printlogo


کد خبر: 227368تاریخ: 1399/9/9 00:00
بامداد شنبه انفجار یک خودرو در مرکز سرزمین‌های اشغالی، بار دیگر ترس‌و‌وحشت صهیونیست‌ها را برانگیخت
التهاب در سرزمین‌های اشغالی
* انفجار، حمله سایبری، قطع سراسری برق و در نهایت اعتراضات، فضا را در فلسطین اشغالی ملتهب کرده است

گروه بین‌الملل: انفجار یک خودروی بمبگذاری شده درست در مرکز سرزمین‌های اشغالی، بار دیگر سبب حکمفرما شدن ترس و وحشت در سرزمین‌های اشغالی شد. 
اگر چه ناامنی بخش جدایی‌ناپذیر سرزمین‌های اشغالی در سال‌های گذشته بوده اما وقایع چند ماه اخیر و تلفیق ناامنی‌ها با موج جدیدی از اعتراضات ساکنان سرزمین‌های اشغالی سبب شده آنچه در درون سرزمین‌های اشغالی فلسطین می‌گذرد، با جدیت بیشتری از سوی تحلیلگران پیگیری شود. موج تقریبا هفتگی انفجار، حمله سایبری، قطع سراسری برق و در نهایت اعتراضات، دست به دست هم داده تا دنیا منتظر تحولات جدیدی در این منطقه باشد. 
 
* انفجار در مرکز سرزمین‌های اشغالی
به گزارش «وطن امروز»، رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز گذشته از وقوع انفجار در شهر «نس زیونا» در مرکز سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. روزنامه جروزالم‌پست صبح دیروز با اعلام این خبر گفت: پلیس فورا در محل حادثه حاضر شد اما هنوز از تلفات احتمالی این حادثه گزارشی دریافت نشده است. جزورالم‌پست نوشت بررسی اولیه ابعاد حادثه نشان می‌دهد علت احتمالی وقوع انفجار یک بمب دستی بوده است. بنا به رویه همیشگی رسانه‌های صهیونیستی، تعداد تلفات و خسارات احتمالی منتشر نشده است. 
 
* ضعف مشهود صهیونیست‌ها در مقابله با تهدیدات
انفجار روز گذشته در سرزمین‌های اشغالی در ادامه تحولات امنیتی علیه رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته نشان داد این رژیم به لحاظ امنیتی در وضعیت شکننده و متزلزلی قرار دارد. از حملات سایبری تا حملات راکتی و موشکی در مرز‌ با لبنان و غزه نشان‌دهنده ضعف جدی این رژیم در مواجهه با این تهدیدات است. 
ترس از حزب‌الله: آماده‌باش چند ماهه صهیونیست‌ها در مناطق مرزی از ترس حمله مقاومت لبنان به عنوان یکی از مهم‌ترین و نزدیک‌ترین دشمنان این رژیم به مرزهای آن، موجی از انتقادات را در سرزمین‌های اشغالی و رسانه‌های آن به راه انداخت. کارشناسان این انفعال ارتش رژیم صهیونیستی را ناشی از ضعف جدی دولت در تامین امنیت قلمداد کردند. چه اینکه مقامات صهیونیست نیز بارها نگرانی جدی خود را از اقدام حزب‌الله اعلام کرده‌اند. 
حملات سایبری: پیشرفت جریان مقاومت در عرصه جنگ‌های هیبریدی و سایبری سبب شده صهیونیست‌ها در برابر این قبیل اقدامات وضعیت اسفباری داشته باشند. جولای امسال رئیس شبکه سایبری رژیم صهیونیستی اعتراف کرد در پی حملات سایبری به شبکه آب این رژیم، چیزی نمانده بود یک فاجعه حقیقی رخ دهد. علاوه بر این، حملات سایبری که به قطع سراسری برق در برخی شهرهای این رژیم منجر شد نیز از جمله حملات موثر علیه زیرساخت‌های امنیتی صهیونیستی‌هاست. نگاهی اجمالی به فهرست حملات انجام شده در سال جاری میلادی نشان‌دهنده میزان آسیب‌پذیری این رژیم در این حوزه است. به عنوان مثال اختلال 2 روزه در شبکه سراسری آبرسانی و فاضلاب اسرائیل در مه 2020 و حمله سایبری به زیرساخت‌های برق ۱۶ شهر رژیم صهیونیستی از جمله تل‌آویو و حیفا در ژانویه 2020 بخشی از این حملات است.
 
* سریال تظاهرات مردمی علیه نتانیاهو
 متزلزل شدن وضعیت امنیتی در سرزمین‌های اشغالی در شرایطی است که تظاهرات علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با وجود محدودیت‌های مربوط به کرونا برای ششمین ماه متوالی همچنان ادامه دارد. هزاران نفر از ساکنان حیفا جمعه‌شب با تجمع در خیابان‌های این شهر اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های نتانیاهو و کابینه وی اعلام کردند. روزنامه یدیعوت آحارانوت با اشاره به این تظاهرات نوشت: تظاهرات‌کنندگان در حیفا خواستار برکناری نتانیاهو هستند. نتانیاهو متهم به فساد، اختلاس و خیانت در اعتماد در پرونده‌های بسیاری است. وی همراه همسرش به اتهام فساد چندین بار تحت بازجویی قرار گرفته‌اند؛ پرونده‌هایی که در رسانه‌ها به «پرونده ۱۰۰۰»، «۲۰۰۰»، «۳۰۰۰» و «۴۰۰۰» معروف است. کابینه رژیم صهیونیستی همچنین به خاطر سوء‌مدیریت در مقابله با شیوع ویروس کرونا، زیر تیغ تیز انتقادات شدید ساکنان سرزمین‌های اشغالی قرار دارد به ‌طوری که این رژیم در مقایسه با جمعیت، یکی از بیشترین مبتلایان به ویروس کرونا را در جهان داراست.
 
* دهن‌کجی نتانیاهو به معترضان
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بدون توجه به اعتراضات گسترده علیه شخص وی و کابینه تحت هدایتش، با تهدید حزب آبی و سفید به رهبری بنی ‌گانتس به برگزاری انتخابات زودهنگام، خواهان کنار گذاشته شدن پیگیری شواهد و مستندات مربوط به پرونده موسوم به 3000 از سوی گانتس شده است. بنی ‌گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اخیرا کمیته ویژه‌ای را برای تحقیق درباره قضیه خرید زیردریایی‌های آلمانی تشکیل داد. پرونده خرید زیردریایی‌ها که به پرونده ۳۰۰۰ معروف است، یکی از چند پرونده‌ فساد نتانیاهو است. نتانیاهو هدف گانتس از تشکیل این کمیته تحقیق را مقاصد سیاسی عنوان کرده است. بررسی رفتار نتانیاهو در 2 سال گذشته که ناشی از سوء‌مدیریت وی و شکست در تشکیل کابینه مستقل است، نشان می‌دهد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این مدت وضعیت پایداری نداشته و همین هم سبب شده او به هر طریقی به دنبال بقا در قدرت و تبرئه از محاکمه باشد.  
 
* انحلال کنست بر اثر اختلاف ۲ حزب اصلی
رفتارهای خارج از عرف نتانیاهو و گروکشی‌های شخصی وی در شرایطی است که حزب لیکود و حزب آبی و سفید در حال مذاکره برای دستیابی به راه‌حلی میانه درباره بودجه و ممانعت از برگزاری دور دیگری از انتخابات پارلمانی هستند؛ راه‌حلی که به نظر می‌رسد چندان امیدی به آن نیست. 
بر این اساس، دولت بودجه ۲۰۲۱ را تصویب خواهد کرد اما توافق بر سر دوره‌ای بودن پست نخست‌وزیری میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی و حزب لیکود و بنی‌گانتس، وزیر جنگ این رژیم و رئیس حزب آبی و سفید را ملغی خواهد کرد. اعضای حزب آبی و سفید بشدت با راه‌حل میانه که توافق چرخشی بودن پست نخست‌وزیری را لغو می‌کند، مخالفند. اردیبهشت امسال و پس از ۳ دور برگزاری انتخابات و شکست در تشکیل کابینه، نمایندگان ۲ حزب از امضای توافقنامه چرخشی شدن نخست‌وزیری میان نتانیاهو و گانتس خبر دادند. 
در این توافق تصریح شده نتانیاهو ابتدا سمت نخست‌وزیری را در دست خواهد گرفت و پس از مدتی استعفا خواهد کرد تا گانتس جانشین او شود. 
 به نوشته تایمز اسرائیل، تداوم اختلاف‌نظر حزب آبی‌ و سفید با حزب لیکود بر سر لایحه بودجه، باعث شده نتانیاهو به فکر منحل کردن کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام بیفتد. حزب لیکود بودجه‌ای یک‌ ساله و با فراگیری کمتری را پیشنهاد داده اما حزب آبی‌وسفید تأکید می‌کند لایحه بودجه باید ۲ ساله و مطابق توافقات کابینه تنظیم شود. دلیل این اختلاف نظر تاکید حزب آبی و سفید بر ایجاد محدودیت مالی برای دوره نخست‌وزیری گانتس است. 
 
* آشفتگی در دولت و انتخابات چهارم
 بر اساس اختلافات و شکاف موجود انتظار می‌رود برگزاری انتخابات چهارم در سرزمین‌های اشغالی کلید بخورد. عمده دلیل بروز این اتفاق هم ممانعت نتانیاهو از خروج از قدرت و تن دادن به مکانیسم چرخشی نخست‌وزیر است.  این امر حزب آبی و سفید را تحت فشار بیشتری قرار داده و به همین دلیل واکنش گانتس آشکار و صریح و حاوی تهدیدهای شدید علیه نتانیاهو است؛ به این امید که از او امتیازهایی برای آینده بگیرد. منتها در این بین عدم انسجام در حزب آبی و سفید در اعمال تهدیدات خود علیه نتانیاهو و حزب لیکود سبب شده نخست‌وزیر این تهدیدات را چندان جدی نگیرد. در این بین و در سایه اختلافات سیاسی و حزبی، برخی وزرا معتقدند این نخستین‌بار از زمان نخست‌‌وزیری نتانیاهو است که او کنترل مسیر حرکت کابینه و برنامه‌های آن را از دست داده و بر خلاف نظر خود مجبور شده رای‌گیری برگزار کند و این به معنای ورود کابینه به یک آشوب واقعی است. آنچه مسلم است در حال حاضر انتخابات بدترین اتفاق برای نتانیاهو است، زیرا کرونا همچنان ادامه دارد و احتمال آغاز موج سوم این بیماری هم هست. 
***
[لیبرمن: در نوار غزه روزانه حداقل ۲ موشک جدید ساخته می‌شود]
آویگدور لیبرمن، رئیس حزب موسوم به «اسرائیل خانه ما» و وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو و بنی‌گانتس، نخست‌وزیر و وزیر جنگ این رژیم را بشدت مورد حمله قرار داد و تاکید کرد حماس با سرعت در حال تقویت توان موشکی و نظامی خود در غزه است. آویگدور لیبرمن اظهار داشت حماس توانسته توان نظامی و موشکی خود را تقویت کرده و به موشک‌های کروز، بمب‌های خوشه‌ای و پهپادهای پیشرفته دست یابد. بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، لیبرمن گفت نتانیاهو و گانتس حقایق درباره پیشرفت توان نظامی حماس را از اسرائیلی‌ها مخفی می‌کنند. وی مدعی شد اکنون در نوار غزه روزانه حداقل ۲ موشک جدید ساخته می‌شود که برخی از این موشک‌ها تا منطقه الخضیره (در استان حیفا) هم برد دارد. ‎

Page Generated in 0/0179 sec