printlogo


کد خبر: 227457تاریخ: 1399/9/11 00:00
اخبار

وزارت خارجه چین:
از شنیدن خبر ترور دانشمند ایرانی شوکه شدیم
سخنگوی وزارت خارجه چین ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان را بشدت محکوم کرد. هوا چانینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در پیامی در صفحه توئیتر خود به زبان فارسی نوشت: «شوکه شده از قتل آقای محسن فخری‌زاده، دانشمند ایرانی. ما این جنایت خشونت‌آمیز را محکوم می‌کنیم و خواستار بررسی و بازرسی جدی آن هستیم. چین با هر گونه اقدامی که منجر به افزایش تنش و تخریب صلح و ثبات در منطقه می‌شود مخالف است».  
***
وزارت خارجه روسیه:
قویاً ترور دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم می‌کنیم
وزارت خارجه روسیه ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند دفاعی و هسته‌ای ایران را بشدت محکوم کرد. به گزارش فارس، وزارت خارجه روسیه ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند دفاعی و هسته‌ای ایران را بشدت محکوم و اعلام کرد این اقدام با هدف ایجاد بی‌ثباتی در منطقه انجام گرفت. به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مسکو قویا ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران را که با هدف بی‌ثبات کردن منطقه صورت گرفت محکوم می‌کند. ما نگرانی جدی خود از ماهیت تحریک‌آمیز این اقدام تروریستی که به وضوح با هدف ایجاد بی‌ثباتی و تشدید احتمال درگیری در منطقه انجام شد، ابراز می‌کنیم. وزارت خارجه روسیه افزود: هر کسی که پشت این قتل قرار دارد و می‌کوشد از آن در جهت منافع سیاسی خود استفاده کند، باید در این باره مسؤول شناخته شده و پاسخگو باشد.
***
تعارف الکاظمی با آمریکا مانع ارائه تحقیقات درباره ترور شهید سلیمانی
عضو ائتلاف الفتح عراق گفت که دولت این کشور از تحقیقات مربوط به جنایت ترور شهید سلیمانی و شهید المهندس در فرودگاه بین‌المللی بغداد، چشم‌پوشی می‌کند. عبدالامیر التعیبان، عضو ائتلاف پارلمانی الفتح عراق، از عملکرد دولت در تحقیقات ترور شهیدان قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه جمهوری اسلامی ایران و ابومهدی المهندس نایب‌رئیس سازمان حشدالشعبی انتقاد کرد. به گزارش فارس، التعیبان به پایگاه خبری المعلومه گفت: دولت مصطفی الکاظمی از تحقیقات مربوط به جنایت ترور المهندس و ژنرال سلیمانی در فرودگاه بین‌المللی بغداد، چشم‌پوشی می‌کند. وی تأکید کرد: تعارف دولت الکاظمی با آمریکا، علت اعلام نشدن نتایج مربوط به تحقیقات است؛ نتایجی که آمریکا و دست‌نشانده‌هایش در داخل عراق را سرنگون می‌کند. این نماینده عراقی خاطرنشان کرد: پارلمان عراق درباره متوقف کردن روند اعلام نتایج این تحقیقات، موضع‌گیری خواهد کرد. 
***
بولتن تخصصی دانشمندان اتمی مطرح کرد
پایان همکاری با آژانس یکی از راه‌های مقابله با ترور
بولتن آمریکایی دانشمندان اتمی با بازنشر گزارشی درباره ترور دانشمندان هسته‌ای، چنین اقداماتی را غیرسازنده و تحریک‌کننده توصیف کرد که بیشتر نتایج منفی دارد تا مثبت. به گزارش ایسنا، پس از به شهادت رسیدن محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته کشورمان در حوزه دفاعی و هسته‌ای، بولتن آمریکایی دانشمندان اتمی اقدام به بازنشر مقاله‌ای در این زمینه کرده است که پیش‌تر سال ٢٠١٢ منتشر کرده بود و در آن به بررسی موارد متعدد ترور دانشمندان هسته‌ای در کشورهای دنیا از جمله ایران و انگیزه‌های پشت این اقدامات پرداخته بود. این بولتن در گزارش خود با اشاره به منافعی که کشورهای حمله‌کننده از به قتل رساندن دانشمندان هسته‌ای سایر کشورها می‌برند، آورده است: ترور دانشمندان می‌تواند به کشور هدف این دلیل را بدهد که به همکاری‌اش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان دهد. این کشورها می‌توانند بگویند که ارائه اسامی دانشمندان هسته‌ای‌شان به آژانس آنها را در معرض خطر قرار خواهد داد. اگر آژانس امکان شناسایی و گفت‌وگو با افراد مهم در یک برنامه هسته‌ای را از دست بدهد انجام وظیفه برایش بسیار دشوار خواهد بود. به علاوه، چنین حملاتی منجر به افزایش مخفی بودن پروژه‌های هسته‌ای خواهد شد. این نشریه همچنین تاکید کرد: ترور دانشمندان هسته‌ای هرگونه امکان راه‌حل دیپلماتیک و مذاکره درباره برنامه هسته‌ای یک کشور را تضعیف می‌کند. ترورها ممکن است کشور هدف را نیز وادار به تلافی کند که به طور قطع سطح دشمنی و بی‌اعتمادی را افزایش خواهد داد. توسل به ترور دانشمندان هسته‌ای با توجه به خطرات و پیامدهایی که این کار برای کشور حمله‌کننده و جهان به همراه دارد تنها نشان‌دهنده این است که کشور مهاجم انتخاب دیگری پیش روی خود نمی‌بیند. 
***
هشدار رژیم صهیونیستی به شهروندانش از ترس انتقام ایران
شبکه الجزیره اعلام کرد رژیم صهیونیستی از ترس انتقام ایران به شهروندان خود گفته است به امارات و بحرین سفر نکنند. شبکه قطری الجزیره اعلام کرد رژیم صهیونیستی از ترس انتقام ایران به شهروندان خود هشدار داده است به امارات و بحرین سفر نکنند. پیش از این شبکه العالم به نقل از منبع آگاه از دست داشتن رژیم صهیونیستی در ترور محسن فخری‌زاده خبر داد و اعلام کرد، این عملیات به وسیله سلاح اسرائیلی که از طریق ماهواره کنترل می‌شد، انجام شد. 

Page Generated in 0/0185 sec