printlogo


کد خبر: 227453تاریخ: 1399/9/11 00:00
وزیر بهداشت:
پیک زمستانی پیش ‌روست

گروه اجتماعی: کاهش تعداد مرگ‌و‌میرهای کرونایی در کشور موجب شده خیلی‌ها پایان محدودیت‌ها را خواستار شوند اما این در حالی است که بسیاری از شهرهای کشور هنوز در وضعیت قرمز قرار دارند و عادی‌سازی می‌تواند فاجعه‌ای دیگر به بار آورد. مرگ‌و‌میر روزانه کرونا که در هفته‌های گذشته حتی به 489 نفر رسیده بود هم‌اکنون کمتر از 380 نفر است و تداوم تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها می‌تواند این روند کاهشی را ادامه‌دار کند. کاهش محسوس مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا نتیجه محدودیت‌های 2 هفته‌ای قبلی است و قطعا محدودیت‌های شدید جدید می‌تواند حتی تعداد آن را کمتر از این کند. وزیر بهداشت در این باره دیروز خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: با همت و پشتکار شما، توانستیم باز هم منحنی ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا را پایین آوریم. بارها گفته‌ام هر میلی‌متری از این منحنی‌ها که به سمت پایین خم می‌شوند، پشت عزیزان بردبار ما در مراکز بهداشتی- درمانی بشدت خمیده می‌‌شود. 
وی در ادامه بیان کرد: من شاهد تلاش شبانه‌‌روزی شما عزیزان در ایام بودم، توفان سهمگینی بود و خوشبختانه با اطلاعاتی که از شما می‌‌گیرم، خوشبختانه در اکثر استان‌‌ها داریم به تعادل برمی‌گردیم. دیروز هم از مردم خواستم این کاهش مرگ‌و‌میرها را به حساب بهتر شدن اوضاع و عادی‌انگاری نگذارند و به تله قدیمی که تصور کنند شرایط بهتر شده و باید عادی‌انگاری صورت گیرد، نیفتند و ما را از اجرای دقیق پروتکل‌‌ها دور نکنند. وی افزود: اگر توانستیم تعداد مرگ‌‌و‌میر و موارد بستری را کاهش دهیم، فقط در سایه رعایت دقیق پروتکل‌‌ها و زحمات کادر بهداشت و درمان کشور بود. دکتر نمکی خاطرنشان کرد: خوشبختانه به‌رغم پیش‌بینی‌های سازمان‌‌ها و موسسات علمی جهانی که در این ماه و ماه آینده مرگ‌های بالای ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر را برای ما پیش‌بینی کرده بودند و این پیش‌بینی درباره آمریکا و کشورهای اروپایی درست از آب درآمد اما به دلیل مداخلات به‌موقع این پیش‌بینی‌‌ها در کشور ما در حال عکس شدن است. 
وی ادامه داد: ما اثرات اعمال محدودیت‌‌ها و طرح جدید را که مزین به نام شهید حاج‌قاسم سلیمانی است در هفته‌‌های آتی خواهیم دید. این کاهش‌ها اثراتی است که از قبل همکاران ما در دانشگاه‌‌ها و بیمارستان‌‌ها اجرا کردند و همچنین اثرات سایر محدودیت‌هایی است که در استان‌های کشور اعمال شد. 
وی با اشاره به طرح محله‌محور شهید حاج‌قاسم سلیمانی، عنوان کرد: این طرح با همکاری هلال ‌احمر، بسیج و سازمان‌‌های مردم‌‌نهاد، با توصیه مقام معظم رهبری آغاز شد. البته این طرح اگرچه قبلا ابلاغ شده است اما در عین حال به محورهایی اشاره می‌کنم. یکی از این محورهای بسیار مهم، محور آموزش است. ما اگر نتوانیم آموزش همگانی را در راستای رعایت پروتکل‌‌ها و آنچه ما به عنوان اصلی‌‌ترین موارد تاثیرگذار در مهار بیماری از آن اسم می‌‌بریم، بخوبی اجرا کنیم، موفق نخواهیم بود.  
 
* تاکید بر لزوم نظارت مستمر بر اجرای پروتکل‌‌های ضدکرونا
وزیر بهداشت در ادامه با تاکید بر لزوم نظارت مستمر بر اجرای پروتکل‌های ضدکرونا، اظهار کرد: در این مرحله با هیچ کس مماشات نکنید. ما یک پیک زمستانه‌ای را مانند تمام جهان پیش روی خود داریم. در استان‌‌های جنوبی در حال حاضر هوا معتدل‌تر است ولی با رفتن به سمت سرما، مردم به داخل خانه‌‌ها رفته و درب‌ها و پنجره‌‌ها را می‌‌بندند و شیوع بیماری بالا می‌‌رود. بنابراین بر اساس اعلام رنگ هر منطقه شامل قرمز، زرد و نارنجی منطبق بر دستورالعمل‌‌ها، باید پروتکل‌‌ها را بیشتر رعایت کنند و نظارت را افزایش دهند. 
دکتر نمکی در ادامه درباره تست‌‌های تشخیص کرونا اظهار کرد: خوشبختانه تست‌‌های سریع برای دانشگاه‌‌های علوم پزشکی ارسال می‌‌شود اما برخی دانشگاه‌ها به اشتباه فکر می‌‌کنند با داشتن تست‌های سریع باید تست PCR را کنار بگذارند. ما وقتی از ظرفیت 100 هزار تست در روز صحبت می‌کنیم، تست‌های سریع و PCR همزمان را در نظر می‌گیریم‌؛ باید 40 هزار تست PCR روزانه انجام شود و بین ۶۰ تا ۸۰ هزار مورد هم تست سریع انجام دهیم. در بیمارستان مطلقا کسی حق ندارد از تست سریع استفاده کند و باید حتما از تست PCR استفاده شود و در پایگاه‌‌های سلامت و مراکز سرپایی هم باید از تست سریع استفاده شود و تکلیف فرد ظرف 20 دقیقه‌ مشخص شود تا تماس‌‌های نزدیک بیمار را شناسایی کنیم.

Page Generated in 0/0065 sec