printlogo


کد خبر: 227478تاریخ: 1399/9/12 00:00
نمایندگان جریان‌های سیاسی مختلف در پارلمان عراق بار دیگر خواستار اجرای مصوبه اخراج آمریکایی‌ها از این کشور شدند
دور تازه مخالفت‌ها با حضور آمریکا در عراق

گروه‌بین‌الملل: در حالی که حشدالشعبی عراق در مناطق مختلف این کشور با انجام عملیات‌های ضد تروریستی در پی نابودی بقایای گروه تروریستی داعش است و در پارلمان هم موج جدیدی از اعتراضات نسبت به حضور نظامیان آمریکایی و دخالت آنها در ایجاد نا‌امنی در مرزهای این کشور شکل گرفته است، نشست ناتو هم پیرامون حضور این سازمان نظامی در عراق است. به نظر می‌رسد با وجود مخالفت مردم و پارلمان این کشور با حضور نظامیان بیگانه در عراق، ایالات‌متحده آمریکا قصد دارد پیش از خروج اجباری از عراق، ناتو را جایگزین خود کند و از این طریق ضمن کاهش تلفات نظامیانش، حضور امنیتی- نظامی خود در عراق را تداوم بخشد. 
 
* آمریکا مانعی در مسیر تامین امنیت مرزهای عراق
به گزارش «وطن امروز»، دور جدید پافشاری محافل پارلمانی عراق بر لزوم اخراج نیروهای بیگانه از عراق در راستای اجرای مصوبه پارلمان که از بیش از یک ماه پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد. نمایندگان پارلمان عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از عراق تاکید و حضور نیروهای آمریکایی در کشورشان را تهدیدی برای امنیت ملی آن می‌دانند. در جدیدترین موضع‌گیری نیز شماری از نمایندگان پارلمان عراق خواهان تحقق حاکمیت کامل عراق و اخراج نیروهای آمریکایی و تضمین کرامت شهروندان عراقی در داخل و خارج این کشور شده‌اند. در همین رابطه شماری از نمایندگان پارلمان عراق در اظهار نظرهای مختلف خواستار اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج آمریکایی‌ها از عراق شدند. در یکی از این موارد «علی الغانمی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، ایالات متحده آمریکا را به عنوان مانعی در مسیر تامین امنیت مرزهای عراق به شیوه‌های پیشرفته و مدرن دانسته و خواهان خروج آمریکایی‌ها از عراق است. وی در این باره گفت: وتوی آمریکا مانع خرید سلاح‌های پیشرفته از منابع غیرآمریکایی است و آمریکا از هر گونه قرارداد تسلیحاتی با سایر کشورها نظیر روسیه یا چین از جمله درباره سامانه‌های دفاع پیشرفته جلوگیری می‌کند. آمریکا اخیرا اعلام کرد تعداد نیروهای خود را در عراق کاهش می‌دهد. ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش هم اخیرا شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را ۳ هزار نفر اعلام کرد اما با این حال، برخی منابع سیاسی و امنیتی عراق شمار واقعی این نیروها در عراق را بیش از رقم اعلام شده می‌دانند و خواهان شفاف شدن موضوع هستند. پارلمان عراق در پی جنایت ترور سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و شهید ابومهدی المهندس، معاون سازمان حشدالشعبی عراق با صدور مصوبه‌ای بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور تأکید کرده است. مردم عراق نیز در مناسبت‌های مختلف، مخالفت خود را با اشغالگری آمریکا اعلام کرده‌اند. 
 
* تداوم عملیات‌های ضد تروریستی حشدالشعبی
روز گذشته نیروهای حشد‌الشعبی عراق عملیات خود علیه بقایای گروه تروریستی داعش در استان دیاله هم‌مرز با ایران را آغاز کردند. سازمان حشد‌الشعبی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: تیپ یکم نیروهای حشد‌الشعبی عملیات خود برای تعقیب بقایای گروه تروریستی داعش در مناطق شمال شهر خانقین و مناطق «علی السعدون» و «احمد هلال» در شمال شرقی استان دیاله را آغاز کرد. این بیانیه افزود: هدف این عملیات تقویت امنیت و ثبات و انهدام لانه‌های تروریستی و دستگیری افراد تحت تعقیب است و تاکنون یک مخفیگاه تروریست‌های داعش در منطقه احمد هلال منهدم و تعدادی بمب کار گذاشته شده خنثی شده است. استان دیاله در طول ۳ هفته اخیرا شاهد افزایش تحرکات بقایای گروه تروریستی داعش بوده و تاکنون چند عملیات علیه آنها انجام شده است. 
 
* افزایش حضور نظامی ناتو در عراق
با وجود مبارزه موفقیت‌آمیز حشدالشعبی عراق با عناصر تروریستی داعش و تاکید پارلمان این کشور بر اخراج نظامیان آمریکایی از عراق، وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) طی 2 روز در نشستی، راهبرد این ائتلاف برای سال‌های آینده و عملیات این سازمان در افغانستان و عراق را مورد بررسی قرار دادند. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در این نشست درباره مساله حضور نظامیان ناتو در عراق گفت: این ائتلاف برای افزایش حضور نظامی در خاک عراق و همچنین مساله توسعه هیأ‌ت اعزامی به‌ منظور آموزش دادن نیروهای امنیتی این کشور برنامه‌‌ریزی می‌کند.

Page Generated in 0/0058 sec