printlogo


کد خبر: 227080تاریخ: 1399/9/3 00:00
واکاوی اولین شکست استقلال در لیگ بیستم
یک باخت و چند حاشیه

زهره فلاح‌زاده: اولین شکست محمود فکری در حالی در هفته دوم لیگ بیستم رقم خورد که به یک دیدار جنجالی تبدیل شد. آبی‌ها مثل فصل گذشته به اهواز رفتند و مقابل شاگردان نکونام صف‌آرایی کردند اما طرفین بدون حاشیه زمین را ترک نکردند. استقلال که یک بر صفر از میزبان پیش افتاده بود، ۲ بر یک شکست خورد تا فکری و تیمش خیلی زود باخت را تجربه کنند. 
اما این باخت، یک باخت معمولی نبود و با بیانیه‌هایی از سوی هر ۲ باشگاه مواجه شد. آبی‌ها تیم حریف را به جاسوسی عکاس تیم‌شان و فحاشی کادر فنی آنها متهم کردند و در طرف مقابل فولادی‌ها هم آرام ننشسته و طناب دعوا را به سمت خود می‌کشیدند. 
اما داستان به همین ‌جا ختم نمی‌شود. دلیل باخت محمود فکری پیش از آنکه به گفته خودش ارتباطی به نیمکت پرخاشگر و پرحاشیه حریف پیدا کند، به عملکرد ضعیف او در زمین مسابقه ارتباط دارد. فکری نتوانست تیمش را خوب ارنج کند. او که در این بازی مشکلی بابت استفاده از بازیکنان جدید نداشت، جز محمدحسین مرادمند مدافع جدید خود، از دیگر ابزارهای تازه‌نفس خود بهره‌ای در ترکیب اصلی نبرد. از آنجا که با رفتن علی کریمی، هافبک فصل گذشته تیم، کادر فنی باید هر چه سریع‌تر به جمع‌بندی می‌رسید و به نیروی از کار افتاده‌ و امتحان پس‌داده‌ای مثل فرشید باقری در این پست حساس میدان نمی‌داد اما در چنین بازی حساسی که میهمان هم بود، از او در درون زمین استفاده کرد اما باقری هرگز نتوانست جای خالی کریمی را پر کند. در واقع باقری در این چند فصلی که در خدمت استقلال است چندان خادم خوبی نبوده و عملکرد ضعیفش بیشتر از عملکرد مثبتش به چشم می‌آید. 
استقلال مقابل فولاد نمایش بسیار ضعیفی داشت به طوری که تنها یک موقعیت گل به دست آورد و دیگر طرح و برنامه‌ای از تیم فکری در طول مسابقه ندیدیم. استقلال نه توانست از باقری استفاده مفید کند و نه حتی فرشید اسماعیلی و آرش رضاوند به عنوان هافبک‌های پشت مهاجم، موقعیتی برای مهاجمان خود خلق کردند. 
اما در ادامه بازی و پس از آنکه استقلال یک بر صفر از فولاد جلو افتاد، محمود فکری ۶ دقیقه بعد و خیلی زود تصمیم گرفت به همان یک گل بازی اکتفا کند و با تعویض رضاوند و آوردن دانشگر به تیمش فهماند که باید از اینجای بازی دیگر در لاک دفاعی فرو بروند. استقلال با همین اشتباه تاکتیک و سیستمش ۲ گل دریافت کرد تا بازی برده را با شکست تمام کند. نکته مهم بازی آنجا بود که فکری تعویض‌هایش را پس از دریافت ۲ گل، با تأخیر انجام داد. با تصمیم فکری، دیاباته آقای گل فصل گذشته استقلال تنها می‌توانست از دقیقه ۸۸ به بعد بازی به میدان برود که البته به دلیل مصدومیت اسماعیلی و رفتن بدون اطلاع دیاباته به رختکن بابت تعویض کفش، باعث دلخوری فکری و درگیری لفظی با مهاجم خارجی شد. فکری اما باز هم در تعویض‌های خود تعلل کرد و در دقیقه ۹۴ بازی از ۲ بازیکن جدیدش (بابک مرادی و متین کریم‌زاده) رونمایی کرد. این ۲ بازیکن تنها ۳ دقیقه زمان داشتند تا نشان دهند خریدهای خوبی برای تیم هستند!
فکری یادش رفته بود تیمی که عقب است و باید به فکر جبران نتیجه باشد استقلال است و تعویض‌های دقیقه آخری برای تیمی است که از رقیب جلو است و می‌خواهد وقت تلف کند(!) 
 
* مربی بازنده بی‌حاشیه‌ نبود
استقلال نتیجه را به فولاد واگذار کرد اما محمود فکری هم بدون حاشیه زمین را ترک نکرد و مقابل دوربین از الفاظ رکیک برای بازیکن و تیم فولاد استفاده کرد که موجب شکایت تیم میزبان شد و بعید نیست این مربی با محرومیت مواجه شود. 
فکری قطعا می‌داند اگر نتواند حواشی را کنترل و مدیریت کند، به سرنوشت فرهاد مجیدی و علیرضا منصوریان دچار می‌شود؛ سرنوشتی که نه برای او قابل جبران است و نه هوادارانی که روزهای اول از او بت ساخته بودند. 
 
* دیاباته پس از محرومیت هم آرام است
فردای بازی خبر آمد شیخ دیاباته با دستور فکری اجازه تمرین ندارد و جلوی مهاجم خارجی استقلال برای تمرین کردن گرفته شده است. دیاباته به کمیته انضباطی فراخوانده شده و باید دید او می‌تواند روز چهارشنبه در هفته سوم لیگ تیمش را همراهی کند یا خیر. 
دیاباته در این باره با خبرنگار «وطن امروز» صحبت کرد و تنها یک جمله را بیان کرد: هیچ مشکلی وجود ندارد. 
رفتار بسیار حرفه‌ای دیاباته به قدری ما را متحیر کرد که سال‌ها چنین فرهنگی را از سوی بازیکنان داخلی ندیده بودیم. او می‌توانست مثل دیگر بازیکنان داخلی و حتی خارجی‌ یک مصاحبه جنجالی انجام دهد و عصبانیت خود را نشان دهد اما او نه‌تنها آرام بود، بلکه همچون یک بازیکن حرفه‌ای به دنبال جمع کردن حواشی مربوط به خود بود. 
 
* میلیاردی‌هایی که ستاره نشدند
البته در مورد این بازی از یک نکته هم نباید غافل بود، آن هم اینکه چندین بازیکن استقلال که برای این فصل قراردادهای سنگین بسته‌اند حالا تبدیل شده‌اند به پرحاشیه‌ترین و ضعیف‌ترین بازیکنان استقلال، بویژه در دیدار مقابل فولاد. 
گفتنی است بسیاری از هواداران به کم کردن رقم قرارداد بازیکنان‌ تیم معترض بودند و از سرپرست باشگاه که به دستور نهادهای نظارتی مجبور به این کار شده، گله داشتند اما بد نیست حالا آنها بی‌انگیزگی و بی‌توجهی بازیکنان گران‌قیمت تیم محبوب خود را ببینند، بلکه متوجه شوند برخی از این بازیکنان با پول هنگفت هم رگ غیرت و تعصب‌شان بیرون نمی‌زند.

Page Generated in 0/0131 sec