printlogo


کد خبر: 227431تاریخ: 1399/9/11 00:00
منابع صهیونیستی از احتمال دستیابی حزب‌الله به موشک‌های هدایت‌شونده ابراز نگرانی کردند
افزایش هراس صهیونیست‌ها از توان موشکی حزب‌الله

گروه بین‌الملل: تحولات نظامی رژیم صهیونیستی در چند هفته گذشته بشدت افزایش یافته است. برگزاری مانور گسترده در مرزهای لبنان در چند هفته گذشته که از آن تعابیر مختلفی شد، یکی از بزرگ‌ترین تحرکات این رژیم در بعد نظامی در سال‌های گذشته بود که در ابعاد کمتر همچنان ادامه دارد. در همین ارتباط دیروز خبرگزاری رسمی لبنان اعلام کرد جنگنده‌های رژیم صهیونیستی چندین بار حریم هوایی لبنان را نقض کردند. طبق این گزارش مناطق مختلف لبنان از جمله بیروت و مناطق اطراف آن، صیدا و مناطق مختلف در نبطیه شاهد پرواز گسترده جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در ارتفاع متوسط بودند. هواپیماهای متجاوز رژیم صهیونیستی تقریبا هر روز وارد حریم هوایی لبنان شده و در نقاط مختلف این کشور عملیات شناسایی و جاسوسی انجام می‌دهند و اعتراض‌های مکرر مقام‌های لبنانی به سازمان ملل در این زمینه به دلیل اعمال فشار آمریکا و لابی صهیونیستی تاکنون  راه به جایی نبرده است. 
 
* مانور پوششی اسرائیل؟
درست در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رسانه‌های منطقه از برگزاری مانور بزرگ اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. در آستانه این مانور و همزمان با افزایش تحرکات نظامی اسرائیل، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هشدار داد مقاومت هر حمله دشمن صهیونیستی و آمریکا را سریعا جواب خواهد داد. 
سایت «لبنان دیبیت» در تحلیلی درباره افزایش تحرکات اسرائیل نوشت: پس از مانور اخیر ارتش اسرائیل در نزدیکی مرزهای لبنان، یک منبع وابسته به محور مقاومت گفت در زمان اجرای این مانور گسترده (توسط ارتش اسرائیل) سوالی در میان سران حزب‌الله درباره دلایل انجام آن مطرح شد؛ آیا این صرفا یک مانور است یا پوششی برای اقدام نظامی که ممکن است شامل لبنان، سوریه و ایران شود یا اینکه شبیه‌سازی یک عملیات نظامی پیچیده برای خدمت به ترامپ بحران‌زده؟ 
این تحلیل در ادامه با مطرح کردن احتمال ترور یکی از رهبران مقاومت می‌نویسد: اما بحث امروز، با تمام شدن انتخابات آمریکا این است که آیا رژیم صهیونیستی باز هم به این طرح رو خواهد آورد تا منطقه را دچار آشفتگی کند. با در نظر گرفتن این فرضیه که آمریکا و نه رژیم اسرائیل قصد بر هم زدن وضعیت منطقه را دارد، آماده‌باش حزب‌الله طبیعی است. 
این وبگاه لبنانی سپس به نقل از منبع مذکور ادامه می‌دهد: هنگامی که مقاومت در پی مانور اسرائیل، آماده‌باش محرمانه خود را انجام داد، برخی موشک‌ها و سلاح‌ها از مخفیگاه خارج شد و در برابر چشم اسرائیل قرار گرفت و این به مثابه پیامی واضح بود مبنی بر آنکه مقاومت برای مقابله با هر اقدام دشمن اسرائیلی آماده است. همان‌طور که تعدادی از نیروها در میدان قرار گرفتند تا به اسرائیل هشدار داده شود هر اقدامی تحت عنوان مانور با پاسخی قدرتمند روبه‌رو خواهد شد. 
 
* هراس اسرائیل از موشک‌های هدایت‌شونده حزب‌الله
پایگاه تایمز آو اسرائیل هم در گزارشی به توانمندی‌های موشکی حزب‌الله لبنان پرداخته و دقت بالای موشک‌های مقاومت لبنان را «دقت مرگبار» توصیف کرد. این گزارش می‎‌نویسد طی ماه‌های اخیر حزب‌الله لبنان ویدئویی منتشر کرده که در آن اسرائیل را با موشک‌هایی با دقت بالا تهدید می‌کند. این ویدئو در ادامه زنجیره تصاویر منتشر شده توسط حزب‌الله از سپتامبر ۲۰۱۹ تاکنون است و اسرائیل وجود این موشک‌ها را تایید می‌کند. تایمز آو اسرائیل می‌نویسد وجود احتمالی موشک‌های هدایت‌شونده حزب‌الله در لبنان می‌تواند قواعد بازی میان این گروه با اسرائیل را تغییر دهد و ابعاد جدیدی از بازدارندگی را که از سال ۲۰۰۶ وجود داشته است ایجاد کند. این پایگاه می‌افزاید: با فرض اینکه حزب‌الله لبنان توانمندی‌های ساخت ده‌‌ها یا صد‌ها موشک هدایت‌شونده را به دست آورد، این یک چرخش جدی در معادلات و افزایش چشمگیر توانایی‌های این سازمان برای ضربه زدن به اسرائیل در هر گونه جنگ احتمالی خواهد بود. 
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: حزب‌الله لبنان پیش‌تر نیز ده‌‌ها هزار موشک از انواع گوناگون را داشته و این موشک‌ها شامل انواع موشک‌های سنگین با جنگ‌افزار‌های بزرگ و قابلیت پیمودن صد‌ها مایل مسیر می‌شود.
******
با افزایش اختلافات در کابینه و کنست رژیم صهیونیستی، برگزاری انتخابات چهارم اجتناب‌ناپذیر شده است
گانتس: ائتلاف با نتانیاهو در وضعیت بحرانی است
گروه بین‌الملل: اعتراضات سراسری در سرزمین‌های اشغالی به فساد نتانیاهو در کنار ضعف شدید این رژیم در قبال تحولات امنیتی منجر به اختلاف شدید بین کابینه و کنست شده و هر آن احتمال انحلال کنست و برگزاری انتخابات می‌رود. اگر چه نتانیاهو خود دستور انحلال کنست را خواهد داد ولی واقعیت موجود در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد تن دادن نخست‌وزیر صهیونیست‌ها به انتخابات، آخرین گزینه او برای ماندن در قدرت است. 
 
* گانتس: حالم از نتانیاهو بهم می‌خورد
در حالی که رژیم صهیونیستی با بحران‌های متعددی از جمله همه‌گیری ویروس «کووید-۱۹»، رکود اقتصادی متعاقب آن و همچنین تظاهرات‌های پیوسته علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم دست به گریبان است، اختلافات در کابینه و کنست تل‌آویو احتمال برگزاری چندباره انتخابات سراسری در سرزمین‌های اشغالی را افزایش داده است. به گزارش «وطن امروز»، نشریه عبری‌زبان «معاریو» دیروز (دوشنبه) به نقل از منابع نزدیک به «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر بعدی در توافق کابینه چرخشی، نوشت بحران در ائتلاف کابینه شدیدا بالا گرفته و گانتس به‌طور روزافزونی از نتانیاهو مستأصل و مأیوس شده است. بر این اساس، این منابع از زبان گانتس در محافل خصوصی نقل‌قول کردند: «از این بازی که نتانیاهو مرا به انجام آن مجبور می‌کند، خسته شده‌ام و حالم [از او] بهم می‌خورد!» اردیبهشت امسال پس از ۳ دور برگزاری انتخابات و شکست در تشکیل کابینه، نمایندگان ۲ حزب از امضای توافقنامه چرخشی شدن نخست‌وزیری میان نتانیاهو و گانتس خبر دادند. در این توافق تصریح شده نتانیاهو ابتدا سمت نخست‌وزیری را در دست خواهد گرفت و پس از مدتی استعفا خواهد کرد تا گانتس جانشین او شود. به نوشته وبگاه «عاروتص‌شوع»، گانتس گفته است: «من وارد سیاست شدم تا کمکی کنم، نه اینکه زجر بکشم. احساس می‌کنم دائما باید کارهایی را که نتانیاهو و افرادش سعی می‌کنند انجام دهند، متوقف کنم اما من برای متوقف کردن وارد سیاست نشدم. من آمدم تا کارها را پیش ببرم». طبق گفته منابع نزدیک به وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، او معتقد است نتانیاهو توافقات ائتلاف کابینه را شکسته است. 
 
* دعوا بر سر چیست؟
در پی افزایش تنش‌ها بین کابینه و کنست رژیم صهیونیستی، منابع آگاه به «معاریو» گفته‌اند که از نظر گانتس انتخابات زودهنگام، اجتناب‌ناپذیر است. از سوی دیگر منابعی در حزب لیکود نیز می‌گویند نتانیاهو برای برگزار کردن انتخابات زودهنگام بسیار جدی است. تداوم اختلاف‌نظر حزب آبی‌وسفید با حزب لیکود بر سر لایحه بودجه، باعث شده نتانیاهو به فکر منحل کردن کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام بیفتد. حزب لیکود (حزب حامی نتانیاهو) بودجه‌ای یک‌ساله و با فراگیری کمتری را پیشنهاد داده اما حزب آبی‌وسفید که از گانتس حمایت می‌کند، تاکید می‌کند لایحه بودجه باید ۲ ساله و مطابق با توافقات کابینه تنظیم شود. چندی پیش شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد معتمدان گانتس و اعضای پارلمانی حزب آبی‌ و سفید به دنبال تصویب طرحی هستند که مانع حضور دوباره نتانیاهو در انتخابات سراسری آینده در فلسطین اشغالی به دلیل پرونده‌های فساد می‌شود. 
 
* انتخابات و سرنوشت کابینه
اگر چه در ظاهر امر اختلاف نظر بر سر بودجه به موضوع اختلاف کنست و کابینه تبدیل شده است اما واقعیت امر این است نتانیاهو که به دلیل پرونده‌های معروف فساد مالی به بنی فساد معروف شده و در ماه‌های گذشته تظاهرات متعددی را علیه خود شاهد بوده، به دنبال راهی است که از محاکمه بگریزد و در این شرایط تن دادن به مکانیسم چرخشی منجر به فراهم شدن روند محاکمه او خواهد شد. از این رو نتانیاهو سعی دارد تا از آخرین حربه موجود هم استفاده کند و با برگزاری انتخابات زودهنگام (چهارمین انتخابات در ۲ سال اخیر) شانس خود را برای ماندن در قدرت امتحان کند. با توجه به وضعیت فعلی کابینه و اعتراضات موجود به نظر می‌رسد تن دادن به انتخابات بدترین گزینه برای نتانیاهو است و احتمال خروج او از قدرت بیشتر از قبل وجود دارد.

Page Generated in 0/0200 sec