printlogo


کد خبر: 227360تاریخ: 1399/9/9 00:00
اخبار

بازتاب پیام مقام معظم رهبری در رسانه‌های خارجی
مقام معظم رهبری در پی اقدام تروریستی در به شهادت رساندن دانشمند برجسته کشورمان خواستار مجازات عاملان این جنایت شدند. بیانات ایشان در این رابطه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشته است. خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره گزارش داد: رهبر معظم ایران روز گذشته در بیانیه‌ای خواستار مجازات قطعی کسانی شد که موجب شدند محسن فخری‌زاده، دانشمند ایرانی جان خود را از دست بدهد. وی همچنین در این بیانیه، فخری‌‌زاده را یک عنصر علمی کم‌نظیر و دانشمندی برجسته در زمینه دفاعی و هسته‌ای توصیف کرد. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: رهبری ایران روز شنبه قول داد شهادت دانشمند برجسته ایرانی را تلافی خواهند کرد که می‌تواند تنش‌ها میان این کشور و آمریکا را در هفته‌های باقیمانده از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تشدید کند. روزنامه گاردین با اشاره به اقدام تروریستی روز جمعه که به شهادت محسن فخری‌زاده منجر شد، نوشت: رهبر معظم ایران در بیانیه‌ای تاکید کرد اولویت اصلی پس از این حادثه مجازات قطعی عاملان و آمران کشته شدن دانشمند برجسته ایرانی است. همچنین خبرگزاری آناتولی گزارش داد: رهبر معظم ایران ضمن محکوم کردن ترور دانشمند برجسته ایرانی، خواستار مجازات فوری و قطعی عاملان این اقدام شد و آنها را مزدوران جنایتکار خواند. بنا بر این گزارش، رسانه‌های متعدد دیگری ازجمله شبکه‌های ‌ای‌بی‌سی‌نیوز و دویچه وله، اسکای‌نیوز، روزنامه‌های اکونومیک‌تایمز، ینی شفق و پاکستان تریبون، خبرگزاری‌های سی‌ان‌ای، سی‌تی‌جی‌ان، یاهو‌نیوز و بسیاری دیگر بیانات دیروز آیت‌الله خامنه‌ای در پی به شهادت رسیدن محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته کشورمان را منتشر کردند. 
***
دیدار رئیس قوه ‌قضائیه با خانواده شهید فخری‌زاده
رئیس قوه قضائیه ضمن حضور در معراج شهدا و قرائت فاتحه بر پیکر پاک شهید محسن فخری‌زاده، با خانواده این شهید بزرگوار دیدار کرد. آیت‌الله ابراهیم رئیسی در دیدار با خانواده شهید فخری‌زاده با اشاره به اینکه ایشان فخری برای دانشمندان اسلام است، افزود: یقین بدانید شهید فخری‌زاده نام‌آور خواهد شد در تمام اعصار به عنوان دانشمند متعهد و ولایی که در راه مجاهدت جان خود را تقدیم کرد. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه شهید فخری‌زاده کشور را در بحث امنیت ارتقا داد، اظهار داشت: ایشان در جوار اباعبدالله و یاران اباعبدالله هستند.
***
آماده‌باش سفارتخانه‌های صهیونیستی در سراسر جهان
خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی پس از ترور دانشمند برجسته کشورمان، سفارتخانه‌های خود در سراسر جهان را به حالت آماده‌باش درآورده است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز به نقل از یک رسانه صهیونیستی اعلام کرد، رژیم صهیونیستی پس از ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته ایرانی در یک اقدام تروریستی و تهدید مقامات ایران برای پاسخ به این اقدام، تمام سفارتخانه‌های خود در سراسر جهان را به حالت آماده‌باش درآورده است. سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به این خبر گفت که این وزارتخانه درباره مسائل امنیتی مربوط به کارکنانش اظهار نظری نمی‌کند. 
***
مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌:
خرابکاری در ایران را ادامه دهید
یک اندیشکده آمریکایی در واکنش به ترور دانشمند برجسته ایرانی با اذعان به اقدامات تروریستی و خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشورمان مدعی شد که آنها هنوز هم فرصت ضربه زدن به ایران را دارند. مارک دوبوویتز، مدیر اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی که یک لابی قدرتمند صهیونیستی در آمریکا به شمار می‌آید و همواره مواضع بشدت ضدایرانی دارد با انتشار رشته توئیت‌هایی به ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته ایرانی واکنش نشان داد و به اقدامات خصمانه و تروریستی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشورمان اذعان کرد. وی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: در حالی که تقریبا ۲ ماه تا روی کار آمدن بایدن (رئیس‌جمهور منتخب آمریکا) زمان باقی است، آمریکا و اسرائیل فرصت زیادی دارند تا آسیب سختی به نظام ایران وارد و اهرم فشاری برای دولت بایدن ایجاد کنند. 
***
گزارشگر ویژه سازمان ملل:
ترور فخری‌زاده تخطی از حقوق بشر است
اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در پی ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته ایرانی در صفحه توئیترش نوشت: هنوز سوال‌های بسیاری درباره جریانات کشتن محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد ایران وجود دارد.  هنوز هیچ عامل دولتی یا غیردولتی مسؤولیت آن را بر عهده نگرفته‌ است. کالامار در ادامه نوشت: اما به یاد داشته باشیم که یک قتل هدف‌دار برون‌مرزی و با یک درگیری مسلحانه تخطی از حقوق بشر بین‌المللی است که با زور جان کسی را گرفتن را منع می‌کند و تخطی از منشور سازمان ملل است که اعمال زور برون‌مرزی در مواقع صلح را منع می‌کند. او افزود: کشورهایی که به اقداماتی خصومت‌آمیز مبادرت کنند و به گرفتن جان کسی منجر شود، به صورت بالفعل تعهدات‌شان در معاهده‌ها را نقض کرده‌اند. کشورهایی که نمی‌توانند اقداماتی مسؤولانه برای حل کردن مناقشه‌های بین‌المللی‌شان از طریق صلح‌آمیز انجام دهند، نمی‌توانند به تعهدات مثبت‌شان برای اطمینان حاصل کردن از حق زندگی پایبند باشند. 

Page Generated in 0/0050 sec