printlogo


کد خبر: 227147تاریخ: 1399/9/4 00:00
ایجاد صف و تجمع‌های خطرناک مردم در مراکز فروش مرغ
مرغ دولتی به قیمت کرونا

گروه اقتصادی: قیمت مرغ در حال خلق رکوردهایی جدید است و همین موضوع فشار بسیار زیادی بر معیشت مردم وارد کرده است. در این میان دولتی‌ها به جای حل ریشه‌ای این موضوع، مشکل را گردن یکدیگر می‌اندازند و دلخوش به توزیع‌های قطره‌‌چکانی مرغ با قیمت‌هایی پایین‌تر در سطح شهر هستند؛ موضوعی که باعث ازدحام جمعیت در مقابل فروشگاه‌ها آن هم در این شرایط وخیم کرونایی شده است. به گزارش «وطن امروز»، قیمت هر کیلو مرغ دیروز نسبت به روز گذشته کمی کاهش پیدا کرد و در خرده‌فروشی‌ها به 33 تا 34 هزار تومان رسید. اصلی‌ترین دلیل کاهش قیمت مرغ توزیع مرغ‌های ارزان‌قیمت‌‌ در برخی مراکز توزیع مرغ بود. برای مثال در میدان میوه و تره‌بار بهمن که اصلی‌ترین مرکز توزیع محصولات دام و طیور در پایتخت به حساب می‌آید، مرغ با قیمت کیلویی 18500 تومان فروخته شد. همین عرضه‌های محدود در برخی مراکز خرید باعث کاهش 2 تا 3 هزار تومانی مرغ در خرده‌فروشی‌ها شد. نکته سیاه این اتفاق اما تجمع خطرناک مردم در این فروشگاه‌ها بود به طوری که هیچ پروتکل بهداشتی‌ای رعایت نشده بود. نباید فراموش کرد هم‌اکنون کرونا روزانه جان بیش از 400 نفر را در کشورمان می‌گیرد. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش قیمت گوشت مرغ و تخم‌مرغ، با اشاره به تقسیم کار با وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حوزه گوشت قرمز و مرغ و تخم‌مرغ مسؤولیت بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است. 
علیرضا رزم‌حسینی با بیان اینکه ما به عنوان تامین‌کننده نهاده‌های دامی تاکنون ۱/۴ میلیون تن کالا را از گمرکات ترخیص کرده‌ایم، افزود: در مجموع ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا در بندرعباس و بندر امام خمینی(ره) وجود داشت که با توجه به دستور رئیس‌جمهور و بازدید بنده به سرعت در حال ترخیص است. وزیر صمت گفت: کالا‌های ترخیص شده تحویل وزارت جهاد کشاورزی می‌شود که این وزارتخانه باید از طریق سامانه بازارگاه توزیع کند. 
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی مطالبه افزایش قیمت برخی کالا‌ها را داشت که ستاد تنظیم بازار در برابر آن مقاومت کرد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران هم در این رابطه گفت: بی‌تدبیری وزارت جهاد کشاورزی رشد بی‌رویه قیمت مرغ را رقم ‌زده است. 
حشمت‌الله عسگری اظهار داشت: به ‌رغم اینکه دولت به زحمت ارز مورد نیاز تهیه نهاده‌های دامی را تأمین می‌کند، لیکن شبکه ناقص «نهاده-کالا» باعث شده است عملا این ابزار منجر به تنظیم بازار و حمایت از بازار نشود. 
وی افزود: سیستم بازارگاه بدرستی عمل نمی‌کند و به آن نسبتی که نهاده یارانه‌ای تأمین می‌شود، مرغ یارانه‌ای از مرغدار تحویل گرفته نمی‌شود. اشتباه هم از آنجا ناشی می‌شود که ابتدا نهاده را به مرغدار تحویل می‌دهند، بعد دنبال آنها می‌دوند. 
این موضوعات در حالی بیان می‌شود که تولیدکنندگان مرغ می‌گویند اساسا نهاده‌ای برای آنها در بازارگاه وجود ندارد و نمی‌توانند از این سامانه نهاده دریافت کنند. 
دولتی‌ها در حالی موضوع قیمت مرغ را گردن یکدیگر می‌اندازند که قیمت مرغ مردادماه سال 92 در بالاترین حالت خود تنها 6 هزار تومان بوده است. ناگفته نماند طبق گزارش‌های سازمان آمار هم قیمت مرغ ماشینی در ابتدای سال جاری کیلویی 11 هزار تومان بوده است. این رشد عجیب قیمت مرغ ظرف چند ماه هیچ دلیل منطقی‌ای ندارد. سه‌گانه بدسلیقگی تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های دامی،‌ نبود مدیریت در توزیع نهاده و نداشتن سیاست درست مدیریت زنجیره تامین مرغ را باید اصلی‌ترین دلایل پیدایش شرایط کنونی دانست. 
دولتی‌ها اما علاقه بسیاری دارند موضوع گرانی مرغ را مانند افزایش قیمت ارز به حضور دلالان و سودجویان و دست‌های پشت ‌پرده ارتباط دهند اما آنچه آشکار است اساسا نهاده‌ای به تولید‌کنندگان تحویل داده نشده و از سوی دیگر بررسی میزان ارز تخصیص یافته به نهاده‌های دامی نشان می‌دهد این میزان کاهش فاحشی نسبت به سال گذشته داشته است.
 
* سازمان بازرسی : موضوع مرغ را از ابتدای سال هشدار دادیم
رئیس سازمان بازرسی درباره افزایش قیمت مرغ اظهار داشت: قیمت مرغ ظرف یک هفته از 23هزار تومان به بیش از 35 هزار تومان افزایش یافته است. این موضوع را ما از ابتدای سال تاکنون در چندین گزارش هشداری به مسؤولان ذی‌ربط اطلاع دادیم و علل آن را هم گفتیم، نحوه اقدام و راهکار هم ارائه کردیم. حسن درویشیان افزود: یکی از عوامل کمبود شدید نهاده است که اخیرا وزارت صمت اقدامی را در رابطه با ترخیص نهاده‌های رسوب کرده در گمرک انجام داده است،  همچنین عدم افزایش قیمت جوجه یک روزه با وجود افزایش قیمت نهاده که پایه تولید مرغ همین جوجه‌های یک روزه است. به‌رغم اینکه قیمت مرغ افزایش پیدا کرده اما قیمت جوجه یک‌روزه افزایش پیدا نکرد که باعث ضرر و زیان تولیدکنندگان جوجه یک روزه شده است.
 

Page Generated in 0/0072 sec