printlogo


کد خبر: 227154تاریخ: 1399/9/4 00:00
اخبار

پایه‌های اقتصاد ایران در شرایط تحریم محکم‌تر شد
رئیس مجلس در دیدار سفیر ترکیه در تهران گفت: در سال‌های اخیر به‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه و سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا علیه کشورمان، پایه‌های تولیدات داخلی جمهوری اسلامی ایران محکم‌تر و تهدیدها به فرصت تبدیل شد. 
به گزارش فارس، دریا اورس، سفیر ترکیه در تهران صبح روز گذشته (دوشنبه ۳ آذرماه) با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. 
رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای مستقل را سیاستی شکست‌خورده خواند و تصریح کرد: در سال‌های اخیر به‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه و سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا علیه کشورمان، پایه‌های تولیدات داخلی جمهوری اسلامی ایران محکم‌تر و تهدیدها به فرصت تبدیل شد که آثار آن در آینده نزدیک قابل مشاهده است. 
وی افزود: شیوع کرونا از دلایل کاهش مناسبات تجاری میان ۲ کشور است و باعث مشکلاتی در حوزه بازارچه‌های مرزی و تجارت رسمی شد اما امیدوارم با تمهیدات مسؤولان ایران و ترکیه بتوانیم هر چه سریع‌تر از موانع عبور کنیم. 
دریا اورس، سفیر ترکیه در تهران نیز در این دیدار گفت: مجالس ۲ کشور از جایگاه مهمی برخوردارند و پارلمان ترکیه بر توسعه هر چه بیشتر مراودات پارلمانی با مجلس شورای اسلامی تأکید دارد. 
***
دیدار سفیر ایران در یمن با وزیر خارجه دولت نجات ملی
سفیر ایران در یمن از دیدار خود با «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی این کشور خبر داد. 
به گزارش فارس، حسن ایرلو، سفیر ایران در یمن در توئیتر خود نوشت: در راستای ادامه کار دیپلماتیک خود با هشام شرف، وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن دیدار کرده است. 
ایرلو افزود: [در این دیدار] درباره موضع ایران در حمایت از تمام تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ یمن که بدترین فاجعه انسانی را به وجود آورده، رایزنی شد. 
بنا به گفته وی، از دیگر محورهای این دیدار همکاری دانشگاهی و آمادگی ایران برای اعطای بورسیه‌های بیشتر به جوانان یمنی در دانشگاه‌های ایران بوده است. 
***
ایران با قدرت از سوریه در منطقه دفاع می‌کند
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه با حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل بین‌الملل دیدار و گفت‌وگو کرد. 
به گزارش ایسنا، گیر پترسون، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه با حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل بین‌الملل دیدار و گفت‌وگو کرد. 
امیرعبداللهیان در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های سازمان ملل و اقداماتی که به حفظ تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و بازگشت امنیت پایدار به سوریه کمک کند، استقبال می‌کند. 
‏‎وی افزود: آنچه حلقه مفقوده در شرایط امروز سوریه است وجود بی‌اعتمادی است، زیرا مثلا فردی که تا چند وقت پیش رهبر جریانی تروریستی بوده، سلاح حمل می‌کرده و اقدامات تروریستی انجام می‌داده است، اکنون اصرار دارد با پوشیدن کت و شلوار و زدن کراوات به عنوان طرف مذاکره دعوت شود. 
‏‎امیرعبداللهیان گفت: متاسفانه برخی گروه‌های خطرناک تروریستی تلاش می‌کنند با تغییر نام از لیست سیاه تروریستی سازمان ملل متحد خارج شوند، لذا اتخاذ رویکرد بی‌طرفانه سازمان ملل متحد و عدم مشاهده استانداردهای دوگانه مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران است. 
امیرعبداللهیان افزود: ما معتقدیم در روند کار کمیته قانون اساسی همه طرف‌ها مسؤول هستند و باید پاسخگو باشند و تکیه بر مقصر خواندن دولت سوریه در تعارض با سیاست بی‌طرفی است. 
وی اعمال تحریم‌ها علیه سوریه بویژه در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی را ظالمانه خواند و بر ضرورت اقدام برای رفع تحریم‌های انسانی تاکید کرد. 
امیرعبداللهیان در خاتمه گفت: ایران همچنان با قدرت از سوریه و امنیت این کشور مهم در منطقه دفاع می‌کند. تهران همچنین از تلاش‌های سازنده سازمان ملل متحد در کمک به سوریه حمایت و بر قضاوت بی‌طرفانه در قبال سوریه تاکید می‌کند. 
***
دیدار و گفت‌وگوی عراقچی با سفیر ارمنستان در ایران
سفارت ارمنستان در ایران در پیامی توئیتری از دیدار عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان با سفیر ارمنستان در ایران خبر داد. 
به گزارش «وطن امروز» به نقل از کانال اطلاع‌رسانی اخبار معاون سیاسی وزیر امور خارجه، سفارت ارمنستان در اطلاعیه‌ای درباره موضوعات مورد رایزنی در این دیدار تصریح کرد: تومانیان در این دیدار اطلاعاتی درباره شرایط ایجادشده در ارمنستان و قره‌باغ کوهستانی پس از پذیرش بیانیه سه‌جانبه سران کشورهای ارمنستان، آذربایجان و روسیه و آخرین تحولات مربوط را به آگاهی طرف گفت‌وگوی خود رساند. 
در این اطلاعیه خاطرنشان شده است: طرفین در ارتباط با حل مناقشه قره‌باغ و روندهای مربوط به آن در دوران پساجنگ، شرکت نیروهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و نقش‌آفرینی احتمالی آنان در آینده به تبادل‌نظر پرداختند. 

Page Generated in 0/0057 sec