printlogo


کد خبر: 227153تاریخ: 1399/9/4 00:00
نشست تروئیکای اروپا با هدف مقصر جلوه دادن ایران در اجرای توافق هسته‌ای
اتهامات تکراری

گروه سیاسی: وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه قرار است در نشستی سه‌جانبه آخرین تحولات توافق هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار دهند. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان و «ژان ایو لودریان» و «دومنیک راب» همتایان فرانسوی و انگلیسی‌اش موضوع برجام و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار می‌دهند. 
به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آلمان با ادعای اینکه ایران در حال نقض سیستماتیک برجام است، از نشست وزیر خارجه این کشور با همتایان فرانسوی و انگلیسی‌اش در برلین برای گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای با ایران خبر داد. 
این مقام آلمانی اما از بی‌تعهدی‌های طرف‌های اروپایی در قبال برجام و شانه خالی کردن آنها از توافق‌هایی که وفق برجام باید انجام می‌دادند، سخنی به میان نیاورد. وی گفت: «ما به همراه شرکای خود از ایران می‌خواهیم نقض توافق را متوقف و به طور کامل به تمام تعهدات هسته‌ای خود عمل کند».
تروئیکای اروپا که از مشارکت‌کنندگان در برجام محسوب می‌شوند پنجشنبه گذشته نیز در نشست شورای حکام آژانس در بیانیه‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد: همواره صراحت داشته‌ایم که از خروج آمریکا از برجام و احیای تحریم‌ها متأسفیم. ما تحریم‌ها را به نحو پیش‌بینی‌شده در برجام رفع کرده و مضاف بر آن از طریق ایجاد ساز‌و‌کار مالی اینستکس، تلاش‌هایی اضافی جهت مجاز کردن تجارت مشروع با ایران به کار بسته‌ایم. به ‌رغم این تلاش‌های مبتنی بر حسن‌نیت، ایران اکنون یک سال و نیم است مرتکب اقدامات متعددی در نقض جدی تعهدات هسته‌ای خود شده است. ما کماکان بشدت از اقدامات ایران که در حال تهی کردن توافق از مزایای اصلی آن در زمینه منع اشاعه است نگرانیم. در ادامه این بیانیه آمده است: بر خلاف این اقدامات که با حسن‌نیت انجام شد، ایران اکنون به مدت یک سال و نیم است تخطی‌هایی متعدد و جدی از تعهدات هسته‌ای‌اش انجام می‌دهد. ما همچنان نگران عملکرد ایران هستیم که منافع مربوط به عدم اشاعه در توافق را از میان بر‌می‌دارد. پیشرفت‌ها، تحقیقات و توسعه‌ها عواقب جدی دارد. ۳ کشور اروپایی علاوه بر این ادعا کردند: ما نگرانیم ایران اورانیوم را بیش از حد 67/3 درصد تعیین شده در برجام غنی‌سازی می‌کند و به افزایش ذخایر اورانیوم ادامه داده است که اکنون ۲۴۴۳ کیلوگرم است. این 12 برابر بیش از حد تعیین‌شده در برجام است. بر خلاف توافق برجام، ایران در حال استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته برای تولید اورانیوم با غنای پایین است. ایران همچنین برخلاف برجام در حال غنی‌سازی در تاسیسات فردو است که این محل هیچ کاربرد غیرنظامی معتبری ندارد. 
کشورهای اروپایی در حالی تاکید می‌کنند تمام تعهدات خود را در قبال برجام انجام داده‌اند که از زمان اجرای توافق هسته‌ای در مهرماه 94 تاکنون این کشورها هیچ‌یک از تعهدات خود را اجرایی نکرده‌اند. ۳ سال پس از عدم اجرای تعهدات کشورهای غربی و یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، ایران طی 5 گام برخی تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داد. با این حال کشورهای اروپایی با وارونه‌نمایی واقعیت مدعی‌اند در طول اجرای برجام به تمام تعهدات خود پایبند بوده‌اند و این ایران بوده است که از تعهداتش تخطی کرده است. 
در همین حال سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی و تصویب الزام دولت برای تامین اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در کمیسیون متبوعش خبر داد. 
ابوالفضل عمویی با اشاره به جلسه روز دوشنبه این کمیسیون گفت: رسیدگی به موادی از طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در دستور کار قرار گرفت. 
وی افزود: در این نشست 3 ماده از این طرح بررسی و نظرات نمایندگان اخذ و اصلاحاتی روی بندها انجام شد. نمایندگانی از وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در جلسه حضور داشتند. عمویی یادآور شد: رسیدگی به طرح به ترتیب اولویت مواد دنبال شد؛ ماده اول مربوط به الزام دولت ایران برای غنی‌سازی 20 درصد، ماده دوم درباره افزایش ذخایر اورانیوم سطح پایین غنی‌شده جمهوری اسلامی ایران و ماده سوم که درباره بهره‌گیری دولت و سازمان انرژی اتمی از نسل جدید سانتریفیوژهای IR-2M و IR-6 بود، مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب رسید. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها همچنان در دستور کار کمیسیون است و نشست امروز نیز با همین موضوع تشکیل خواهد شد.

Page Generated in 0/0060 sec