printlogo


کد خبر: 227448تاریخ: 1399/9/11 00:00
آبگرفتگی در شهرهای مختلف خوزستان خسارات زیادی به بار آورد
سیلاب وعده‌های بعید
نماینده اهواز در مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز»: رفع مشکل آبگرفتگی‌ اولویت مسؤولان استانی و شهری خوزستان نیست

اسدالله خسروی*: سریال تکراری آبگرفتگی معابر، ورود گل و لای به منازل و محاصره خوزستانی‌ها در آب، باز هم داد ساکنان اهواز و شهرهای مجاور را درآورد. آنها می‌گویند چرا مسؤولان نسبت به تکمیل پروژه‌های زیربنایی برای مهار آب‌های سطحی کم‌توجهند و به وعده‌های‌شان عمل نمی‌کنند. وظیفه مدیران استانی، شهرداری‌ها، شوراهای شهر و آبفا در قبال رفع مشکلات مردم این منطقه که هر ساله با بارش باران مردم آواره می‌شوند، چیست؟ به گزارش «وطن امروز»، فقط چند ساعت بارش شدید باران باعث شد معابر برخی شهرهای استان خوزستان مملو از آب شود و این آب به داخل خانه و کاشانه مردم وارد شود. آبگرفتگی در شهر‌های اهواز، ماهشهر، آبادان، رامشیر، کارون، خرمشهر و ایذه مشکلات زیادی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده است. گزارش‌ها از ورود آب به تعدادی از منازل، خاموشی یا فرورفتن خودروها در آب، اختلال در حرکت وسایل نقلیه و در راه ماندن عابران در این شهرها خبر می‌دهد. بنا بر اعلام مدیر عامل هلال‌احمر خوزستان، ارزیابی خسارت‌ها و امدادرسانی به ساکنان مناطق متأثر از بارش باران در استان در حال انجام است.  شبکه فرسوده فاضلاب و برخوردار نبودن از شبکه دفع آب‌های سطحی در بسیاری از شهرهای خوزستان از جمله اهواز مشکلات متعددی را برای شهروندان پدید آورده است. بنا بر اعلام اداره آبفای اهواز، از مجموع ۲۴۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری و خطوط اصلی انتقال فاضلاب اهواز حدود ۹۰۰ کیلومتر آن از جنس بتنی و فرسوده است و 70 درصد فاضلاب شهری از ۲۷ نقطه به رودخانه کارون می‌ریزد. با توجه به معضلات و مشکلات مردم اهواز در زمینه شبکه فاضلاب که در روزهای تابستان نیز شاهد جاری شدن فاضلاب در معابر هستند، رهبر معظم انقلاب ۲۲ مردادماه ۹۸ به رئیس‌جمهور دستور دادند تا فورا برای رفع این مشکل اقدام شود و اعتبارات مورد نیاز اختصاص یابد. سرانجام بعد از یک سال از صدور این فرمان، تکمیل طرح جامع فاضلاب اهواز که خود به بازنگری اساسی نیاز دارد، به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپرده شد و عملیات اجرایی آن با عنایت مقام معظم رهبری در راستای تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی به ساماندهی وضعیت فاضلاب اهواز و کارون در ۲۱ آبان سال جاری آغاز شد. معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز در این باره با بیان اینکه احداث شبکه در معابر اهواز نیازمند اعتبارات کلان و عزم ملی است، اظهار کرد: بعد از حادثه تلخ سیلاب آذرماه ۹۸ طراحی و برنامه‌ریزی اجرای طرح ضربتی احداث شبکه‌ دفع آب‌های سطحی آغاز شد. وی افزود: با تشکیل کمیته‌ای متشکل از شهرداری و آبفای اهواز و با نظارت شورای شهر ۵۷ نقطه فوق‌بحرانی شناسایی شد تا میزان و مدت آبگرفتگی در آنها به حداقل برسد؛ اغلب این پروژه‌های ضربتی در ماه‌های گذشته اجرا شد و باز هم در حد توان خود و از محل اعتبارات شهرداری در مناطق بحرانی پروژه‌هایی در دستور کار خواهیم داشت.

در این‌باره نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم خوزستان با وجود اینکه همیشه دل در گرو نظام داشته و پای ارزش‌های انقلاب تا آخر ایستاده‌اند اما از ضعف مدیریت مسؤولان اجرایی در تامین زیرساخت‌ها به دلیل ناکارآمدی و سهل‌انگاری آنها نسبت به رفع مشکلات گله‌مند هستند. سال‌هاست بارش باران مشکلات عدیده‌ای برای مردم این منطقه ایجاد می‌کند اما تاکنون تصمیمی درست و اقدامی جدی برای رفع این مشکل اتخاذ نشده است. 
مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با «وطن امروز» به سوء‌مدیریت مسؤولان استانی و شهری در رفع مشکل آبگرفتگی معابر در شهرهای استان خوزستان اشاره کرد و افزود: در سال 84، 149 میلیون دلار اعتبار برای ایجاد فاضلاب اهواز و کوت عبدالله اختصاص یافت اما هنوز این مناطق از شبکه سراسری پوشش فاضلاب بی‌بهره‌اند و معلوم نیست این پول کجا هزینه شده است. 
وی به ورود آب به خانه‌های مردم در پی بارندگی‌ها طی 3 سال اخیر در اهواز و خیلی از شهرهای خوزستان اشاره کرد و افزود: زندگی مردم این منطقه به دلیل عدم پوشش سراسری فاضلاب و جمع شدن آب در معابر طاقت‌فرسا شده است، چرا که هر ساله با شروع بارندگی‌ها سیل در کوچه و خیابان‌ها جاری و روانه خانه‌های مردم می‌شود. 
یوسفی با بیان اینکه از ۳ ماه قبل هشدارهای لازم را به مسؤولان شهری و استانی درباره احتمال آبگرفتگی معابر در سطح شهرهای خوزستان داده‌ام، گفت: مسؤولان استانی و شهری متاسفانه نسبت به رفع مشکلات مردم در مهار آب‌های سطحی اقدام جدی نداشته‌اند و این موضوع مهم را در اولویت قرار نمی‌دهند. 
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها به جای برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات آبگرفتگی در معابر و کوچه‌های شهر به ساخت ظواهر شهر و ایجاد آبنماها روی آورده‌اند، در حالی که اولویت نخست شهرداری باید رفع مشکلات رفاهی مردم و جلوگیری از آبگرفتگی معابر در زمان بارش‌های شدید و ورود آن به خانه‌های مردم باشد. یوسفی اضافه کرد: کم‌‌کاری‌های مسؤولان استانی را به وزیر کشور و وزارت نیرو اعلام کرده‌ایم اما متاسفانه اقدام خاصی برای حل این مشکلات انجام نمی‌شود. 
یوسفی افزود: شهرداری سال گذشته متعهد شد تا 25 نقطه از 50 نقطه‌ای که موجب آبگرفتگی شهر اهواز در زمان بارش باران‌های شدید می‌شود را رفع کند اما به جای رفع این مشکل اقدام به نورپردازی شهر و ایجاد آبنما کرده است.
 
* امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۲۱۲ خانوار در آبگرفتگی اخیر
مدیر کل هلال‌احمر خوزستان از امدادرسانی به ۱۲۱۲ خانوار در آبگرفتگی اخیر خوزستان خبر داد. علی خدادادی ضمن اعلام امدادرسانی به یکهزار و ۲۱۲ خانوار در 3-2 روز گذشته به همت تیم‌های عملیاتی امدادونجات جمعیت هلال‌احمر خوزستان، عنوان کرد: ۱۰۸ امدادگر و نجاتگر این جمعیت بی‌وقفه در حال ارائه خدمت و امداد‌رسانی به مردم شریف استان خوزستان هستند. 
مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان همچنین افزود: با توجه به شدت بارش‌ها در شهرستان بندر ماهشهر ۴ مرکز اسکان در شهرهای ماهشهر، شهید چمران و بندر امام خمینی برپا شده و ۲۵۵ نفر نیز تاکنون در این مراکز اسکان یافته‌اند. 
وی در ادامه با اشاره به توزیع اقلام اولیه زیستی و مواد غذایی در بین خانوارهای متاثر از آبگرفتگی‌های اخیر، بیان کرد: این اقلام زیستی شامل پتو، موکت، چادر و والر، بسته‌های مواد غذایی جیره یک ماهه و ۷۲ ساعته و بسته‌های بهداشتی است. 
خدادادی در پایان خاطرنشان کرد تلاشگران داوطلب جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان تا پایان رفع مشکلات ناشی از آبگرفتگی‌ها در کنار هم‌استانی‌های عزیزمان خواهند ماند و عملیات‌های امداد‌رسانی ادامه دارد.
* خبرنگار
***
سیل وعده‌ها
از سال گذشته تاکنون بارها مسؤولان درباره اعتبارات تخصیص‌یافته برای طرح‌های آبخیزداری خوزستان و فاضلاب اهواز سخن گفته‌اند اما با وجود اختصاص بودجه قابل توجه ملی به این امر، باز هم با یک بارندگی شاهد سیل در این استان هستیم. مسؤولان باید پاسخ دهند که با اعتبارات صندوق توسعه ملی و چند هزار میلیارد تومانی چرا لایروبی آبگیرها انجام نشده و طرح فاضلاب اهواز تکمیل نشده است. در جدول زیر مشاهده می‌شود که به اعتراف مسؤولان، بودجه کافی تخصیص یافته اما باز هم مشاهده می‌شود با بارندگی‌ها سیل میهمان خانه برخی خوزستانی‌ها می‌شود.
 

***

[سیل و آبگرفتگی در ۸ استان کشور]
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از آبگرفتگی و سیل در 8 استان طی ٧٢ ساعت گذشته خبر داد. مهدی ولی‌پور در گفت‌و‌گو با ایسنا در این باره اظهار کرد: طی ٧٢ ساعت گذشته 8 استان درگیر سیل و آبگرفتگی بودند که در این راستا اقدامات امدادی در این مناطق انجام شد. وی ادامه داد: ۵١ شهر، روستا و مناطق عشایرنشین در 8 استان ایلام، بوشهر، خوزستان، فارس، قزوین، کهگیلویه‌وبویراحمد، گلستان و لرستان امداد‌رسانی شدند. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در ادامه گفت: همچنین ١٩١٢ نفر امداد‌رسانی شدند که از این تعداد برای ٢۶٣ نفر اسکان اضطراری فراهم شد. وی درباره اقدامات انجام‌‌شده برای تخلیه آب از بعضی واحد‌های مسکونی نیز گفت: با اقدامات همکاران ما آب از ۵٣ واحد مسکونی تخلیه شده است.

Page Generated in 0/0061 sec