printlogo


کد خبر: 227194تاریخ: 1399/9/5 00:00
توزیع مرغ ارزان‌تر توسط دولت موجب ازدحام جمعیت در شرایط کرونایی شده است
صف بی‌تدبیری
قیمت هر کیلو مرغ با رسیدن به ۴۰ هزار تومان رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند

گروه اقتصادی: قیمت هر کیلو مرغ با افزایش انفجاری در روزهای اخیر، دیروز در برخی فروشگاه‌های تهران به 40 هزار تومان هم رسید! دولت که از ماه‌ها قبل با مدیریت اشتباه خود در تخصیص ارز به نهاده‌ها و توزیع نامناسب آنها، موجب گرانی مرغ شده است، حال با هدف کاهش قیمت آن، اقدام به توزیع مرغ با قیمت 18 هزار و 500 تومان در میادین میوه و تره‌بار تهران کرده است؛ اقدامی که مانند سایر اقدام‌های تهی از تدبیر دولت نظیر توزیع سبد کالا، موجب ازدحام جمعیت در مقابل فروشگاه‌ها، آن هم در شرایطی که شیوع کرونا به اوج خود رسیده، شده است. 
به گزارش «وطن امروز»، قیمت مرغ هر روز با شکستن رکوردهای قبلی‌اش، در حال نزدیک شدن به قیمت گوشت قرمز است. افزایش قیمت عجیب و غریب هر کیلو مرغ در روزهای گذشته همچنان ادامه دارد تا جایی که دیروز در برخی از فروشگاه‌های شهر تهران این رقم به 40 هزار تومان نیز رسید. قیمت هر کیلوگرم مرغ که اردیبهشت‌ماه سال جاری به 10هزار و 500 تومان رسیده بود، 280 درصد افزایش قیمت را تنها در 7 ماه تجربه کرد تا یکی از کم‌سابقه‌ترین رکوردهای افزایش قیمت را به نام خود ثبت کند. مدیریت اشتباه دولت در تخصیص ارز به نهاده‌ها و ترخیص و توزیع نامناسب آنها در ماه‌های گذشته، از اصلی‌ترین دلایل گرانی مرغ است. در همین راستا نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در واکنش به گرانی بی‌سابقه مرغ در بازار به تسنیم گفت: با توجه به اینکه به هشدار‌های مکرر تولیدکنندگان و رسانه‌ها درباره کمبود نهاده‌های دامی توجه نشد با کاهش جوجه‌ریزی و تولید مرغ و بحران کنونی مواجه شدیم. حبیب اسدالله‌نژاد گفت: در شرایطی که با کمبود و گرانی نهاده‌ها روبه‌رو هستیم، میل مرغداران به تولید و جوجه‌ریزی کاهش یافته و منجر به کمبودی شده که اکنون در بازار با آن مواجه هستیم و مرغ در بازار با قیمت‌هایی عرضه می‌شود که مورد تایید ما هم نیست. نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: در حال حاضر کماکان 50 درصد نهاده‌های دامی مرغداران به نرخ مصوب تامین نمی‌شود که این امر هزینه تولید‌کنندگان را بشدت بالا برده است. وی با بیان اینکه در این شرایط قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم مرغ زنده برای تولید‌کننده به 19 هزار تومان افزایش یافته است، تصریح کرد: تفاوت قیمت مرغ زنده با مرغ گرم نیز در بازار زیاد شده است. اسدالله‌نژاد گفت: مرغدار 50 درصد مرغ زنده تولید خود را به نرخ مصوب و با قیمت‌های 14 هزار و 400 تومان و 13 هزار و 100 تومان تحویل می‌دهد و مابقی تولید خود را در بازار آزاد به فروش می‌رساند تا بتواند زیانش را جبران کند. این مقام مسؤول اظهار داشت: مرغ گرم را 22 هزار تومان از مرغداران خریداری می‌کنند و در صورتی که همین قیمت را نیز تبدیل به مرغ گرم کنیم قیمت مرغ حدود 32 هزار تومان می‌شود نه 36 هزار تومان یا 40 هزار تومانی که در برخی فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. 
وی با بیان اینکه قیمت مرغ را دلال‌ها و واسطه‌ها تعیین می‌کنند، تاکید کرد: دلال‌ها و واسطه‌ها قیمت مرغ را با توجه به شرایط حاکم بر بازار تعیین می‌کنند. اسدالله‌نژاد گفت: خواسته ما آن است که همه مردم به این کالای اساسی دسترسی پیدا کنند؛ با اختصاص تمام نیاز نهاده‌های مرغداران با نرخ مصوب، مرغ نیز به این نرخ در بازار عرضه شود و این قیمت‌های مرغ در بازار مورد رضایت ما نیز نیست.
 این مقام مسؤول اظهار داشت: در بسیاری از فروشگاه‌های تهران مرغ به قیمت 38 هزار تومان و حتی 40 هزار تومان و در شهرستان به طور متوسط به قیمت 35 هزار تومان به فروش می‌رسد که این قیمت‌ها نیازمند اصلاح است. وی درباره راهکارهای تعدیل قیمت مرغ گفت: می‌توان با تامین صددرصد نهاده مرغداران، تمام مرغ تولیدی آنها را دریافت کرد تا در درازمدت با تامین به موقع نهاده‌های دامی، انگیزه برای افزایش جوجه‌ریزی و تولید بالا ‌رود.
 نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: بر این اساس می‌توان کل مرغ تولیدی را در اختیار کشتارگاه‌ها قرار داد تا تحت نظارت، در بازار توزیع شود. 
***
صف خطرناک مرغ!
با افزایش بی‌سابقه قیمت مرغ، دولت با هدف کنترل و کاهش قیمت آن، اقدام به توزیع مرغ در میادین میوه و تره‌بار استان تهران کرده است؛ اقدامی که مانند سایر اقدامات تهی از تدبیر دولت نظیر توزیع سبد کالا، موجب ازدحام جمعیت در مقابل فروشگاه‌ها، آن هم در شرایطی که شیوع کرونا به اوج خود رسیده و هر روز قربانیان بیشتری می‌گیرد، شده است. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران با اشاره به جزئیات عرضه مرغ گفت: عرضه گوشت مرغ در میدان میوه‌ و تره‌بار سطح شهر تهران به قیمت کیلویی 18 هزار و 500 تومان آغاز شده و بزودی قیمت مرغ در مغازه‌های سطح شهر هم کاهش می‌یابد. رضا سالمی گفت: پس از افزایش قیمت‌ها ۲ کار عمده را برای پایین آوردن قیمت انجام می‌دهیم؛ نخست اینکه توزیع مرغ گرم را از روز شنبه در میادین میوه و تره‌بار استان تهران با کیلویی 18 هزار و 500 تومان آغاز کردیم و در روزهای بعدی این توزیع را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صنوف منتخب سطح شهر انجام خواهیم داد. به گفته سالمی، این مرغ‌ها از استان‌های شمالی به تهران منتقل شده و در سطح استان تهران توزیع می‌شود. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران اقدام دوم را عرضه گسترده مرغ منجمد عنوان کرد و گفت: توزیع مرغ منجمد را 3 تا 5 برابر افزایش داده‌ایم و در حال حاضر 300 تن و در روزهای آینده 500 تن در تهران به قیمت عمده‌فروشی 14 هزار یا خرده‌فروشی 15 هزار تومان توزیع می‌‌کنیم. سالمی در عین حال تأکید کرد قیمت مرغ در میدان بهمن تهران به صورت عمده‌فروشی به 25 هزار تومان کاهش یافته است. وی به مردم توصیه کرد هیچ نگرانی‌ای از تأمین مرغ نداشته باشند و عرضه مرغ کیلویی 18 هزار و 500 تومان در میادین میوه و تره‌بار ادامه‌دار خواهد بود و به خاطر مسائل کرونا نیاز به ازدحام و شلوغی نیست و همچنین نیازی به ذخیره‌سازی بیش از اندازه هم وجود ندارد. مردم به اندازه نیاز بخرند و نگران کمبود بازار نباشند. سالمی در پاسخ به این سوال که اگر قیمت مرغ در میادین میوه و تره‌بار کیلویی 18 هزار و 500 تومان است، چرا در سطح شهر به ۲ برابر قیمت به فروش می‌رسد، گفت: در روزهای آتی این قیمت متعادل خواهد شد. وی در عین حال دلیل افزایش اخیر قیمت مرغ را کاهش جوجه‌ریزی در مهرماه عنوان کرد که اثرات آن اکنون ظاهر شده است. سالمی گفت: اواخر شهریور قیمت جوجه بسیار پایین آمد و برای مرغداران صرفه اقتصادی نداشت که تخم‌مرغ نطفه‌دار را وارد دستگاه کرده و جوجه تولید کنند.

Page Generated in 0/0059 sec