printlogo


کد خبر: 227286تاریخ: 1399/9/8 00:00
ترامپ ضمن ابراز امیدواری نسبت به تغییر نتایج تا زمان تحلیف ریاست‌جمهوری جدید، از ترک کاخ سفید در صورت انتخاب بایدن از سوی مجمع گزینندگان صحبت کرد
پله‌پله تا خروج

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه گفت چنانچه مجمع گزینندگان به جو بایدن رأی بدهد، او کاخ سفید را ترک خواهد کرد. البته ترامپ تاکید کرد تا زمان تحلیف رئیس‌جمهوری جدید (20 ژانویه) اتفاقات زیادی خواهد افتاد. اظهارات ترامپ هر چند از سوی برخی رسانه‌ها به عنوان چراغ سبز مجدد وی برای انتقال قدرت برآورد شده است اما امیدواری او به تغییر نتایج و همچنین تاکید ترامپ بر وقوع حتمی تقلب در انتخابات را می‌توان در ادامه سناریوی آینده‌نگری او برای انتخابات 2024 و حفظ انسجام طرفدارانش قلمداد کرد. 
 
* ترامپ: انتخابات هنوز تمام نشده
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد دیروز (جمعه) به وقت تهران برای نخستین‌بار گفت چنانچه مجمع گزینندگان به رقیبش «جو بایدن» رأی بدهد او کاخ سفید را ترک خواهد کرد. به گزارش «وطن امروز»، وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید «اگر مجمع گزینندگان جو بایدن را [به عنوان رئیس‌جمهور] انتخاب کند، شما ساختمان [کاخ سفید] را ترک نمی‌کنید؟» گفت: «مطمئنا این کار را خواهم کرد و شما این را می‌دانید ولی فکر می‌کنم از الان تا ۲۰ ژانویه (روز تحلیف) اتفاقات زیادی خواهد افتاد؛ تخلفات زیادی کشف شده‌اند». ترامپ در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ فکر می‌کند، گفت این انتخابات هنوز به پایان نرسیده است. او افزود هزاران رأی وجود دارد که ممکن است نتیجه را تغییر دهد. رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در مراسم تحلیف جو بایدن شرکت می‌کند یا خیر، گفت: «الان نمی‌توانم بگویم». 
 
* ترامپ: کل دنیا به روند انتخاباتی ما می‌خندد
ترامپ علاوه بر اظهارنظر درباره احتمال انتقال قدرت، بار دیگر ادعایی را که در توئیتر درباره «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا مطرح کرده بود تکرار کرد و گفت: «او کاندیدایی نیست که ۸۰ میلیون رأی آورده باشد». رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه‌شب در توئیتر نوشته بود: «همین الان جدول‌بندی آرا[ی انتخاباتی] را دیدم. امکان ندارد بایدن ۸۰ میلیون رأی آورده باشد. این یک انتخابات صددرصد متقلبانه بود». رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت تنها روشی که جو بایدن ممکن است ۸۰ میلیون رأی آورده باشد، تقلب است. او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «کل دنیا دارد به روند انتخاباتی ما می‌خندد». ترامپ سپس گفت که این انتخابات «تقلبی» بوده است. 
 
* دادگاه پنسیلوانیا تأیید نتایج انتخابات را فعلاً متوقف کرد
همزمان با اظهارات ترامپ و یک روز پس از آنکه تام وولف، فرماندار پنسیلوانیا جو بایدن دموکرات را به عنوان برنده انتخابات ریاست‌جمهوری در پنسیلوانیا تأیید کرد، یک قاضی دادگاه تجدیدنظر پنسیلوانیا به مقامات ایالتی دستور داد اقدامات بعدی را برای تأیید نتایج انتخابات متوقف کنند. در این راستا دولت آمریکا به سرعت از دیوان عالی ایالت پنسیلوانیا خواست جلوی اجرای این حکم را بگیرد و اشاره کرد که «هیچ توجیه قابل تصوری برای آن وجود ندارد». پاتریشیا مک‌کالاگ، قاضی جمهوری‌خواه دیوان عالی پنسیلوانیا این حکم را صادر کرد. هنوز مشخص نیست آیا هدف این قاضی توقف تایید این ایالت درباره رای‌گیری است یا ایجاد تغییر در نشست برنامه‌ریزی شده ۱۴ دسامبر ۲۰ برگزیننده این ایالت. 
 
* وضعیت آرای ترامپ و بایدن در انتخابات
همزمان با انتقاد ترامپ از وضعیت آرا و بعد از توقف اعلام نتایج در پنسیلوانیا، رسانه‌های آمریکا گزارش دادند در حالی که شمارش آرا در برخی ایالت‌های این کشور همچنان ادامه دارد، تعداد آرای «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات از ۸۰ میلیون رای فراتر رفته است. بر اساس آمار پایگاه «کوک پلتیکال ریپورت» بایدن تاکنون 80.033.996 رای به دست آورده که ۵۱ درصد کل آرای اخذشده را شامل می‌شود. همچنین «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور مستقر در کاخ سفید نیز تاکنون 73.878.907 رای به دست آورده که 1/47 درصد از کل آرا به شمار می‌آید. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر برگزار شد.
 برآورد رسانه‌ها حاکی است جو بایدن با ۳۰۲ رأی الکترال به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا انتخاب شده است. ترامپ ۲۳۲ رأی الکترال به دست آورد. ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات خودداری کرده و شکایت‌هایی را درباره تقلب در فرآیند رأی‌گیری در چند ایالت کلیدی مطرح کرد؛ اکثر این شکایت‌ها رد شده‌اند.

Page Generated in 0/0061 sec