printlogo


کد خبر: 227484تاریخ: 1399/9/12 00:00
رحمتی خلاف جهت ستاره‌ها شنا کرد
عطش بی وقت برای مربیگری

زهره فلاح‌زاده: مهدی رحمتی بدون شک جزو برترین‌ دروازه‌بانان تاریخ فوتبال ایران است که اگر با کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق تیم ‌ملی به مشکل نمی‌خورد، سابقه حضورش در ترکیب تیم ‌ملی به عدد بالایی می‌رسید. شاید اگر در استقلال با رقیبانش اختلاف پیدا نمی‌کرد، محبوب‌تر از حالا هم می‌شد. 
کمتر کسی فکر می‌کرد آخرین سال بازی رحمتی در مستطیل سبز تنها به یک سال پس از رفتنش از استقلال ختم شود و کسی فکرش را نمی‌کرد او یکباره و بدون آموزش به عنوان سرمربی در لیگ برتر کارش را شروع کند. 
اصولا سنگربانانی که دستکش‌های خود را به دروازه آویزان می‌کنند و می‌روند، مربی دروازه‌بان‌های یک تیم می‌شوند تا در پستی که تجربه دارند بتوانند به نسل‌های بعدی آموزش دهند. اما رحمتی یکباره سرمربی باشگاهی شد که در چند سال اخیر به عنوان یک تیم بالانشین و حتی سهمیه‌بگیر آسیایی حاضر بوده است. رحمتی در لیگ قهرمانان آسیا خیلی زود به نیمکت شهرخودرو رسید که نتایج ضعیفی هم گرفت اما مدیران تیم مشهدی همچنان به او اعتقاد داشتند تا برای فصل بعد قرارداد رسمی امضا کنند. 
اولین برد شهرخودرو در این فصل در همان بازی اول رقم خورد که تیم ماشین‌سازی را با نتیجه 0-3 شکست داد. اما یک برد هیچ‌گاه تضمینی برای اینکه بتوانیم به یک مربی نمره کامل دهیم نیست. تیم او در ادامه 0-1 به پیکان باخت، با صنعت نفت آبادان مساوی کرد و 0-3 از پرسپولیس شکست خورد تا آمار نشان دهد اگر تجربه نباشد، بازی با تیم‌های بزرگ شما را در باتلاقی گیر ‌خواهد انداخت که شاید تنها راهش این است که خودت را هر طور شده نجات دهی و دیگر خیال مربیگری را هم نکنی!
زمانی که زین‌الدین زیدان، ستاره‌ سابق تیم ملی فرانسه و باشگاه رئال‌مادرید به جرگه مربی‌ها پیوست، در قدم اول مربی تیم‌ دوم رئال‌مادرید شد تا اول به اندوخته خود اضافه کند و سپس به یک تیم درجه یک بپیوندد. زیدان پس از گذراندن دوره‌ای، دستیار کارلو آنچلوتی در تیم اصلی رئال‌مادرید شد تا طعم نشستن روی نیمکت تیم بزرگ را بچشد. برای زیدان مهم این نبود که چون روزگاری ستاره بزرگی درون زمین بوده، دستیار مربی‌ای باشد. نشستن زیدان روی نیمکت رئال‌مادرید و عملکرد او به قدری برای هواداران رئال تحسین‌برانگیز بود که از همان روزهای ابتدایی حضورش در کنار آنچلوتی می‌توانستید رویای سرمربیگری‌اش را هم ببینید. این رویا سرانجام پس از چند سال تجربه برای زیدان به حقیقت پیوست. نتایج خوبی هم با رئال گرفت و توانست این تیم را به ۳ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا برساند. رئالی که با بهترین مربی‌های جهان سال‌ها از کسب عنوان قهرمانی در اروپا ناکام بود، با زیدان توانست به موفقیت‌های زیادی برسد. او در مدت ۳ فصل توانست ۱۱ جام برای رئال به ارمغان بیاورد که با این افتخارات حتی در جایگاه بالاتری از گواردیولا هم ایستاد. 
زیدان بدون شک بدون کسب تجربه نمی‌توانست به این همه افتخار برسد. او حتی پرس را پس از رفتنش مجاب کرد بار دیگر او را به باشگاه بازگرداند. اما امثال مهدی رحمتی‌ها بدون کسب تجربه و آموزش‌های لازم امکان موفقیت‌شان در حد یک معجزه می‌تواند باشد؛ رحمتی‌ای که مدارک سطح پایین مربیگری را هم هنوز ندارد. 
مربیانی مثل جواد نکونام که از لیگ‌های پایین‌تر شروع به مربیگری کردند، حالا توانسته‌اند به سطح اول لیگ فوتبال ایران برسند؛ نکونامی که با فولاد توانست سهمیه پلی آف لیگ قهرمانان را بگیرد و در این فصل هم نتایج قابل قبولی تا اینجا گرفته است. 
شاید بهتر است رحمتی هم همان راه نکونام‌ها و زیدان‌ها را طی کند تا بتواند روزی در جایگاه مربیگری به افتخارات خوبی برسد و رزومه پرباری برای خود دست و پا کند.

Page Generated in 0/0070 sec