printlogo


کد خبر: 227223تاریخ: 1399/9/6 00:00
دور دنیا

در آستانه روز شکرگزاری در آمریکا رخ خواهد داد
عفو ترامپ برای فلین
گروه بین‌الملل: همزمان با روز شکرگزاری در آمریکا که نماد آن بخشش ۲ بوقلمون توسط رئیس‌جمهور است، دونالد ترامپ در هفته‌های پایانی ریاست‌جمهوری خود در تلاش است با عفو نزدیکان و افراد وفادار به خود از فشارهای آتی بر خود ناشی از پیگیری اعمال مجرمانه این افراد بکاهد. 
به گزارش «وطن امروز»، به گفته یک منبع آگاه، دونالد ترامپ به متحدانش گفته در نظر دارد «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی خود را که به دروغ گفتن به اف‌بی‌آی در تحقیقات درباره پرونده ادعای دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا اعتراف کرده بود، مورد عفو قرار دهد. به گزارش «هیل»، این منبع در سخنان روز سه‌شنبه خود گفت البته ممکن است رئیس‌جمهور آمریکا تصمیمش درباره عفو فلین را تغییر بدهد. این خبر را ابتدا پایگاه خبری «آکسیوس» گزارش داد. بنا بر این گزارش، اگر ترامپ با این عفو موافقت کند، از زمان روی کار آمدن وی، فلین بالاترین مقامی خواهد بود که مورد بخشش رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفته است. فلین، ژنرال بازنشسته ارتش در سال ۲۰۱۷ به دروغگویی به اف‌بی‌آی درباره تعاملات خود با سفیر روسیه در آمریکا در هفته‌های قبل از روی کار آمدن ترامپ اعتراف کرد. او از آن زمان تلاش کرده از خود رفع اتهام کند و گفته دادستان‌ها حقوق او را نقض کردند و او را برای بیان این اعتراف فریب دادند. او یکی از چند تن از دستیاران ترامپ بود که پای‌شان در تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا برای تقویت نامزدی ترامپ به میان کشیده شد. مایکل فلین در آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تنها ۲۴ روز مشاور امنیت ملی او بود و بعد از آن اخراج شد. پیش‌تر «اندرو ویسمن» معاون بازرس سابق رسیدگی به تخلفات رئیس‌جمهور آمریکا گفت احتمالا او در صورت شکست در انتخابات، خود و خانواده‌اش را مورد عفو قرار خواهد داد.
***
تحرکات عجیب و جدید ترکیه در شمال عراق
علی ورهان، عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق، دیروز از حضور شمار زیادی از نیروهای ترکیه در منطقه حاج عمران در استان اربیل خبر داد. وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»، تصریح کرد نیروهای ترکیه تحرکات عجیب خود را از دیروز در منطقه کردستان آغاز کرده‌اند که شامل بازاستقرار و ترددهای مختلف در پایگاه‌های نظامی مختلف خود در استان‌های این منطقه بود. ورهان بدون اشاره به هدف اصلی آنکارا از این اقدام، افزود: نیروهای ترکیه در حال احداث پادگان‌های نظامی جدید در نوار مرزی و استقرار سامانه‌های نظارتی و پایشی هستند و همزمان با آن، نیروها و تجهیزات جدیدی به این مقرها وارد می‌شوند. تمام این تحرکات به تنهایی و به دور از هرگونه هماهنگی با دولت منطقه کردستان یا نیروهای گارد مرزی مستقر در منطقه انجام می‌شود. از اواسط ژوئن ۲۰۲۰، ترکیه تحت عنوان ۲ عملیات گسترده با نام «پنجه عقاب» و «پنجه ببر»، حملات گسترده‌ای را علیه عناصر حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، در داخل خاک عراق در شمال این کشور آغاز کرده که تاکنون موجب خسارات مالی و جانی متعدد و تخلیه بسیاری از روستاهای مرزی منطقه کردستان عراق شده است. این امر با اعتراض و محکومیت اربیل و دولت مرکزی عراق همراه شد و بغداد حتی سفیر ترکیه را فراخواند اما آنکارا تاکنون عملیات نظامی خود در خاک عراق را متوقف نکرده است. 
***
نظامیان آلمانی شمال افغانستان را ترک می‌کنند
آلمان اعلام کرد نیروهای این کشور از ولایت قندوز خارج می‌شوند. ارتش آلمان اعلام کرد این کشور حضور نظامی خود را در ولایت شمالی قندوز که از سوی ناتو در کابل در بهار امسال برنامه‌ریزی شده بود، کاهش می‌دهد. سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک آلمان گفت این کاهش واکنشی به اعلام هفته گذشته ایالات متحده مبنی بر کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان از 4500 به 2500 نفر نیست. وی افزود: آلمان 1000 نفر از سربازان خود را از اردوگاهی در قندوز به پایگاهی بزرگ‌تر در مزارشریف اعزام می‌کند. آلمان با 1200 سرباز، پس از آمریکا دومین کشوری است که بیشترین نیروی نظامی را در افغانستان دارد. 
***
خنثی‌سازی نقشه تروریستی داعش در مسکو
رسانه‌های روسی دیروز از خنثی‌سازی طرح عملیات تروریستی گروه داعش در شهر مسکو خبر دادند. سرویس امنیت فدرال روسیه در بیانیه‌ای گفت: تروریست‌های آسیای مرکزی در حال برنامه‌ریزی برای انجام حملاتی در مسکو بودند. بر این اساس، نیروهای امنیتی روسیه پیش از آغاز عملیات، این هسته تروریستی را شناسایی، متلاشی و یک نفر را نیز تاکنون بازداشت کرده‌اند؛ از محل استقرار او بمب دست‌ساز کشف شده است. در این بیانیه آمده است: یک دستگاه انفجاری دارای مؤلفه‌های قابل توجه، وسایل و اسناد دیگر در محل اختفای بنیاد‌گرایان افراطی کشف و ضبط شد. شخص مظنون در منطقه ولادیمیر بازداشت شده و سرویس امنیت فدرال روسیه اطلاعاتی در اختیار دارد که این هسته تروریستی، افراد دیگری را نیز استخدام کرده و مشغول کسب‌ منابع مالی برای عملیات‌های خود بوده است. بر این اساس، الکساندر بورتنیکوف رئیس این سرویس می‌گوید طی ۱۰ سال گذشته، بیش از ۱۵۰ طرح عملیات تروریستی را در روسیه خنثی کرده‌اند.

Page Generated in 0/0142 sec