printlogo


کد خبر: 227103تاریخ: 1399/9/3 00:00
اخبار

جلوگیری از ترخیص کانتینرهای لوازم خانگی «بوش» 
معاون فنی گمرک گفت: 420 کانتینر لوازم خانگی بوش در زمان ممنوعیت وارد شده و مجوز گرفته بودند که با صدور رای دیوان عدالت اداری امکان واردات یافتند اما گمرک از ترخیص محموله‌ها جلوگیری کرده و موضوع را تحت بررسی قرار داده است. مهرداد جمال ارونقی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: شرکت «کاسپین کالا دریا» مالک 420 کانتینر در دیوان عدالت اداری علیه وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک ایران در سال گذشته شکایت و طی آن اعلام کرده با توجه به اینکه ثبت سفارش توسط شرکت انجام شده و طبق مقررات چنانچه واردات کالایی ممنوع شود نسبت به ثبت سفارش قبلی بی‌تاثیر است. وی افزود: با توجه به ادله‌های مطرح شده، وزارت صمت و گمرک محکوم شده و از این رو وزارت صمت مکلف به تمدید ثبت سفارش و گمرک موظف به ترخیص می‌شود و البته بانک مرکزی تبرئه شده است. معاون فنی گمرک اعلام کرد: گمرک در زمان مقرر نسبت به رای صادره اعتراض کرده و با ارائه مستندات درخواست تجدیدنظر را مطرح می‌کند که در نهایت با نقض رأی بدوی دیوان عدالت اداری، به گمرک اعلام می‌شود از ترخیص کالا‌های شاکی (کانتینر‌های لوازم خانگی بوش) جلوگیری شود.
***
نباید اجازه ظهور و بروز به سفته‌بازان ارز داد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برخورد با سفته‌بازان و سوداگران بازار ارز، امری ضروری است و سیاست‌گذار نباید اجازه ظهور و بروز به سفته‌بازان بدهد. سیدشمس‌الدین حسینی با بیان اینکه تحلیل بازار ارز نیازمند رصد ۲ متغیر سیاستی و سیاسی است، گفت: در تحلیل متغیر سیاستی ارزیابی میزان هماهنگی و کارآمدی سیاست‌های پولی، ارزی و بانکی ضروری است. باید دید در شرایط فعلی، نظام ارزی شناور مدیریت شده که بیش از یک دهه از اتخاذ آن می‌گذرد، تا چه میزان اجرایی شده است. وزیر پیشین اقتصاد اظهار داشت: برخی تصمیم‌گیری‌ها از عزم جدی برای حرکت به سمت ثبات بازار ارز حکایت دارد اما در عمل باعث آشفتگی بازار و ایجاد تقاضای کاذب شده است؛ نرخ‌گذاری‌هایی مانند ارز 4200 تومانی مانع از عرضه و تسهیل در عرضه ارز می‌شود. حسینی درباره رصد متغیرهای سیاسی نیز گفت: تصویب سیاست‌های سازگار با بازار ارز به ثبات این بازار کمک خواهد کرد. همچنین مدیریت بازار برای جلوگیری از اعمال شوک سیاسی خارجی به بازار ارز امری ضروری و مهم است. وی ادامه داد: باید از هر گونه گره زدن بازار ارز به تحولات سیاسی خارج از کشور و شرطی کردن بازار پرهیز کنیم، چرا که همین موضوع یکی از عوامل اصلی بی‌ثباتی در بازار ارز است. وی برخورد با سفته‌بازان و سوداگران بازار ارز را یک ضرورت دانست و گفت: نقش این افراد در بازار ارز انکارنشدنی است اما زمانی که سیاست و نظارت ناکارآمد باشد، بازار سفته‌بازی عمق بیشتری پیدا خواهد کرد. باید توجه داشت که انگیزه‌های سفته‌بازی همیشه وجود داشته و خواهد داشت. مهم آن است که سیاستگذار اجازه ظهور و بروز را به آنان ندهد. وزیر پیشین اقتصاد گفت: بازارهای مالی باید تحت مقررات سختگیرانه‌تری نسبت به بازارهای دیگر قرار داشته باشند. همان‌طور که دست‌فروشی اجناس در کنار خیابان قانونی نیست، به مراتب در بازار ارز نیز باید به همین صورت باشد و با سوداگران این بازار برخورد شود. باید توجه داشت که در کنار این برخوردها، جریان‌های تجاری و مالی سرکوب نشوند و کنترل و نظارت بر جریان‌های ریالی در دستور کار باشد. 
***
قیمت‌گذاری کره آزاد شد
ستاد تنظیم بازار اعلام کرد با توجه به تغییر نرخ ارز کره وارداتی از رسمی به نیمایی، قیمت‌گذاری تثبیتی این محصول برداشته و مقرر شد واحدهای تولید‌کننده کره نسبت به تعیین قیمت اقدام کنند. بر اساس تصمیم دیروز کارگروه تنظیم بازار، با توجه به تغییر نرخ ارز رسمی (۴۲۰۰ تومانی) برای واردات کره از گروه یک اولویت ارزی به گروه ۲ (ارز نیمایی)، قیمت‌گذاری تثبیتی این محصول برداشته شد. در مصوبه دیروز ستاد تنظیم بازار آمده است: با توجه به نرخ ارز کره (انتقال از گروه یک به گروه ۲) و اتمام موجودی آن به نرخ ارز رسمی و از آنجا که اقلام گروه ۲ مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی نیست، مقرر شد واحدهای تولید‌کننده کره نسبت به تعیین قیمت با رعایت ضوابط قیمت‌گذاری هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها اقدام کنند. 
***
عرضه دارا سوم در آینده نزدیک
وزیر امور اقتصادی و دارایی از توبیخ، جریمه و سلب صلاحیت مدیران متخلف شرکت‌های بورسی خبر داد و گفت: ادامه سهام دولت در ۳ بانک تجارت، ملت و صادرات با عنوان دارا سوم در آینده نزدیک عرضه خواهد شد. فرهاد دژپسند با بیان اینکه تلاش کردیم بازار سرمایه نقش محوری خود را در تامین مالی اقتصاد ایفا کند، گفت: در کل پارسال از بازار سرمایه 264 هزار میلیارد تومان تامین مالی کردیم اما این رقم فقط در ۶ ماه نخست امسال 320 هزار میلیارد تومان بوده است. وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه ظرفیت بیش از این را دارد، ادامه داد: اگر اتفاقات 2 ماه اخیر در این بازار رخ نمی‌داد، حتما بیش از این تامین مالی می‌کردیم. 
دژپسند گفت: بسیاری، ابرتورم را پیش‌بینی می‌کردیم اما این گونه نشد. او ادامه داد: از این رشد نقدینگی راضی نیستیم و همه تلاش دولت و بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی است. دژپسند ادامه داد: به خاطر اینکه فضای بازار سرمایه دچار ناآرامی نشود خیلی از خبرها را رسانه‌ای نمی‌کنیم ولی در حال حاضر مدیرانی را توبیخ کردیم، برای مدیرانی جریمه‌های سنگین در نظر گرفتیم و مدیرانی را یک دوره 6ماهه سلب صلاحیت کرده‌ایم؛ ما از همه ابزار خودمان استفاده می‌کنیم و در بعضی مواقع معاملات را باطل کردیم. دژپسند ادامه داد: افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند باید آگاه باشند در محیطی که وارد شدند با محاسبه‌گری و عقلانیت می‌توانند آینده خود را رقم بزنند و در هر شرایطی که تصمیم‌گیری می‌کنند به خاطر صحبت‌های وزیر یا دیگران نباشد و همچنین اگر دولت و شورای عالی بورس، ریل‌گذاری‌ها را انجام دهند حتما به اهداف می‌رسیم. وزیر اقتصاد افزود: دارا سوم، ادامه سهام دولت در ۳ بانک تجارت، ملت و صادرات است که در آینده نزیک عرضه خواهد شد. 

Page Generated in 0/0063 sec