printlogo


کد خبر: 227335تاریخ: 1399/9/9 00:00
تظاهرات حامیان مقتدا صدر در محکومیت فساد نهادهای دولتی عراق به خشونت کشیده شد
پشت‌‌پرده تظاهرات روز جمعه عراق

گروه بین‌الملل: روز جمعه در پی تظاهرات و درگیری معترضان به فساد نهادهای دولتی در بغداد و استان‌های جنوبی عراق بیش از 50 نفر کشته و زخمی شدند. این تظاهرات گسترده که بعد از یک دوره کوتاه‌مدت آرامش در این کشور رخ داده است، نشان‌دهنده نارضایتی از عملکرد دولت در انجام وظایف اصلی خود است. به نظر می‌رسد صبر مردم درباره وعده‌های نخست‌وزیر رو به پایان است و اقدامات تبلیغاتی دولت عراق در رابطه با انجام برخی اصلاحات و برگزاری انتخابات مورد تأیید مردم این کشور نیست.
 
* تظاهرات ده‌ها هزار نفری حامیان صدر در عراق
ده‌ها هزار تن از حامیان مقتدا صدر روز جمعه در حمایت از وی و در محکومیت فساد در عراق تظاهرات برگزار کردند. این تظاهرات بعد از نماز جمعه و در میدان التحریر بغداد و سایر استان‌های عراق برگزار شد. تظاهرات‌کنندگان شعارهایی را در حمایت از مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق و محکومیت فساد در نهادهای دولتی سر دادند. در استان‌های جنوبی نیز شرکت‌کنندگان شعارهایی را در محکومیت حضور نیروهای آمریکایی در عراق و همچنین فساد دولتی سر دادند. کمیته نظارت بر اعتراضات جریان صدر دوشنبه گذشته در بیانیه‌ای از هواداران این جریان خواسته بود روز جمعه در میدان «التحریر» در مرکز بغداد و سایر استان‌ها جز استان‌های کربلای معلی و نجف اشرف با رعایت شیوه‌نامه‌های ‌بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی تجمع کنند. هواداران مقتدا صدر با حمل پرچم‌های عراق در میدان التحریر و خیابان‌های اطراف تجمع کردند. تظاهرات در حمایت از تصمیم صدر برای شرکت در انتخابات و پس از نماز جمعه برگزار شد. 
 
* الکاظمی رئیس پلیس ذی‌قار را برکنار و منع آمد و شد اعلام کرد
در پی افزایش خشونت‌ها و درگیری‌ها بین معترضان در روز جمعه برخی منابع از کشته شدن ۶ نفر و زخمی شدن بالغ بر ۵۰ نفر دیگر در درگیری‌ها خبر دادند. بر همین اساس، نخست‌وزیر عراق دستوری را مبنی بر برکناری رئیس پلیس استان ذی‌قار، تشکیل کمیته تحقیقات درباره درگیری‌های صورت‌گرفته و اعلام منع آمد و شد در این استان صادر کرد. در بیانیه سخنگوی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق آمده است که وی همچنین تصمیم گرفته مجوزهای حمل سلاح را لغو کند تا اتفاق‌های بیشتری که به صلح داخلی در عراق آسیب می‌رساند، رخ ندهد. الکاظمی تاکید کرد: متشنج کردن اوضاع در عراق به نفع کشور نیست و جایگزینی برای قانون، نظم و عدالت از جمله عدالت مقابل خون‌های ریخته شده در روز جمعه وجود ندارد. وی تصریح کرد که دولت عراق به تعهدات خود پایبند بوده و زمان انتخابات را تعیین کرده تا صندوق انتخابات، تنها تعیین‌کننده مواضع باشد.

Page Generated in 0/0065 sec