printlogo


کد خبر: 227432تاریخ: 1399/9/11 00:00
دور دنیا

دومین هیأت بحرینی  به تل‌آویو می‌رود
منابع صهیونیستی گزارش دادند یک هیأت رسمی بحرینی امروز به تل‌آویو می‌رود. از زمان امضای توافق عادی‌سازی روابط بین منامه و تل‌آویو، این دومین هیأت بحرینی است که به فلسطین اشغالی سفر می‌کند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد ریاست این هیأت را «زاید بن راشد الزیانی» وزیر صنایع، تجارت و گردشگری برعهده خواهد داشت. این هیأت قرار است با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کند. طبق گزارش شبکه الجزیره، برخی منابع سیاسی نیز گزارش دادند در جریان سفر این هیأت به تل‌آویو، یادداشت‌تفاهمی در زمینه پروازهای مستقیم بین تل‌آویو و منامه امضا خواهد شد. الزیانی هفته گذشته نیز در سفری به تل‌آویو با رئیس شورای اداری آژانس فعالیت تجاری رژیم صهیونیستی و رئیس بانک «هبوعلیم» بزرگ‌ترین بانک این رژیم دیدار کرد. امارات و بحرین اواسط سپتامبر گذشته تحت نظارت آمریکا توافقنامه سازش با رژیم صهیونیستی را امضا کردند. عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین که هفته گذشته به تل‌آویو سفر کرده بود پس از دیدار با مقامات این رژیم، با بیان اینکه سفارتخانه‌های ۲ طرف بزودی در تل‌آویو و منامه افتتاح خواهد شد، از تلاش مشترک برای ترغیب فلسطینی‌ها جهت از سرگیری مذاکرات خبر داد. 
***
نتانیاهو به قاهره می‌رود
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با هدف تقویت روابط اقتصادی دوجانبه بزودی به قاهره می‌رود. روزنامه صهیونیستی معاریو به نقل از برخی منابع سیاسی نوشت: به دنبال عادی‌سازی روابط بین اسرائیل با امارات و بحرین که اساسا بر زمینه‌های اقتصادی متمرکز خواهد بود، تلاش‌ها در اسرائیل برای تقویت روابط اقتصادی با مصر نیز آغاز شده است. این روزنامه نوشت علاوه بر دیدار نتانیاهو با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، تل‌آویو در حال برنامه‌ریزی برای دیدار بین هیأت اقتصادی رژیم صهیونیستی با مسؤولان مصری به منظور بررسی پروژه‌های اقتصادی مشترک و تقویت روابط دوجانبه است. طبق گزارش وبگاه «عرب ۴۸»، نتانیاهو سال ۲۰۱۰ نیز در سفری به مصر با «حسنی مبارک» رئیس‌جمهور پیشین مصر دیدار و درباره آغاز مذاکرات مستقیم بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کرد. سال ۲۰۱۶ نیز قرار بود نتانیاهو به قاهره سفر کند که به دنبال اظهارات یوال اشتاینتز، وزیر انرژی اسرائیل مبنی بر اینکه مصر بنا به درخواست تل‌آویو تونل‌های نوار غزه را غرق آب کرد، سفر نتانیاهو به قاهره لغو شد. سپتامبر ۲۰۱۷ نیز نتانیاهو و السیسی دیدار کوتاهی در نیویورک داشتند که به گفته سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر در این دیدار به موضوع ازسرگیری مذاکرات سازش پرداخته شد. گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که نتانیاهو و السیسی سال ۲۰۱۸ نیز به صورت محرمانه در مصر دیدار کرده‌اند. 
***
داعش: حمله راکتی به پالایشگاه الصینیه عراق کار ما بود
یک منبع آگاه امنیتی با اعلام وقوع آتش‌سوزی در پالایشگاه نفتی «الصینیه» در استان «صلاح‌الدین» دلیل آن را اصابت یک راکت به این پالایشگاه واقع در منطقه بیجی اعلام کرد و گفت راکت مذکور به یکی از مخازن نفتی پالایشگاه اصابت کرده است. ساعاتی پس از انتشار این خبر، گروه تروریستی داعش مسؤولیت این حمله را برعهده گرفت. تیم‌های آتش‌نشانی عراق دیروز موفق شدند آتش را مهار کنند و قرار است این پالایشگاه از امروز پس از تکمیل روند اطفای حریق و سرد کردن مخازن، فعالیت خود را از سر گیرد. این در حالی است که منابع عالی‌رتبه امنیتی عراقی هفته پیش خبر دادند تروریست‌های داعش برای عملیات تروریستی در ۵ استان عراق برنامه دارند و همزمان تعدادی از عوامل انتحاری وارد منطقه «الحویجه» در جنوب غرب استان کرکوک شده‌اند. این منابع امنیتی به وبگاه شفق‌نیوز گفتند فرماندهان داعش نشست مهمی را در منطقه «الثرثار» در استان الانبار برگزار کرده و برای حمله به نیروهای امنیتی و حشد‌الشعبی و عشایر در استان‌های الانبار، نینوا، نجف، دیالی و کرکوک برنامه‌ریزی کرده‌اند. 
***
مهلت ۲۴ ساعته سومالی به سفیر کنیا برای ترک موگادیشو
دولت فدرال سومالی محمود احمد نور ترسن، سفیر خود در کنیا را فرا خواند و از لوکاس تومبو، سفیر کنیا در موگادیشو خواست سومالی را ظرف ۲۴ ساعت ترک کند. بر اساس گزارش وبگاه «الصومال الجدید»، وزارت خارجه سومالی اعلام کرده این اقدام را برای حفظ حاکمیت ملی خود انجام داده، زیرا مداخلات کنیا در امور سومالی بویژه در اقلیم «جوبالند» آشکار است. دولت فدرال سومالی، کنیا را متهم کرده با اعمال فشار بر «احمد مدونی» رئیس اقلیم جوبالند در تلاش است دستورکارهای خود را در سومالی اجرایی کند و اینگونه عرف دیپلماتیک مربوط به کشورهای همسایه را زیر پا گذاشته است. روابط سومالی و کنیا سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) نیز متشنج شده بود و طرفین سفرای خود را فراخوانده بودند. 

Page Generated in 0/0058 sec