printlogo


کد خبر: 227126تاریخ: 1399/9/4 00:00
دور دنیا

 بلاروس 15 مقام اتحادیه اروپایی را تحریم می‌کند
وزیر خارجه بلاروس از تصمیم دولت مینسک برای تحریم 15 مقام اتحادیه اروپایی و کشورهای اروپایی خبر داد. بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس هفته گذشته در یک جلسه درباره سیاست خارجی این کشور این موضوع را مطرح کرد. 
ولادیمیر ماکی در مصاحبه با کانال یک بلاروس گفت: ما درباره اقدامات متقابل علیه اتحادیه اروپایی بحث و رایزنی کرده‌ایم. اتحادیه اروپایی ده‌ها مقام بلاروس را تحریم کرده است، بنابراین ما نیز قصد داریم لیست تحریمی خودمان را داشته باشیم که شامل مقامات ارشد اتحادیه اروپایی و رهبران برخی کشورهای اروپایی خواهد شد.
 اتحادیه اروپایی با حمایت از مخالفان دولت مینسک، تاکنون 40 مقام بلاروس را تحریم کرده و قصد دارد 14 مقام دیگر دولت مینسک از جمله الکساندر لوکاشنکو را نیز تحریم کند. افراد تحریم شده از سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپایی منع شده و دارایی‌های آنها در کشورهای اروپایی مسدود می‌شود. 
***
رقابت شرکت‌های نفتی آمریکا و چین در عراق
منابع خبری از احتمال بالای خروج شرکت نفتی آمریکایی اکسون موبیل به عنوان بزرگ‌ترین شرکت خارجی حاضر در عراق، از این کشور و تلاش شرکت‌های چینی برای فعالیت در عراق خبر دادند.
 2 شرکت ملی نفت چین (CNPC) و «CNOOC» تلاش دارند باقی سهم شرکت اکسون موبیل را در چاه‌های نفتی عراق در جنوب این کشور به دست گیرند. خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ نوشته است پس از خروج شرکت «رویال داچ شل» از چاه نفتی مجنون در ۳ سال پیش، اکنون نیز اکسون موبیل و شرکت‌های بزرگ دیگر نفتی قصد خروج از عراق را دارند. 
به عقیده این خبرگزاری، شروط پیچیده و سخت و تأخیر در پرداخت‌ها و عدم ثبات سیاسی، جاذبه عراق را برای شرکت‌های نفتی کاهش داده است و آنها کمتر از قبل مایل به سرمایه‌گذاری در چاه‌های نفتی این کشور هستند، در حالی که در گذشته حضور در عراق برگ برنده برای هر شرکت نفتی بود. 
***
خودکشی 9 سرباز استرالیایی  در طول 3 هفته
9 سرباز استرالیایی در طول ۳ هفته همزمان با انتشار گزارشی درباره ارتکاب جنایات جنگی از سوی نظامیان این کشور علیه غیرنظامیان افغانستانی، دست به خودکشی زدند. این گزارش که نتیجه تحقیقاتی ۴ ساله بود، سابقه‌ای شرم‌آور را از قتل‌های غیرقانونی انجام‌شده از سوی نظامیان استرالیایی برملا کرد که خارج از فضای جنگ رخ داده‌اند. 
نسخه ویرایش شده آن روز پنجشنبه بعد از هفته‌ها بحث درباره محتوای آن منتشر شد و محکومیت جهانی را در پی داشت. بعد از افشای محتوای این گزارش، در ۳ هفته گذشته یک سرباز زن و 8 سرباز جان خود را گرفتند. 
خودکشی این تعداد سرباز در چنین بازه کمی در تاریخ نظامی اخیر استرالیا بی‌سابقه بوده است. همچنین تصور بر این است که استرس تحقیقات از این افراد که شواهد ارتکاب ۳۹ قتل را از سوی نیروهای ویژه استرالیا روشن کرد، در خودکشی آنها نقش داشته است. 
***
افغانستان بار دیگر خواستار تحریم طالبان شد
دولت افغانستان بار دیگر از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تحریم‌های جدی علیه طالبان وضع کند. 
شورای امنیت ملی افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد حمدالله محب مشاور امنیت ملی این کشور در رابطه با اعمال تحریم‌ها علیه گروه طالبان از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد با تیم نظارت این سازمان از طریق ویدئو‌کنفرانس گفت‌وگو کرده است. 
به گفته این شورا، در این کنفرانس مشورتی همچنین در رابطه با شبکه القاعده و داعش بحث و تبادل‌نظر شد. شورای امنیت ملی افغانستان جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است. پیش از این اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که درباره روند صلح افغانستان از طریق ویدئو‌کنفرانس برگزار شده بود، بر وضع تحریم‌ها علیه طالبان تاکید کرد. 
***
الجزایر: در عمل از سوریه حمایت می‌کنیم
وزیر خارجه الجزایر به دیدار سفیر دمشق در این کشور رفت و درگذشت ولید المعلم، وزیر خارجه فقید سوریه را تسلیت گفت. صبری بوقادم تأکید کرد الجزایر در دشوارترین شرایط در کنار سوریه بوده است و در عمل، در کنار سوریه باقی خواهد ماند، نه فقط در گفتار. 
***
حکم حبس برای 5 نفر در کویت به اتهام حمایت مالی از داعش
دادگاه کویت برای یک تبعه لبنانی، ۲ شهروند کویتی و ۲ تبعه خارجی به اتهام حمایت مالی از گروه تروریستی داعش حکم حبس صادر کرد. دادگاه کویت یک تبعه لبنانی را به ۱۵ سال حبس، ۲ تبعه خارجی و ۲ شهروند کویتی را به ۱۰ سال حبس محکوم کرد. اتهام این افراد استفاده از کمک‌های مالی اعطایی به ملت سوریه برای خرید و صادرات موشک و اسلحه به داعش است. 
القبس نوشت دستگاه‌های امنیتی تبعه لبنانی مقیم کویت را بازداشت کرده و در تحقیقات مشخص شد که او مسؤول هماهنگی برای اعزام تروریست‌ها، حمایت مالی و لجستیکی از داعش در سوریه است. 

Page Generated in 0/0148 sec