرآن و عترت به نونهالان و نوجوانان را به مربیان تعلیم داد. 
راستگو تا سالیان سال پس از تحصیل علوم حوزوی تا خارج فقه و اصول به فعالیت در زمینه کلاس‌های ویژه کودکان و برپایی اردوهای فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان پرداخت، البته ناگفته نماند فعالیت‌های حجت‌الاسلام راستگو به فراتر از مرزهای کشور هم رسید و این معلم قرآن در ده‌ها کشور آسیایی، آفریقایی و اروپایی به اجرای برنامه برای کودکان و نوجوانان پرداخت. 
در واقع باید گفت حجت‌الاسلام راستگو با جسارت و انگیزه‌ای که داشت اواخر دهه 60 کاری کرد که خیلی‌ها متصور نبودند و به نوعی راستگو با اجرای مثال‌زدنی‌اش راه را برای روحانیونی که طی سال‌های اخیر به اجرای برنامه‌های مختلف تلویزیونی می‌پردازند، باز کرد تا این عده با اعتماد‌به‌نفس بیشتری در این عرصه فعالیت کنند. 

Page Generated in 0/0062 sec