printlogo


کد خبر: 227487تاریخ: 1399/9/12 00:00
دیدار «بن‌سلمان و نتانیاهو» به ضرر آمریکا، اسرائیل و عربستان

دکتر سیدمحمد مرندی: اینکه سعودی‌ها خبر دیدار محمد بن‌سلمان با بنیامین نتانیاهو را تکذیب کردند، نشان می‌دهد علنی شدن رابطه دیرینه اسرائیل و عربستان سعودی به نفع آل‌سعود نیست. 

این ۲ حکومت از قدیم با هم روابط دیرینه و پشت پرده داشتند، مانند رژیم بحرین و امارات، البته اردوغان هم روابط عمیق تجاری و سیاسی با رژیم صهیونیستی دارد و حتی سفارتخانه ترکیه نیز در اسرائیل فعال است. 
دیدار بن‌سلمان با نتانیاهو البته در جهت اهداف دونالد ترامپ و تلاشی برای نفع رساندن به رژیم صهیونیستی است. اسرائیل در تلاش است توسط همه کشورهای منطقه به رسمیت شناخته شود؛ همچنین تلاش می‌شود کشورهای آفریقایی که به شکل سنتی با نظام آپارتاید مخالف بودند، تحت فشار سعودی‌ها و برخی کشورهای منطقه، اسرائیل را به رسمیت بشناسند. 
بنابراین نفع این اقدام بیش از هر کس در ظاهر برای رژیم صهیونیستی است. این دیدار در واقع در جهت به دست آوردن نوعی مشروعیت در دیدگاه افکار عمومی جهان و مشروعیت دادن به نظام آپارتاید در فلسطین است، حکومتی شبیه حکومت آپارتاید آفریقای جنوبی ولی نفعی برای آل‌سعود و رژیم سعودی ندارد، بلکه این رژیم را متزلزل می‌کند به همین خاطر است که مقامات سعودی و رسانه‌های عربستان این دیدار را تکذیب می‌کنند. همین که این اقدام از سوی مقامات سعودی تکذیب می‌شود، نشان‌دهنده آن است که علنی بودن روابط آل‌سعود با رژیم صهیونیستی به زیان این حکومت است. عربستان و رژیم صهیونیستی در هر حال دارای روابط نزدیک پشت پرده هستند و از دیرباز سیاست‌های منطقه‌ای خود را با آمریکا هماهنگ می‌کردند. ضمن اینکه عربستان و اسرائیل در منطقه قادر به تهدید جمهوری اسلامی ایران نیستند بلکه تهدید منطقه‌ای ایران، آمریکاست و عربستان و رژیم صهیونیستی نیز هم با آمریکا در هماهنگی کامل به سر می‌برند و هم با یکدیگر، البته این دیدارها برای حکومت آل‌سعود آورده‌ای نخواهد داشت. 
دیدارهای اینچنینی برای شخص محمد بن‌سلمان اهمیت دارد. بن‌سلمان شاهزاده بی‌خردی است که نخست‌وزیر لبنان را گروگان گرفته و او را مورد ضرب و شتم قرار داده، جمال خاشقجی را در کنسولگری عربستان تکه‌تکه کرده، جنگ وحشیانه یمن را با حمایت غربی‌ها به راه انداخته و باعث شده ذخایر ارزی عربستان از بین برود و محاصره اقتصادی قطر را در دستور کار قرار داده است؛ اینها همه مجموعه‌ای از اقدامات بن‌سلمان است که باعث شده جایگاه وی نزد آمریکا متزلزل شود. 
بن‌سلمان با این اقدامات در واقع تلاش می‌کند بقای خود را تضمین کند، در حقیقت دیدار بن‌سلمان با نتانیاهو به نفع این شاهزاده سعودی اما به ضرر رژیم آل‌سعود است. 
هر قدر این روابط پشت پرده با رژیم صهیونیستی علنی‌تر شود، به ضرر آل‌سعود و به نفع محمد بن‌سلمان خواهد بود. 
علنی شدن رابطه عربستان و اسرائیل به ضرر آمریکا هم خواهد بود، زیرا این روابط به ضرر عربستان بوده و منافع آمریکا را از بین خواهد برد. 
این مسیر غیرعاقلانه در آمریکا نیز به نفع شخص ترامپ است، زیرا با این کار می‌تواند لابی صهیونیست‌ها و ثروتمندان طرفدار صهیونیست‌ها را بیش از پیش به خود نزدیک کند. 
در حقیقت علنی شدن دیدار بن‌سلمان و نتانیاهو به نفع ترامپ، بن‌سلمان و نتانیاهو است اما به ضرر آمریکا، حکومت آل‌سعود و رژیم صهیونیستی خواهد بود، چرا که متزلزل شدن آل‌سعود در جهان عرب و مخالفان آپارتاید، به ضرر منافع رژیم صهیونیستی و آمریکاست.

Page Generated in 0/0092 sec