printlogo


کد خبر: 227347تاریخ: 1399/9/9 00:00
اخبار

برخورد با بیمارستان‌ها و پزشکان خاطی در زایمان‌های تقویمی
در حالی ‌که بیمارستان‌ها و سیستم بهداشت و درمان کشور این روزها با مشکلات و بار ناشی از اپیدمی کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، معضل تکراری اما عجیب تولدهای تقویمی و مناسبتی مساله‌ای است که اگر مورد توجه مسؤولان امر قرار نگیرد، می‌تواند در کنار تهدید سلامت نوزاد و مادر، به افزایش فشار و کار بیمارستان‌ها در این تاریخ‌ها منجر شود. دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن انتقاد از فرهنگ غلط و غیرعلمی زایمان‌های مناسبتی و عوارض و تبعات آن برای سلامت مادر و نوزاد، اظهار کرد: نخستین و مهم‌ترین اثر دستکاری در تاریخ مشخص و طبیعی تولد، ایجاد زایمان‌های زودرس و عوارض خطرناک آن برای سلامت نوزادان و حتی مادر است. وی با تاکید بر اینکه انجام تولدهای تقویمی منجر به افزایش آمار زایمان به روش سزارین و در کنار آن تولد نوزادان نارس می‌شود، گفت: بر این اساس معاونت درمان وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها بشدت با این مسأله برخورد کرده و همچنین در حوزه نظارت درمان نیز با بیمارستان‌ها و پزشکانی که در این زمینه قصور کرده و برخلاف برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی وزارت بهداشت در حوزه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین‌های الکتیو اقدام کنند، برخورد می‌کند. گزارش‌ها حاکی است برخی والدین برای تولد فرزندشان در ساعت ۹ صبح نهم آذر ۹۹، حاضر شده‌اند ۱۳۰ میلیون تومان پرداخت کنند. 
***
مصرف‌کنندگان مواد مخدر  بیشتر در معرض کرونا هستند
جانشین رئیس چهاردهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد گفت: بر اساس تحقیقات علمی احتمال ابتلای مصرف‌کنندگان مواد مخدر به کرونا بیشتر از افراد عادی است. به گزارش فارس، علی فرهودیان در این باره توضیح داد: درباره موضوع اعتیاد و کرونا برای نخستین‌بار مقاله‌ای توسط کشور ما تهیه شده که در انجمن جهانی طب اعتیاد نیز چاپ شده است. همچنین تحقیقاتی بر اساس پیمایش‌های جهانی در فازهای یک و دو انجام شده و بر اساس آن مشخص شده است که مصرف‌کنندگان مواد مخدر نسبت به سایر مبتلایان به ویروس کرونا، خدمات کمتری دریافت کرده‌اند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا مصرف‌کنندگان مواد مخدر نسبت به سایر افراد جامعه کمتر مبتلا به کرونا می‌شوند، گفت: خیر، به هیچ عنوان چنین نیست و شواهد جدی علمی حکایت از این دارد که حتی احتمال ابتلا به کرونا در مصرف‌کنندگان مواد مخدر بیشتر است؛ چرا که نه‌تنها سیستم ایمنی این افراد ضعیف‌تر از سایر افراد عادی است، بلکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط این افراد نیز کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. 
***
اقامت بیماران کرونایی در هتل‌ها
دبیر جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه فهرستی از هتل‌ها برای تبدیل به نقاهتگاه تهیه شده است، گفت: در قرارداد بین هتلدار و وزارت بهداشت هر هتل باید بیشتر از ۳ ماه به عنوان نقاهتگاه فعالیت کند. کامیار اسکندریون به مهر گفت: استفاده از هتل‌های بخش خصوصی برای تبدیل آنها به نقاهتگاه بیماران کرونایی در اولویت دوم است. در واقع باید اول از هتل‌ها و مراکز اقامتی دولتی برای این منظور استفاده شود. وی گفت: اکنون همه استان‌ها جز آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، البرز، بوشهر، کرمان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، هرمزگان، مازندران، گیلان، لرستان و مرکزی واحدهای اقامتی بخش خصوصی خود را برای بیماران کرونایی اعلام کرده‌اند. وی گفت: بیماران کرونایی که دوران نقاهت خود را در هتل می‌گذرانند به غذا و امکانات دیگر نیاز دارند که این نیاز توسط برخی پرسنل هتل‌ها انجام می‌شود اما برای این بیماران باید تکنیسین‌های بهداشت نیز در هتل مستقر شوند. وی گفت: تنها بیمارانی که دوره نقاهت خود را بخواهند بگذرانند به هتل خواهند آمد که آن هم وابسته به نظر وزارت بهداشت است، یعنی هر کسی به دلخواه خود نمی‌تواند چون کرونا گرفته به هتل مراجعه کند.  
***
داروی گیاهی ترک اعتیاد در انتظار صدور مجوز
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: داروی گیاهی ترک اعتیاد از همکاری مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر با معاونت علمی ریاست‌جمهوری حاصل شده و در انتظار صدور مجوز از سمت وزارت بهداشت است. اسکندر مؤمنی در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه داروی گیاهی ترک اعتیادی که پیش‌تر از ساخت آن خبر داده بودید آیا مجوزهای لازم را برای توزیع گرفته است یا خیر، اظهار کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری و وزارت بهداشت چند داروی مختلف ایرانی برای ترک اعتیاد که گیاهی هم هستند، ساخته‌اند. وی افزود: یکی از این داروها دقیقا برای ترک اعتیاد است اما هنوز مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت برای توزیع نگرفته است و ما منتظر مجوز نهایی آن هستیم. 
***
«کووید-19» حداقل یک سال دیگر همراه ما است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به آخرین وضعیت واکسن ایرانی کرونا گفت: بیماری «کووید-19» حداقل تا یک سال دیگر همراه ما است. جلیل کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که «آخرین وضعیت تولید واکسن ایرانی کرونا چگونه است؟» گفت: ۲ واکسن در ایران در حال آماده شدن برای تولید هستند؛ مراحل آزمایشگاهی و حیوانی آنها در حال اتمام است و قرار است وارد فاز انسانی شوند. از طرفی ‌دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز طی قراردادی با یکی از این شرکت‌ها قبول کرده فاز انسانی این واکسن را انجام دهد. وی در ادامه افزود: با یک شرکت دیگر که در حال انجام تولید این واکسن است، صحبت‌های اولیه را کرده‌ایم تا به انجام فاز انسانی آن هم کمک کنیم. کوهپایه‌زاده خاطرنشان کرد: هنوز واکسن برای انجام مداخلات انسانی به دست ما نرسیده اما پیش‌بینی و حدس بنده این است که واکسن تا پایان زمستان به دست ما برسد. وی در پایان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده نیز این ویروس میهمان کشورها و جهان است. 

Page Generated in 0/0152 sec