printlogo


کد خبر: 227336تاریخ: 1399/9/9 00:00
دور دنیا

دانشجویان انگلیسی خواهان آزادی انتقاد از صهیونیسم شدند
انجمن دانشجویان دانشگاه «کینگز کالج» لندن به ممنوعیت انتقاد از صهیونیسم و برابر دانستن آن با «ضدیهودی بودن» اعتراض کردند. به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، کینگز کالج اظهارات ضدیهودی را مطابق بیانیه «اتحادیه بین‌المللی یادبود هولوکاست» تعریف می‌کند که در آن «نفی حق مردم یهودی برای تعیین سرنوشت خود و نژادپرستانه بودن موجودیت کشور اسرائیل» جزو ادبیات ضدیهودی محسوب می‌شود. دانشجویان این مرکز علمی انگلیس معتقدند این تعاریف «نفی یا عدم بیان سوابق تاریخی و حقایق متناقض [با ادعاهای صهیونیست‌ها] را از ما‌ طلب می‌کند». این دانشجویان از کینگز کالج درخواست کرده‌اند «بر تعهد خود نسبت به آزادی‌های آکادمیک از جمله آزادی بیان، نقد کاپیتالیسم، نقد سفیدبرتر‌پنداری و نقد صهیونیسم و اسرائیل پایبند باشد» و خواستار گسترش این تعهد در سطح ملی شدند. 
***
فرمانده پیشین سنتکام  گزینه بایدن برای ریاست پنتاگون
جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات آمریکا که در آستانه ورود به کاخ سفید قرار دارد، «لیود آستین» ژنرال 4 ستاره آمریکایی- آفریقایی‌تبار را که پیش‌تر فرمانده سنتکام بوده به عنوان یکی از گزینه‌های ریاست پنتاگون در نظر دارد. در صورت انتخاب وی به عنوان وزیر دفاع آمریکا، او نخستین آمریکایی- آفریقایی‌تباری خواهد بود که به این سمت رسیده است. بنا بر گزارش و‌بگاه آمریکایی آکسیوس، تیم بایدن برای انتخاب یک آمریکایی- آفریقایی‌تبار به عنوان عضو ارشد کابینه خود با فشار روبه‌رو است. فهرست افراد دیگر مورد نظر بایدن برای این سمت شامل «جه جانسون» وزیر پیشین امنیت داخلی آمریکا، «تمی داکورت» کهنه‌سرباز آمریکایی و سناتور ایلینوی و «میشل فلورنوی» معاون وزیر دفاع پیشین این کشور است. به گزارش آکسیوس به نقل از منابع این پایگاه خبری، تصور می‌شد فلورنوی گزینه اصلی این سمت باشد اما بعدا سایر عوامل مثل نژاد، تجربه و سطح آرامش خاطر بایدن هم مورد توجه قرار گرفت. آستین، فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده (سنتکام) را بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ برعهده داشت و بعد از آن بازنشسته شد. 
***
واشنگتن‌پست: آمریکا 10 پایگاه نظامی خود را در افغانستان بسته است
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی از بسته شدن 10 پایگاه نظامی آمریکا خبر داد و نوشت پیامدهای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان روشن نیست. روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد که پس از توافقنامه آمریکا و طالبان در دوحه، نیروهای آمریکایی همچون بخشی از توافق خروج، 10 پایگاه را در افغانستان بسته‌اند. این روزنامه آمریکایی در ادامه افزود پیامدهای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان روشن نیست. بر اساس این گزارش، بسته شدن 5 پایگاه، بخشی از توافق طالبان و آمریکا در توافقنامه دوحه بود. با بسته شدن این پایگاه‌ها، آمریکا هزاران سربازش را از افغانستان خارج کرده ‌است. این 5 پایگاه در ارزگان، هلمند، لغمان و پکتیا بودند. 5 پایگاه دیگری که امسال بسته شده‌اند در ننگرهار، بلخ، کابل، فاریاب و زابل قرار داشتند. بر اساس گزارش این روزنامه، درباره تجهیزات و وسایل نظامی در این پایگاه‌ها اطلاعاتی در دست نیست اما قبل از آن نیروهای آمریکایی در افغانستان به نیروهای افغان صدها تانک را تحویل داده‌اند. با وجود تخلیه پایگاه‌های آمریکایی در افغانستان، مقامات افغان و آمریکایی گفته‌اند که درباره کاهش نیروهای خارجی در افغانستان تاکنون تصمیم قاطعی وجود ندارد. 
***
تلاش قطر برای نجات لیر
همزمان با کاهش ارزش پول ملی ترکیه و تلاش اتحادیه اروپایی برای اعمال تحریم علیه این کشور، امیر قطر یک بار دیگر با سفر به آنکارا تلاش‌های کشورش برای احیای اقتصاد ترکیه را از سر گرفت. سفر شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی به آنکارا با مصوبه نمایندگان پارلمان اروپا علیه ترکیه همزمان شد. این نمایندگان در قطعنامه‌ای غیر‌الزام‌آور از اتحادیه اروپایی خواستند ترکیه را تحریم کند. پارلمان اروپا در قطعنامه روز جمعه خود فعالیت‌های ترکیه برای اکتشاف منابع گاز در دریای مدیترانه را «غیرقانونی» توصیف کرد ولی آنکارا این اتهام را رد کرده است. خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد در ۷۰ ماه گذشته ۱۸ نشست میان سران قطر و ترکیه برگزار شده است. حتی ویروس کرونا هم نتوانسته است از دیدارهای متقابل اردوغان و امیر قطر جلوگیری کند و در چند ماه گذشته ۲ دیدار حضوری بین اردوغان و امیر قطر انجام شده است. ترکیه و قطر در جریان این سفر 10 قرارداد راهبردی امضا کردند که یکی از این توافقنامه‌ها واگذاری سهم ۱۰ درصدی بورس استانبول به قطر بود. صندوق ثروت ملی ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد این صندوق و سازمان سرمایه‌گذاری قطر تفاهمنامه‌ای برای واگذاری سهم ۱۰درصدی بورس استانبول امضا کرده‌اند. 
***
اعزام محرمانه نیروهای انگلیسی به میادین نفتی عربستان
روزنامه ایندیپندنت فاش کرد در پی حمله اخیر انصار‌الله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو، انگلیس به شکل محرمانه یگان‌های نظامی را به عربستان اعزام کرده تا از میادین نفتی این کشور حفاظت کنند. طبق نوشته این روزنامه، دولت انگلیس این اقدام را بدون اطلاع پارلمان و افکار عمومی انجام داده است. ایندیپندنت در ادامه نوشت این اقدام در شرایطی انجام شده است که دیوان عالی انگلیس با تصویب قانونی، فروش سلاح به عربستان را ممنوع کرده و اعزام نیرو به این کشور توسط لندن به منزله نقض این قانون توسط دولت بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس است. 

Page Generated in 0/0154 sec