printlogo


کد خبر: 227287تاریخ: 1399/9/8 00:00
دور دنیا

هشدار مقاومت فلسطین به رژیم صهیونیستی درباره تداوم محاصره غزه
گروه‌های مقاومت فلسطین به تشکیلات خودگردان درباره اعمال تحریم‌ها بر نوار غزه و به رژیم اشغالگر درباره ادامه یا تعمیق محاصره خود بر نوار غزه هشدار دادند. گروه‌های مقاومت فلسطین همچنین اقدام تشکیلات خودگردان برای از سرگیری هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی و نیز بازگشت سفرای فلسطینی به کشورهای سازشگر را محکوم کردند. تشکیلات خودگردان فلسطین سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد همکاری‌های امنیتی را با رژیم صهیونیستی از سر می‌گیرد و مجددا سفرایش را به کشورهای عربی خواهد فرستاد. جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌های جداگانه تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین برای از سرگیری هماهنگی‌های امنیتی با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. همچنین مقاومت فلسطین از مواضع حماس در برابر رژیم اشغالگر، تأکید این جنبش بر وحدت ملی و دیدگاهش نسبت به مشارکت ملی، برگزاری انتخابات همزمان مجلس ملی و شورای قانونگذاری و تشکیل یک رهبری واحد برای مقاومت مردمی قدردانی کرد. این گروه‌ها خواستار تجدیدنظر فوری تشکیلات خودگردان فلسطین درباره روابطش با رژیم صهیونیستی شدند؛ آن هم زمانی که رژیم اشغالگر در حال کشتار، اشغالگری و هتک حرمت مقدسات اسلامی است. این نیروها همچنین بر لزوم دستیابی به وحدت ملی و مشارکت کامل برای مقابله با معامله قرن، طرح الحاق کرانه باختری و موضوع سازش تأکید کردند. 
***
اخراج کیسینجر و آلبرایت از وزارت دفاع
شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه گزارش داد دولت ترامپ در ادامه روند تغییرات گسترده در وزارت دفاع آمریکا که از 17 روز قبل با برکناری «مارک اسپر» وزیر دفاع این کشور آغاز شده، چندین عضو بلندپایه گروه مشاوران سیاست‌گذاری دفاعی آمریکا از جمله «هنری کیسینجر» و «مادلین آلبرایت» را که از وزرای خارجه اسبق آمریکا هستند، برکنار کرده است. منابع آگاه به سی‌ان‌ان گفته‌اند برکناری اعضای ارشد گروه مشاوران سیاست‌گذاری دفاعی آمریکا در راستای سیاست پاکسازی وزارت دفاع آمریکا از شخصیت‌های امنیتی و کارشناسان سیاست خارجی و جایگزین کردن آنها با افراد وفادار به دونالد ترامپ است. گروه مشاوران سیاست‌گذاری دفاعی یک گروه مشاوره برای وزارت دفاع آمریکاست که اعضای آن را مقامات بلندپایه سابق این کشور در حوزه‌های سیاست خارجی و امنیت ملی تشکیل می‌دهند. 
***
پرتاب آزمایشی موشک مافوق صوت «زیرکن» در روسیه
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ناوچه «دریاسالار گارشکوف» از ناوگان دریای شمال، شلیک آزمایشی موشک کروز مافوق صوت از نوع «زیرکن» را در آب‌های ساحلی دریای سفید به سمت یک هدف پیچیده تعیین‌شده در دریای بارنتس با موفقیت انجام داد. آزمایش قبلی این نوع موشک ماه اکتبر انجام شده بود. وزارت دفاع روسیه یادآور شد شلیک این موشک در چارچوب بخشی از آزمایشات انواع جدید تسلیحات نظامی در روسیه انجام شده است. بر اساس داده‌های کنترل عینی، سرعت پرواز موشک کروز مافوق صوت زیرکن در این آزمایش از 8 برابر سرعت صوت فراتر رفته و این موشک با پیمودن مسافتی 450 کیلومتری، با موفقیت یک هدف دریایی تعیین شده در آب‌های دریای بارنتس را مورد اصابت قرار داده است. وزارت دفاع روسیه افزود، در آزمایش قبلی در اوایل ماه اکتبر (اواسط مهر ماه) هم ناوچه آدمیرال گارشکوف موشک مافوق صوت زیرکن را پرتاب کرده بود که موشک با موفقیت به هدفی در فاصله 450 کیلومتری در دریای بارنتس اصابت کرده بود. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در پیام سالانه خود به مجمع فدرال در فوریه سال 2019 اعلام کرد موشک زیرکن قادر است سرعتی در حدود 9 برابر سرعت صوت داشته باشد و قادر خواهد بود اهداف مورد نظر را در فاصله بیش از 1000 کیلومتر مورد اصابت قرار دهد. 
***
یک دادگاه فدرال در آلمان: 
مسؤولیتی در قبال حملات هوایی آمریکا  نداریم
یک دادگاه فدرال در آلمان با صدور حکمی اعلام کرد این کشور درباره ارتکاب جنایات حقوق بشری به ‌وسیله پهپادهای آمریکایی با استفاده از پایگاهی هوایی در آلمان هیچ مسؤولیتی ندارد. دادگاه دولت فدرال لایپزیش در این حکم آورده است دولت آلمان درباره تضمین مطابقت حملات هوایی آمریکا (از طریق خاک آلمان) با قوانین بین‌المللی تعهدی ندارد. این حکم در نتیجه رسیدگی به شکایتی صادر شده است که سال ۲۰۱۴ علیه حمله پهپادی آمریکا به غیرنظامیان یمن در سال ۲۰۱۲ تنظیم شده بود. «فیصل بن علی جابر» مطرح‌کننده این شکایت در اعتراض به رد آن گفت: «زمانی که این پهپادها با کمک آلمان به پرواز درآمده و بر فراز سر مردم ما در یمن جولان می‌دهند و تهدید به مرگ و ویرانی را با خود به همراه می‌آورند، خانواده من نمی‌تواند بدون هراس به زندگی ادامه دهد». «جنیفر گیبسون» مدیر پروژه نقض حقوق بشر در حملات پهپادی در این باره گفت: «بحث ما درباره برنامه‌های محرمانه تروری است که هر سال شماری از شهروندان را به کام مرگ می‌کشاند. بر خلاف حکم امروز دادگاه، چنین کاری به وضوح غیرقانونی است». حکم جدید دادگاه لایپزیش درباره این پرونده در حالی صادر شده است که پیش‌تر دادگاهی در رسیدگی به همین پرونده، دولت آلمان را در قبال حملات هوایی از طریق خاک این کشور مسؤول دانسته بود. 

Page Generated in 0/0083 sec