printlogo


کد خبر: 227174تاریخ: 1399/9/5 00:00
پس از برکناری وزیر دفاع و استعفای وزیر خارجه ارمنستان، نخست‌وزیر این کشور معاون وزیر دفاع را برکنار کرد
تبعات ادامه‌‌دار مناقشه قره‌باغ برای منطقه

گروه ‌بین‌الملل: آتش‌بس در قره‌باغ برقرار شده است اما تبعات این مناقشه همچنان دامنگیر ارمنستان و مقامات دولت آن است. پس از برکناری وزیر دفاع و استعفای وزیر خارجه ارمنستان در یک هفته گذشته، دیروز معاون وزیر دفاع ارمنستان نیز برکنار شد. این در حالی است که رئیس‌جمهور ارمنستان خواستار انحلال کابینه شده است. 
 
* نخست‌وزیر ارمنستان معاون وزیر دفاع را برکنار کرد
به گزارش «وطن امروز»، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، دیروز (سه‌شنبه) «گابریل بالایان» معاون وزیر دفاع را از سمت خود برکنار کرد. روز جمعه گذشته نیز «آرمن سرکیسیان» رئیس‌جمهور ارمنستان ۳ وزیر کابینه پاشینیان را برکنار کرد. در این دستور «دیوید تونویان» وزیر دفاع، «فیلیکس تسولاکیان» وزیر شرایط بحرانی و «زارویی باتویان» وزیر کار برکنار شدند. پیش از آن رسانه‌ها از استعفای «زهراب مناتساکانیان» وزیر خارجه ارمنستان تحت فشار «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان خبر داده بودند. در پی تشدید اعتراضات در ارمنستان در پی توافق با جمهوری آذربایجان درباره منطقه «قره‌باغ کوهستانی»، «آرمن سرکیسیان» رئیس‌جمهور ارمنستان دوشنبه هفته گذشته طی یک سخنرانی، بر لزوم استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام تأکید کرده بود اما این سخنان با مخالفت نخست‌وزیر مواجه شد و او از عزم خود برای ماندن در قدرت و حفظ دولت صحبت کرد. 
 
* نگرانی از افزایش حضور نیروهای بین‌المللی در قره‌باغ
در حالی که نگرانی‌ها از ابتدا درباره حضور نیروهای بیگانه در منطقه قره‌باغ وجود داشت، اکنون «پیتر ماورر» رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در مصاحبه‌ای از تصمیم این سازمان برای افزایش ۴ برابری اعضای تیم صلیب سرخ در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ خبر داد. این اعلام افزایش نیرو پس از آن صورت گرفته است که اخباری مبنی بر انفجار مین‌های کنار جاده‌ای در منطقه مخابره شده است. این در حالی است که یگان مهندسی ارتش روسیه در حال پاکسازی مناطق آلوده به مین است.  رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ادامه گفت: با افزایش یافتن نزاع و درگیری در قره‌باغ، این منطقه نیازمند این است که ما تلاش‌های بیشتری در آنجا داشته باشیم. بودجه تیم صلیب سرخ در قره‌باغ پیش از درگیری در آنجا ۱۰ میلیون فرانک سوییس بود اما برای سال آینده ۴۵ میلیون فرانک شده است و این یعنی ما باید حضور خود را در قره‌باغ ۴ برابر کنیم. این در حالی است که این درگیری‌ها پایان یافته است. نگرانی‌ها درباره حضور نیروهای صلیب سرخ بر اساس تجربه حضور کلاه‌سفیدها در سوریه و تحولات پس از آن است.

Page Generated in 0/0053 sec