printlogo


کد خبر: 227399تاریخ: 1399/9/10 00:00
بازگشت بوی بد مرموز به تهران

در حالی برخی شهروندان تهرانی روز شنبه برای ساعاتی بوی نامطبوعی را در پایتخت استشمام کردند که مدیر‌عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره می‌گوید: غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در برخی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای شهر تهران، ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است. این در حالی است که طی ۲ سال اخیر همزمان با استشمام بوی نامطبوع در تهران - طی برخی روزهای سرد سال- غلظت این آلاینده نیز افزایش یافته بود. حسین شهیدزاده ضمن اشاره به اینکه روز شنبه (۸ آذر) غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در برخی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای شهر تهران حدود ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته بود، گفت: این افزایش ابتدا از سمت ایستگاه‌های جنوب‌غرب تهران آغاز شد. برای مثال بین ساعات ۸ تا ۹ صبح غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در ایستگاه شادآباد تهران افزایش یافت. وی ادامه داد: سرعت باد در تهران نیز طی آن روز بسیار کم - حدود ۲ متر بر ثانیه - گزارش شده است. از این ‌رو بر اساس پیش‌بینی‌ها منشا بوی نامطبوع از سمت جنوب‌غرب بوده که بتدریج به سایر نقاط رسیده است. 
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه جهت وزش باد روز شنبه از سمت جنوب و جنوب غرب بوده است، تصریح کرد: طی چند سال اخیر که در برخی روزهای زمستان با استشمام بوی نامطبوع در تهران مواجه بودیم، جهت باد از همین سمت بوده و این در حالی است که عمده وزش بادهای ما در تهران از سمت غرب است. شهیدزاده در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به اینکه به‌نظر می‌رسد منشأ بوی نامطبوعی که برخی شهروندان آن را استشمام کرده‌اند، از خارج شهر تهران باشد، گفت: احتمال داده می‌شود بوی نامطبوعی که در مسیر فرودگاه امام(ره) استشمام می‌شود، همراه با وزش بادی که از آن سمت بوده به شهر تهران رسیده باشد. 
وی در پایان اظهار کرد: آلاینده دی‌اکسید گوگرد منابع مختلفی دارد که برخی از آنها منابع صنعتی و برخی غیرصنعتی است اما به هر حال اطلاعات شهرداری تهران مختص شهر تهران است و آلاینده‌هایی که در خارج از مرزهای این شهر تولید می‌شود توسط ایستگاه‌ها ما پایش و کنترل نمی‌شود. از این‌رو بهتر است دلایل افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در اطراف تهران توسط محیط‌زیست استان بررسی شود.
بنا به این گزارش، امسال سومین سالی است که طی روزهای سرد در پایتخت بوی نامطبوعی استشمام می‌شود. هر چند مسؤولان هر از چند گاهی مرکز دفع زباله آرادکوه یا زمین‌های کشاورزی و دامداری‌های اطراف تهران و حتی فاضلاب شهری را به ‌عنوان منبع این بو معرفی می‌کنند اما تاکنون هیچ یک از این منابع به ‌عنوان منشأ قطعی بوی نامطبوع تهران به تایید دستگاه‌های اجرایی نرسیده است. 

Page Generated in 0/0062 sec