printlogo


کد خبر: 227362تاریخ: 1399/9/9 00:00
رهبر انقلاب در پی ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی شهید محسن فخری‌زاده با صدور پیامی‌تأکید کردند
دستور‌کار: مجازات
2 موضوع مهم را همه دست‌اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند؛ نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه بخش‌هایی که وی بدان‌ها اشتغال داشت

گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی با تبریک و تسلیت شهادت و فقدان دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی جناب آقای محسن فخری‌زاده، بر مجازات قطعی عاملان و آمران این جنایت و همچنین لزوم پیگیری تلاش علمی و فنی این شهید تأکید کردند. 
به گزارش «وطن امروز»، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کم‌نظیر جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاش‌های علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست. ۲ موضوع مهم را همه‌ دست‌اندرکاران باید به‌جد در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ بخش‌هایی که وی بدان‌ها اشتغال داشت. اینجانب به خاندان مکرم او و به جامعه‌ علمی کشور و به همکاران و شاگردان او در بخش‌های گوناگون، شهادت او را تبریک و فقدان او را تسلیت می‌گویم و علو درجات او را از خداوند مسألت می‌کنم». 
محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان ظهر روز جمعه در شهر آبسرد و در دهمین سالگرد شهادت دکتر مجید شهریاری، از دانشمندان هسته‌ای برجسته کشور، پس از انفجار یک خودروی نیسان در مقابل خودروی حامل وی، توسط چند تروریست مورد هدف قرار گرفت. پس از این اتفاق پیکر محسن فخری‌زاده به بیمارستان منتقل شد اما تلاش پزشکان نتیجه‌ای در بر نداشت و وی به شهادت رسید. 
این اقدام تروریستی در عین حال فضای داخلی را به سمت مطالبه حداکثری افکار عمومی برای انتقام از عاملان این جنایت و اقدام متقابل دستگاه‌های ذی‌ربط کشورمان سوق داده و جای هیچ مسامحه‌ای باقی نگذاشته است بویژه اینکه محسن فخری‌زاده تنها دانشمند هسته‌ای ایرانی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیما در نمایش تلویزیونی‌اش علیه برنامه هسته‌ای ایران به زبان آورد. همچنین ‏ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل هم در گفت‌وگویی اذعان کرده بود: «من فخری‌زاده را خوب می‌شناسم؛ خودش نمی‌داند چقدر او را می‌شناسم. او مصونیتی ندارد!» 
همین اظهارات بار دیگر پای دستگاه‌های امنیتی و جاسوسی این رژیم را در پرونده ترور دانشمندان کشورمان به میان کشیده است. ترور روز جمعه محسن فخری‌زاده در شرایطی رخ داد که چند ماه پیش از این ترور، در یکی از مجتمع‌های حساس هسته‌ای کشورمان هم خرابکاری انجام شده بود؛ بامداد پنجشنبه ۱۲ تیرماه 99 در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی‌روشن (نطنز) انفجاری رخ داد که طی آن بخشی از سوله مربوط به مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید دچار خسارت بالایی شد. مجموع این اتفاقات زنگ خطر را برای آسیب‌های بیشتر نسبت به پروژه هسته‌ای کشورمان که این روزها کندتر از قبل به حرکت خود ادامه می‌دهد، به صدا درآورد. 
کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در آن مقطع درباره این سوله مهم توضیح داد: «قرار بود در این سوله نمونه‌های بیشتری از ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته تولید شود. این سوله بعد از خروج آمریکا از برجام و دستور رهبر معظم انقلاب به سازمان انرژی اتمی مبنی بر ایجاد زمینه لازم برای تولید 190 هزار سو (در چارچوب برجام) دقیقا ۲ روز بعد از این فرمایش ایشان یعنی در 16 خرداد 1397 با حضور خبرنگاران این مجموعه افتتاح شد. البته مجموعه به ‌دلیل محدودیت‌های برجامی با ظرفیت کامل کار نمی‌کرد، در عین حال تکمیل هر چه بیشتر سالن مدنظر بود که تا روز حادثه نیز در دست اقدام بود».
در میان واکنش‌های مقامات مسؤول به این خرابکاری، واکنش تأمل برانگیز مربوط به عباس عراقچی بود. معاون سیاسی وزارت امور خارجه ۴ روز پس از این انفجار در نشست مدیران ارشد وزارت امور خارجه با معاون اول رئیس‌جمهوری در اظهاراتی عجیب و قابل تامل گفت: «هر حرکتی که ایران را در عرصه بین‌المللی به عنوان یک تهدید معرفی کند، بازی در زمین آمریکاست و نباید بهانه‌ای به آمریکا بدهیم». اشاره عراقچی در آن زمان به در پیش بودن انتخابات آمریکا برمی‌گشت. 
با تمام این اوصاف، شهریورماه سال جاری دولت روحانی در سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق جدیدی دست یافت که بر اساس آن به آژانس اجازه دسترسی و بازرسی به ۲ مکان جدید داده شد. البته ادعاهای مربوط به مکان‌های مزبور با پرونده‌سازی رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی منافقین شکل گرفته بود!
حتی نزدیک به یک ماه قبل بود که منافقین ساکن آلبانی در یک کنفرانس خبری مدعی شدند یک سایت هسته‌ای جدید در سرخه‌حصار کشف کرده‌اند. منافقین این سایت تازه کشف‌شده را محلی برای انجام پروژه‌های مخفیانه ایران در زمینه هسته‌ای عنوان کردند و از شهید محسن فخری‌زاده به عنوان کلیدی‌ترین فرد این تاسیسات نام برده و تلاش کردند توضیحاتی درباره شخصیت پنهان این دانشمند شهید ارائه کنند. 
با این همه، شرایط تازه‌ای که پس از ترور ناجوانمردانه شهید فخری‌زاده در برابر موضوع هسته‌ای کشور قرار دارد، دارای حساسیت خاصی است. مساله انتقام خون این دانشمند شهید و مقابله‌به‌مثل ایران دارای وجوه و لایه‌های مختلفی است و تک‌‌بعدی نیست. همچنان که در پیام روز گذشته رهبر انقلاب به جنبه‌هایی از ابعاد آن اشاره شده است؛ جایی که می خوانیم: نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ بخش‌هایی که وی بدان‌ها اشتغال داشت. 
در این راستا، علاوه بر مجازات عاملان و آمران این ترور، توسعه و شتاب بخشیدن به برنامه هسته‌ای کشورمان باید از اصلی‌ترین رئوس دستگاه‌های کشور برای مقابله با این دشمنی آشکار در دستور کار قرار بگیرد. در این بخش به دولت دوازدهم چندان نمی‌توان امیدوار بود، طبعا دولتی که انفعال خود نسبت به واکنش بموقع در خروج آمریکا از برجام و کارشکنی‌های متعدد بر سر راه برنامه هسته‌ای را صبر استراتژیک و بازی در زمین آمریکا و صهیونیست‌ها می‌نامد، باز هم به مسیر تعامل ادامه می‌دهد، چنانکه حتی پس از خروج آمریکا از برجام با تاخیر یک‌ساله و با اکراه شروع به کاستن از برخی تعهدات هسته‌ای کشور کرد که آن گام‌ها را هم آهسته و پیوسته برداشت تا به برجام آسیب جدی وارد نشود. در چنین وضعیتی وظیفه مجلس شورای اسلامی در ورود به این قضیه بیش از هر زمانی ویژه‌تر به نظر می رسد. مجلس دوازدهم آبان‌ماه گذشته طرح 9 ماده‌ای اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را با یک فوریت به تصویب رساند. در این برهه مجلس باید به طور جدی‌تر دولت را ملزم به اجرای سریع و فوری برخی بندهای این طرح کند، از جمله بند یک این طرح که در آن آمده: «سازمان انرژی اتمی ایران موظف است ظرف مدت ۲ ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به ‌میزان حداقل 120 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در تأسیسات شهید علی‌محمدی فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند و نیز نیازمندی‌های صلح‌آمیز صنایع کشور به اورانیوم با غنای بالای 20 درصد را به ‌طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند».
همچنین در شرایطی که پرداخت هزینه‌های برجام هنوز هم یکطرفه بر عهده ایران است، مجلس دوازدهم می‌تواند از طریق بند 3 «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» که در مجلس قبل به تصویب رسید، دولت را وادار سازد اقدامات پروتکلی و فراپروتکلی خود در برجام را متوقف کند. 

Page Generated in 0/0069 sec