printlogo


کد خبر: 227110تاریخ: 1399/9/3 00:00
اخبار

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام جعفری
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم پارسا و با اخلاص حجت‌الاسلام حاج‌سید‌یحیی جعفری را تسلیت گفتند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم پارسا و با اخلاص جناب حجت‌الاسلام آقای حاج‌سیدیحیی جعفری رحمه‌الله‌علیه را به عموم مردم عزیز کرمان و ارادتمندان آن مرحوم و به خاندان مکرم و معزز ایشان تسلیت عرض می‌کنم. سال‌ها خدمت به مردم در مسؤولیت‌های گوناگون و شئون متعدد روحانی، همراه با صفا و صدق در گفتار و رفتار، شاخصه‌ این شخصیت عزیز و معتمد بود. رحمت و رضوان الهی را برای ایشان مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای
۲ آذر ۱۳۹۹
***
اجرایی شدن ۳۶ تکلیف قانونی دستگاه قضایی در برنامه ششم توسعه
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در نشست با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم اجرای احکام برنامه‌های توسعه، خاطرنشان کرد: برخی کوتاهی‌ها و ترک فعل‌ها، خسارت‎بارتر از انجام برخی کارهاست و گاهی بی‌توجهی یک مسؤول یا مدیر و عدم انجام به‌موقع وظیفه، به مردم خسارت می‌زند. آیت‌الله رئیسی تأکید کرد قوه ‌قضائیه در اجرای قوانین مربوط به برخورد با ترک فعل‌ها، دستورالعمل‌هایی را به بخش‌های مختلف قضایی ابلاغ کرده است که بر اساس آنها، ترک فعل‌هایی که موجب خسارت و ضرر و زیان به منافع ملی می‌شود، در محاکم قضایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند. رئیس قوه ‌قضائیه با اشاره به اجرایی شدن ۳۶ تکلیف قانونی دستگاه قضایی در برنامه ششم توسعه در یک سال و نیم اخیر، از همه مسؤولان اجرایی و قانونگذاران خواست قبل از تدوین برنامه هفتم توسعه بازنگاهی به قانون برنامه ششم داشته باشند و احکام بر زمین مانده را احصا و به‌سرعت عملیاتی کنند. 
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه اجرای قانون ضعیف بهتر از بی‌قانونی است، متذکر شد: گاهی برخی قوانین به بهانه وجود ابهام، اجرایی نمی‌شوند اما اگر قانونی ابهام داشت باید نسبت به آن رفع ابهام شود و هیچ کسی نباید به این بهانه به خود اجازه دهد به قانون عمل نکند.
***
فشار پارلمان عراق بر الکاظمی برای ارائه نتایج تحقیقات ترور سردار سلیمانی
عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از تلاش پارلمان و فشار بر دولت مصطفی الکاظمی برای ارسال هر چه سریع‌تر نتایج تحقیقات در رابطه با ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس خبر داد. به گزارش فارس، مهدی تقی آمرلی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه تاکید کرد: کمیسیون امنیت و دفاع به دولت عراق فشار خواهد آورد تا گزارش مربوط به پرونده ترور فرماندهان پیروزی (سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس) را در سریع‌ترین زمان ممکن به پارلمان بفرستد. وی گفت: دولت عراق ملزم است در چند روز آینده نتایج تحقیق در رابطه با ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در نزدیکی فرودگاه بغداد را ارسال و طرف‌هایی را که در این جنایت با آمریکایی‌ها دست داشتند مشخص کند. آمرلی با بیان اینکه پارلمان عراق پیگیر این مسأله بوده و خواهان ارسال سریع نتایج تحقیقات است، افزود: زمانی که نتایج به دست ما برسد، پارلمان تصمیمات خود را در این رابطه اتخاذ خواهد کرد. پیش از این نیز ایناس المکصوصی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور درخواست کرد نتایج تحقیقات در رابطه با حادثه فرودگاه بغداد و ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و نتایج دیگر تحقیقات در اسرع وقت به کمیسیون‌های پارلمان ارسال شود. وی گفت: قوانین داخلی پارلمان عراق تمام وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی را ملزم کرده نتایج تحقیقات را ارسال کنند. دولت الکاظمی به‌رغم وعده‌های مداوم در رابطه با اعلام نتایج تحقیقات درباره حادثه فرودگاه بغداد و کشتن تظاهرات‌کنندگان و اخراج نیروهای آمریکایی و... تاکنون این اقدام را انجام نداده است، این در حالی است که دولت کنونی برای پیگیری همین پرونده‌ها تشکیل شده است. پیش‌تر «ایناس المکصوصی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز از مصطفی الکاظمی خواسته بود نتایج تحقیق درباره پرونده حمله آمریکا به فرودگاه بغداد و دیگر تحقیقات را در اسرع وقت به کمیته‌های پارلمانی بفرستد، زیرا طبق آیین‌نامه پارلمان، همه وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی موظف هستند نتایج تحقیقات را بدون نیاز به نامه‌نگاری‌های رسمی، به مجلس ارسال کنند.
***
حسام‌الدین آشنا مجرم شناخته شد
سخنگوی هیأت‌‌منصفه جرائم مطبوعاتی و سیاسی از رسیدگی به پرونده حسام‌الدین آشنا - مشاور رئیس‌جمهور- در دادگاه کیفری یک تهران خبر داد. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضائیه، سخنگوی هیأت‌منصفه جرائم مطبوعاتی و سیاسی از رسیدگی به یک پرونده جرم سیاسی در دادگاه کیفری یک استان تهران خبر داد و گفت: در تاریخ دوم آذرماه ۹۹، پرونده جرم سیاسی در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران با حضور هیأت قضایی به ریاست قاضی محمدی‌کشکولی و هیأت‌منصفه جرائم مطبوعاتی و سیاسی برگزار شد. احمد مومنی‌راد اظهار کرد: در این جلسه دادگاه، پس از قرائت قرآن ابتدا نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت کرد. وی افزود: پس از تفهیم اتهام، حسام‌الدین آشنا به عنوان متهم جرم سیاسی بابت ۲ مورد اتهام نشر اکاذیب با شکایت معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و همچنین شکایت سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه، دفاعیات خود را شرح داد. مومنی‌‌راد گفت: هیأت‌منصفه رسیدگی به جرائم سیاسی پس از استماع دفاعیات متهم و وکیل وی، به اتفاق آرا حسام‌الدین آشنا را در هر ۲ مورد اتهامی مجرم شناخت ولی با اکثریت آرا وی را مستحق تخفیف دانست. 

Page Generated in 0/0060 sec