printlogo


کد خبر: 227405تاریخ: 1399/9/10 00:00
اخبار

تأکید رهبر انقلاب بر عدم استقراض دولت از بانک مرکزی
عبدالناصر همتی در صفحه مجازی خود نوشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار 4 آذر 99 اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی نکات مهم و راهبردی‌ای درباره اقتصاد کشور بیان فرمودند. ایشان در بخشی از بیانات‌شان درباره نحوه تامین کسری بودجه دولت، روش فروش اوراق و سهام دولت را مورد تایید قرار داده و استقراض از بانک مرکزی و انتشار پول برای تامین کسری بودجه را نفی کردند. از بابت عنایت ویژه ایشان به کنترل پایه پولی و نقدینگی در جهت مهار تورم صمیمانه قدردانی می‌کنم. 
***
منابع درآمد دولت در بودجه باید واقعی و قابل تحقق باشد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کسری بودجه از جمله مسائل اساسی است که کشور طی سالیان متمادی با آن رو‌به‌رو بوده و متاسفانه در سال‌های اخیر تشدید شده است. غلامرضا مصباحی‌مقدم افزود: راه‌حل این معضل، این است که منابع درآمدی که دولت در لایحه بودجه برای سال آینده پیش‌بینی می‌کند باید واقعی و قابل تحقق باشد و در عین حال برای این منابع هزینه در نظر گرفته شود. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اینطور نباشد که همه هزینه‌ها را غیرقابل اجتناب تلقی کنند و سالانه به بودجه عمومی کشور 30-‌20 و گاهی 40 درصد اضافه کنند و یک کسری بودجه بزرگ ایجاد شود و بعد بخواهند این مساله را با فشار آوردن به بانک مرکزی به نحوی جبران کنند که این خود تبعات منفی زیادی از جمله خلق پول، ایجاد تورم، جهش نرخ ارز، بی‌ثباتی قیمت‌ها و... را به دنبال دارد. مصباحی‌مقدم اظهار داشت: راه‌حل این مساله مهار و جلوگیری از بروز و ظهور کسری بودجه است، البته باید برای تامین منابع مالی دولت به طور عمده در بودجه عمومی به درآمدهای مالیاتی اتکا کنند. 
***
ممنوعیت سیستمی ثبت سفارش برای واردکنندگان بدحساب ارزی
ستاد تنظیم بازار در مصوبه خود، نهادهای مسؤول را موظف کرد از ثبت سفارش برای واردکنندگانی که تعهدات ارزی خود را ایفا نکرده‌اند، به صورت سامانه‌ای جلوگیری کنند. بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، همچنین از تخصیص ارز به واردکنندگانی که مهلت رفع تعهد ارزی آنها منقضی شده و کمتر از ۱۰ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند به صورت سیستمی ممانعت خواهد شد. ساز‌و‌کار ارائه دوباره خدمات به این دسته از صادرکنندگان نیز سامانه‌ای خواهد بود. علاوه بر این به واردکنندگانی که تا پایان سال ۹۸ تامین ارز داشته و هیچ اقدامی برای واردات کالا یا خرید ارز انجام نداده‌اند، ارز جدید اختصاص نمی‌یابد. 
***
ترخیص ۴ میلیون تن کالا پس از حذف بانک مرکزی از روند تجارت
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به روش‌های ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان گفت: تمام صادرکنندگان دارای پروانه صادراتی (از ابتدای سال ۱۳۹۸ به بعد) با استفاده از واردات در مقابل صادرات با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانند به ایفای تعهدات ارزی خود بپردازند. علیرضا رزم‌حسینی افزود: در صورت عدم تحقق ایفای تعهدات ارزی از این طریق، صادرکنندگان حداکثر ۴ ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی فرصت دارند تا از طریق عرضه در سامانه نیما تعهدات ارزی خود را ایفا کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تصمیمات اخیر ستاد اقتصادی دولت و رئیس‌جمهور درباره ترخیص کالاهای اساسی، اعلام کرد: از زمان ابلاغ این تصمیم ۴ میلیون تن کالا از گمرکات کشور ترخیص شده که این کار بسیار مهم و حائز اهمیتی بوده است. 
***
تزریق ۱۰۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به بازار سهام
مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه از واریز ۱۰۰۰ میلیارد تومان از حساب صندوق توسعه ملی به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد و گفت: با انعقاد قراردادها میان صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار سرمایه و نیز تصویب آن، مسیر برای سپرده‌گذاری‌های بیشتر از سوی صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه باز شد. محمدابراهیم آقابابایی در پاسخ به این سوال که آیا این منابع صرف خرید سهام در بازار شده است، گفت: ظرف ۲ روز گذشته که این منابع واریز شده، هیچ ضرورتی به خرید از سوی صندوق تثبیت بازار سرمایه احساس نشده و این منابع صرف خرید سهام نشده است.

Page Generated in 0/0361 sec