printlogo


کد خبر: 227148تاریخ: 1399/9/4 00:00
اخبار

گزارش بانک مرکزی از متغیرهای اقتصادی بهار 99
رشد نفتی منفی 8/2 و غیرنفتی منفی 6/0 درصدی
بانک مرکزی روز گذشته گزارش نماگرهای اقتصادی ۳ ماه اول سال 99 را منتشر کرد. طبق گزارش بانک مرکزی، رشد تولید ناخالص داخلی با نفت در ۳ ماه نخست سال ۱۳۹۹، به رقم منفی 8/2 درصد و رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز به رقم منفی 6/0 درصد رسیده است. همچنین در بخش تجارت خارجی، صادرات کالا (FOB) ۸۹۳۸ میلیون دلار اعلام شده است. در مقابل ۹۱۵۰ میلیون دلار واردات کالا (FOB) ثبت شده است که نشان می‌دهد تراز بازرگانی به رقم منفی ۲۱۲ میلیون دلار رسیده است. طبق این گزارش رقم نقدینگی در خردادماه ۹۹ نسبت به پایان سال قبل، 5/7 درصد رشد داشته و رشد پول و شبه‌پول نیز در این مدت به ترتیب 5/17 و 4/5  درصد برآورد شده است. همچنین جدیدترین گزارش بانک مرکزی از شاخص‌های عمده اقتصادی در ۳ ماه نخست سال 99 نشان می‌دهد در بخش جمعیت و نیروی انسانی، جمعیت فعال کشور در این بازه زمانی 5/25 میلیون نفر بوده است. همچنین نرخ بیکاری در بهار امسال به رقم 8/9 درصد رسیده است.
***
دلار ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان شد
قیمت دلار در صرافی‌های بانکی با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شد. تشدید نوسانات ارزی موجب شد بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و بر همین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، ازسرگیری فروش ارز سهمیه‌ای، آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌های غیربانکی و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد، مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد. با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانکی نیز افزایش یافت؛ قیمت دلار برای نخستین‌بار یکشنبه 20 مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال 31هزار تومان شد؛ فعالان بازار آن زمان بر این‌ باور بودند که رشد چشمگیر قیمت طلا و ارز، واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم‌های ثانویه خود قرار داد. بر خلاف هفته‌های قبل، طی چند روز گذشته نرخ‌ها در بازار ارز نزولی شد؛ سیر نزولی قیمت‌ها در حالی در بازار ارز از عصر چهارشنبه 14 آبان‌ماه آغاز شد که قیمت دلار با کاهش حدود 7هزار تومانی همراه بود و از 30هزار تومان ظهر چهارشنبه به 23 هزار تومان در صبح روز یکشنبه 18 آبان رسید. مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر بازار ارز از دیدگاه فعالان حاضر در خیابان فردوسی، چشم‌انداز مثبت به آینده بازار است؛ از آنجا که از ماه قبل بازار به انتخابات آمریکا چشم دوخته بود و براساس نظرسنجی‌های قبل از انتخابات جهت‌گیری ارز مشخص می‌شد با نهایی شدن گزینه ریاست‌جمهوری آمریکا، سناریوهای بدبینانه برای آینده کنار رفت و بازار با امیدواری به آینده دچار ریزش قیمت‌ها شد. دیروز قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 25 هزار و 600 تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف 1000تومانی نسبت به قیمت فروش، 24 هزار و 600 تومان تعیین شد. 
***
قاچاق سالانه ۲۰ میلیارد نخ سیگار به کشور کار قاچاقچی‌های خرد نیست
عضو کمیته سیاست‌گذاری کنترل دخانیات گفت: اگر فرض کنیم ۲۰ میلیارد نخ سیگار قاچاق، رقم صحیحی باشد، ورود این حجم به بازار کشور را نمی‌توان به حساب قاچاقچی‌های خرد گذاشت. مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه قاچاق دخانیات باید علت‌یابی شود، گفت: برآورد مصرف سالانه سیگار در ایران بین 60 تا 65 میلیارد نخ است. امیرمحمد پرهام‌فر با بیان اینکه در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 5 درصد کاهش تولید داشته‌ایم، افزود: حدود 25 میلیارد نخ سیگار در داخل کشور تولید شده است که اگر این کاهش را به کل امسال تعمیم دهیم، پیش‌بینی تقریبی امسال تولید سیگار در داخل کشور حدود 50 میلیارد نخ است. وی اضافه کرد: برای مسیر‌های اصلی قاچاق سیگار، مراکز دپو و مراکز عرضه آن اقدام‌های متعددی انجام شده است و اکنون میزان موفقیت در بخش برخورد با قاچاق کالای دخانی و سیگار نسبت به دیگر گروه‌های کالایی، بیشتر و نیروی انتظامی بیشترین تمرکز را در این بخش داشته است. مدیر کل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه بیشترین روش ورود سیگار قاچاق به کشور از طریق ترانزیت برگشتی است، گفت: درباره این مسأله از سال 1394 بحث و در همان زمان مصوب شد که عبور محموله‌های ترانزیتی دخانی از کشور باید کنترل و با صدور مجوز خاص از وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد تا بتوانیم میزان ترانزیت عبوری از کشور را هم با میزان واردات رسمی همان کالا به کشور و هم با میزان مصرف آن در کشور‌های مقصد ترانزیتی انطباق دهیم. 

Page Generated in 0/0063 sec