printlogo


کد خبر: 227172تاریخ: 1399/9/5 00:00
دور دنیا

وزیر خارجه عراق به مسکو رفت
فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق دیروز به مسکو رفت و با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار کرد. احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد حسین به دعوت همتای روس خود به مسکو رفته است. وی در ادامه گفت:‌ هیأت همراه ترکیبی از مسؤولان وزارت ‌خارجه، نفت،‌ بازرگانی و کمیته روابط خارجی است. 
***
ورود یک کاروان نظامی ترکیه به سوریه
منابع خبری معارض از ادامه روند تقویت مواضع نظامیان ترکیه در استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه خبر می‌دهند. پایگاه خبری معارض «جسر» به نقل از شاهدان عینی گزارش داد یک کاروان نظامی متعلق به ارتش ترکیه، پس از عبور از گذرگاه مرزی کفرلوسین در مرزهای مشترک با سوریه، وارد این کشور شد. این شاهدان گفتند این کاروان صبح دیروز از شهرک «المسطومه» در ادلب عبور کرد و مقصد آن، جنوب ادلب بوده است. به گفته این افراد، بیشتر این کاروان از سلاح‌های سنگینی مانند تانک و نفربر تشکیل شده بود. به گزارش این پایگاه، تجهیزاتی که ارتش ترکیه اخیرا وارد سوریه کرده، در مقرهای نیروهای این کشور در منطقه «جبل الزاویه» توزیع شده است. 
***
معاون غنی: آمریکا به طالبان اعتماد‌به‌نفس کاذب داده است
امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهوری افغانستان در واکنش به تشدید خشونت‌ها از سوی طالبان تاکید کرد روش غلط مذاکرات ۲ سال اخیر دوحه به‌رهبری آمریکا به طالبان اعتمادبه‌نفس کاذب داده ‌است. صالح دیروز گفت تحقیقات پیرامون حملات راکتی به شهر کابل ادامه دارد و در روزهای آینده نتایج آن در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار خواهد گرفت. وی افزود: متاسفانه جنگ شدت گرفته و روش غلط و اشتباه‌آمیز مذاکرات در ۲ سال گذشته با گروه تروریستی طالبان در دوحه باعث شد که این گروه به جای فکر کردن به صلح، صاحب اعتماد‌به‌نفس کاذب شود و سطح خشونت را بالا ببرد. 
***
جوزف بورل: جنگ در افغانستان باید فورا متوقف شود
رئیس دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان دیروز در دومین روز «کنفرانس ژنو 2020» گفت سطح خشونت‌ها در افغانستان بسیار زیاد است و باید کاهش یابد. دبرا لاینز افزود: مردم افغانستان شاهد فساد در دستگاه‌های اداری هستند و این موضوع باید پایان یابد. نماینده سازمان ملل با تاکید بر اینکه گفت‌‌وگوهای صلح یک کار دشوار است، تصریح کرد: ما از مذاکره‌کنندگان ۲ هیأت می‌خواهیم که در میز گفت‌وگوها بمانند. وی در ادامه سخنان خود با اعلام حمایت سازمان ملل از افغانستان، خاطرنشان کرد: مردم افغانستان نیازمند حفظ دستاوردهای گذشته هستند و جامعه جهانی نیز از این اقدام حمایت خواهد کرد و افغانستان باید به جلو قدم بگذارد و هیچ‌گاه به عقب بازنخواهد گشت. جوزف بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز در این کنفرانس مجازی گفت: سطح خشونت در افغانستان افزایش یافته و نیاز است همین الان جنگ در این کشور متوقف شود. وی در ادامه تاکید کرد که دستاوردهای دموکراتیک از جمله حقوق زنان باید در آینده حفظ شود. در نشست ۲۰۲۰ افغانستان، برنامه تعهدات مالی و حمایت ‌سیاسی کشورهای کمک‌کننده برای ۴ سال آینده روشن می‌شود اما برخی از این کشورها، میزان کمک‌های یک‌ساله خود را نیز اعلام می‌کنند. از افغانستان تنها وزرای خارجه و دارایی در مقر برگزاری کنفرانس حضور می‌یابند و این نشست از سوی وزرای خارجه افغانستان و فنلاند رهبری می‌شود. 
***
تأیید حضور 2 هزار داعشی در شمال بابل و بغداد
 وزیر دفاع عراق دیروز تایید کرد که هنوز دست‌کم 2 هزار داعشی در شمال بابل، بغداد و مناطق آزادشده حضور دارند. گروه اطلاعاتی الصقور وابسته به وزارت کشور عراق نیز در گزارشی، تداوم فعالیت بقایای داعش در این کشور را تایید کرد و گفت که این گروه طی تنها 10 ماه گذشته، ۱۱ هزار متهم تحت تعقیب جنایات تروریستی، کیفری، قتل، جعل، اخاذی الکترونیکی و مواد مخدر را دستگیر کرده است. جمعه عناد السعدون، وزیر دفاع عراق همچنین گفت دست‌کم ۲ هزار داعشی در شمال بابل، بغداد و مناطق آزادشده حضور دارند. بخش اعظم این افراد را محلی‌ها تشکیل می‌دهند که در نزدیکی روستاهایی که شاهد حملات تروریستی هستند، ساکن شده‌اند. به نوشته المعلومه، وی گفت: داعش از سلاح‌های پیشرفته‌ای چون سلاح‌های تک‌تیراندازی که می‌تواند هدف را از فاصله ۲ کیلومتری نشانه بگیرد، برخوردار است. عناد تایید کرد ۹۰ درصد عملیات‌های تروریستی به دلیل اهمال نیروهای امنیتی و شهروندان با موفقیت انجام می‌شود. با این وجود تسلط داعش بر این مناطق غیرممکن است اما نیروهای ارتش نمی‌توانند همه مناطق در عراق بویژه مناطق صحرایی را تحت کنترل کامل خود داشته باشند. 
***
سقوط یک بالگرد در جنوب فلسطین اشغالی
برخی منابع صهیونیستی دیروز گزارش دادند که یک بالگرد در منطقه میشمار هانیگیف در جنوب فلسطین اشغالی سقوط کرده است. مرکز پخش رادیویی- تلویزیونی رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد نیروهای امدادی پس از دریافت گزارش در محل حاضر شده‌اند. گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که این بالگرد غیرنظامی بوده است. پایگاه خبری «شهاب» نیز گزارش داد در پی سقوط بالگرد یادشده ۲ نفر مجروح شده‌اند که حال آنها بسیار وخیم است. 

Page Generated in 0/0101 sec