printlogo


کد خبر: 227499تاریخ: 1399/9/12 00:00
تعداد کل قربانیان 48628 نفر
382
تهران از شنبه نارنجی است

اسدالله خسروی*: 11 روز پس از آغاز محدودیت‌های شدید کرونایی، مشاهدات میدانی نشان می‌دهد تعطیلی برخی ادارات و کارمندان هم نتوانسته روزهای شهرهای قرمز را خلوت کند و با نوعی عادی شدن شرایط مواجهیم. 

به گزارش «وطن ‌امروز»، بنا به گفته معاون روحانی و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، قرار بود ادارات در شهرهای قرمز تعطیل شود اما مشخص شد تصمیم جدیدی گرفته نشده و همان اختیارات سابق به مدیران برای حضور کارمندان داده شده است. طبق تصمیم قبلی، حضور تعداد کارمندان در دست مدیران است و اگر مدیری تشخیص دهد که باید کارمندان بیشتری به اداره بیایند، این اتفاق رخ می‌دهد. شعب بانک‌ها با توجه به تعطیلی بخشی از کارمندان، شلوغ‌ترین روزهای خود را می‌گذرانند و تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها، پرسنل بانک‌ها را غافلگیر کرده است. آنها انتظار داشتند مانند کارمندان دیگر در بعضی از ایام هفته در خانه بمانند اما هجوم به بانک‌ها موجب شد روسای شعب اکثر بانک‌ها به کارمندان خود استراحت ندهند. به همین علت است که شهرهای قرمز همچنان روزهای شلوغی دارد و حتی آلودگی هوای تهران به مرز هشدار رسیده است. 
در حالی که در چند روز اخیر آمار مرگ و میر کرونا به زیر ۴۰۰ نفر رسیده است اما کارشناسان معتقدند نباید فریب این کاهش آمار را خورد و محدودیت‌ها و برخی تعطیلی‌ها را فراموش کرد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: همان‌طور که وزیر بهداشت اعلام کرد، زمستان کرونایی سختی پیش‌رو داریم و مردم نباید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی کم‌توجه شوند، چرا که کرونا این روزها نه فقط ضعیف نشده است، بلکه به دلیل سرمادوستی، در زمستان و فصول سرد قدرت انتقال بسیار بالایی نیز دارد. 
ملک فاضلی در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه کرونا درمان قطعی ندارد و واکسن قطعی برای آن تاکنون ساخته نشده است، گفت: تنها راه جلوگیری از این بیماری خودمراقبتی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی است. 
پزشک و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هر چند قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا نیازمند برنامه‌ریزی دقیق توسط دولت‌ها همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است اما دولت تاکنون اقدامی جدی چون تعطیلی مطلق چند هفته‌ای در شهرهای با وضعیت قرمز را به کار نگرفته است. 
وی افزود: قرنطینه برخی شهرهای پرخطر کرونایی به دلیل جلوگیری از شیوع گسترده این بیماری ضروری است اما متاسفانه دولت توان مدیریت و تامین نیازهای زندگی مردم در شرایط قرنطینه را ندارد و هر از گاهی با اعمال محدودیت‌های ناقص و نصف و نیمه می‌خواهد شیوع این بیماری در جامعه را به حداقل برساند. 
فاضلی با بیان اینکه کنترل بیماری کرونا نیازمند تلاش همگانی است، خاطرنشان کرد: اگر چه غفلت از این بیماری رفتن به استقبال مرگ خود و دیگران است اما دولت نیز نباید نسبت به کاهش سرایت این ویروس در جامعه فقط به توصیه‌های بهداشتی اکتفا کند، بلکه با تداوم محدودیت‌ها و شدیدتر کردن آن مانع از شیوع گسترده این بیماری شود. 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: دولت محدودیت‌هایی را با هدف کاهش میزان ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور ایجاد کرده است و با ارائه دستورالعمل‌هایی مانع از فعالیت برخی صنوف و کسب‌و‌کارها شده تا زنجیره انتقال این ویروس در جامعه کم شود اما توجهی به معیشت و زندگی آنها نکرده است، در حالی که حدود 90 درصد مردم اگر یک روز کار نکنند برای تامین امور زندگی خود و خانواده‌های‌شان لنگ خواهند ماند. بنابراین دولت باید برای ادامه محدودیت‌های شدید و  حفظ حالت فوق‌العاده برنامه‌ریزی کند.
وی با بیان اینکه مردم نباید فریب کاهش آمار مرگ‌و‌میر کرونایی را بخورند و نسبت به رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی کم‌توجه و سهل‌انگار شوند، گفت: کرونا همچنان بی‌رحمانه می‌تازد، بنابراین مردم همواره باید پروتکل‌ها را رعایت کنند، از طرفی با کاهش آمار مرگ‌‌و‌میر دولت نیز باید برنامه‌های محدودیتی خود را سخت‌تر کند تا بتواند آمار مرگ‌و‌میر و ابتلا به ویروس کرونا را در جامعه به حداقل برساند. فاضلی ادامه داد: هر چند رکن اساسی زندگی سلامت است اما دولت باید در شرایط سخت با مدیریت درست به فکر رفاه نسبی مردم باشد.
 
* نقض قرنطینه از سوی ۷۳ درصد مبتلایان به کرونا
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به ردیابی هوشمند موارد کرونا در طرح بسیج محله‌محور گفت: در شروع هفته گذشته ردیابی تلفن همراه بیمارانی که کرونا مثبت بودند، نشان داد تنها ۲۰ درصد این افراد قرنطینه را رعایت می‌کنند و ۷۳ درصد قرنطینه را نقض می‌کنند. این به منزله یک بمب ساعتی در تهران قلمداد می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد. دکتر علیرضا زالی در جلسه فرمانداران استان تهران ویژه اجرای طرح شهید سلیمانی که با حضور استاندار تهران و به صورت ویدئو‌کنفرانسی برگزار شد، ضمن تقدیر از استاندار تهران و مسؤولان محلی، سپاه، نیروی انتظامی، شبکه‌های بهداشت و درمان و هماهنگی میان همه دستگاه‌های مربوط که دستاوردهای مهمی در مقابله با بیماری کرونا را رقم ‌زده است، گفت: امروز فرصت تاریخی تکرارناپذیری برای استان تهران فراهم شده تا نگاه ویژه‌ای به ارتقای زیرساخت‌های بهداشتی در این استان داشته باشیم. بی‌تردید باید نتیجه کار در طرح شهید سلیمانی مورد توجه فرمانداران قرار گیرد و با توجه به شرایط محلی و بافت بومی، تحقق‌پذیری طرح در دستور کار قرار گیرد. وی افزود: در حوزه بیماریابی زودهنگام قطعا نیاز به ردیابی داریم. مطالعات ما در تهران نشان می‌دهد هر فردی که به بیماری آلوده باشد، می‌تواند 7 نفر را که اغلب افراد نزدیک به فرد در منزل یا محل کار هستند آلوده کند. یعنی 7 تا ۱۰ نفر از اطرافیان فردی که کرونا مثبت است باید در طرح ردیابی شوند. موضوع دوم استفاده از تست‌های سریع است که هفته آینده توزیع بیشتری از این تست‌ها را خواهیم داشت. این تست‌ها در بخش دولتی توزیع می‌شوند و در بخش خصوصی توزیع نخواهند شد. وی ادامه داد: باید مساله قرنطینه‌سازی را نیز به‌جد دنبال کنیم. افرادی که تست آنها مثبت شده باید به قرنطینه بروند، البته افرادی هستند که به لحاظ شرایط اقتصادی و دلایل دیگر در منزل امکان قرنطینه ندارند، لذا نقطه آسیب‌پذیر ما همین جاست که باید فضاهای مراقبتی را در نظر بگیریم. بنابراین از فرمانداران درخواست می‌کنم به موضوع فضاهای مراقبتی توجه ویژه داشته باشند و لیست آنها را به ما اعلام کنند. وی ادامه داد: آقای کولیوند مسؤولیت پشتیبانی این فضاها را بر عهده دارد. قطعا اگر افراد کرونا مثبت در جامعه رها شوند، این طرح با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد. به این ترتیب ردیابی، بیماریابی سریع و قرنطینه‌سازی در این طرح باید به طور جد مورد توجه قرار گیرد. در شروع هفته گذشته ردیابی تلفن همراه بیمارانی که کرونا مثبت بودند نشان داد تنها ۲۰ درصد این افراد قرنطینه را رعایت می‌کنند و ۷۳ درصد نقض قرنطینه می‌کنند. این به منزله یک بمب ساعتی در تهران قلمداد می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد. 
 
* درباره ادامه تعطیلی‌های کرونایی شنبه تصمیم‌گیری می‌شود
برای ادامه تعطیلی‌های کرونایی در شهرهای قرمز، شنبه هفته آینده تصمیم‌گیری می‌شود. 
سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه محدودیت سراسری از یکم آذرماه شروع شد، افزود: با توجه به سیاست‌های وزارت بهداشت و رعایت مردم، میزان پروتکل‌ها به بالای ۹۰ درصد رسید. در یکم آذر ۱۶۰ شهر در وضع قرمز (هشدار ۳) قرار داشتند و اکنون ۳۸ شهر قرمز هستند. علیرضا رئیسی ادامه داد: متأسفانه در ۲۳ شهرستان با رعایت نکردن صحیح پروتکل‌های بهداشتی شاهد صعود ابتلا به ویروس کرونا هستیم. همه محدودیت‌ها تا صبح شنبه آینده قابل اجراست؛ مگر اینکه تصمیمات جدید زودتر اطلاع‌رسانی شود. رئیسی با بیان اینکه سیر نزولی ورود به بیمارستان‌ها را شاهد هستیم، ادامه داد: چنانچه پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود ممکن است به وضع قبل بازگردیم. 
سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، به ساکنان استان‌های جنوبی کشور درباره شیوع دوباره کرونا با سرد شدن هوا و ادامه دورهمی‌های خانوادگی هشدار داد و گفت: چنانچه ترددهای غیرضرور و دورهمی‌ها افزایش یابد، وضعیت کشور بهبود نخواهد یافت. 
رئیسی با ذکر ۳۸ شهر کشور افزود: در این شهرها از روز چهارشنبه وضع هشدار از قرمز به نارنجی تبدیل می‌شود و فقط گروه‌های شغلی ۳ و ۴ محدودیت دارند. تا زمان تصمیم‌گیری صبح شنبه هفته بعد محدودیت‌های کرونایی در تهران ادامه خواهد داشت و تا زمانی که اطلاع‌رسانی جدیدی صورت پذیرد، محدودیت‌ها اعمال می‌شود.
همچنین عصر دیروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: در 64 شهری که در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند، همچنان به مدت یک هفته دیگر محدودیت‌ها اعمال می‌شود تا پس از بررسی دوباره و اعلام نتایج، مجددا درباره شرایط آنها تصمیم‌گیری شود.
علیرضا رئیسی افزود: سایر شهرها که در لیست قرار ندارند، به رنگ نارنجی خواهند بود، از جمله تهران که از شنبه نارنجی می‌شود.
 سخنان عجیب و مبهم رئیسی درباره نارنجی شدن وضعیت تهران از شنبه در حالی مطرح می‌شود که معلوم نیست طی ۳ روز آینده آمارهای مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در کلانشهر تهران چه رقمی اعلام می‌شود که متوجه وضعیت پایتخت شویم.
 
* سیر نزولی پذیرش بیمارستانی بیماران کرونا در تهران
استاندار تهران از سیر نزولی پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان‌های تهران خبر داد و گفت: در کشور به ازای هر ۱۱۰۰ نفر یک خانه بهداشت وجود دارد، در حالی ‌که در تهران به ازای هر ۳۳۰۰ نفر یک خانه بهداشت وجود دارد. علاوه بر این در کشور به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک مرکز بهداشتی- درمانی شهری وجود دارد، در حالی ‌که در تهران به ازای هر ۵۲ هزار نفر یک مرکز وجود دارد. انوشیروان محسنی‌بندپی ادامه داد: بی‌تردید می‌توانیم سلامتی را در پایه‌ترین و اساسی‌ترین نقطه که مرکز بهداشت و درمان روستایی است، چک کنیم. لذا باید در جهت توسعه و تقویت این مراکز گام برداریم. استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه طرح بسیج محله‌محور باید با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها عملیاتی شود، افزود: باید همه ظرفیت‌ها را در اجرای این طرح به کار بگیریم و نگاهی اساسی به زیرساخت‌ها داشته باشیم. 
کرونا مسأله امروز ما نیست و ممکن است خدایی ناکرده سال دیگر بیماری دیگری داشته باشیم. باید تلاش و اقدام ویژه‌ای کنیم تا در جهت تامین زیرساخت‌ها در استان تهران تحول اساسی را شاهد باشیم. وی تاکید کرد: طرح بررسی و ارزیابی شده و در جهت تامین اهداف آن باید حرکت کنیم. هدف اصلی طرح بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و مشارکت‌ها در شناسایی افراد بیمار و قرنطینه آنهاست، لذا باید در کنار آن توسعه خدمات سرپایی و مراکز بستری را مورد توجه قرار دهیم. 
‌بندپی تاکید کرد: سیر نزولی پذیرش بیمارستانی را شاهد هستیم. این موضوع باید تداوم پیدا کند. مهم نیست که همه جا را تعطیل کنیم و تعداد بیماران پایین بیاید. باید فعالیت ادامه داشته باشد و با افزایش آگاهی و شناسایی بیماران بتوانیم مدیریت این بیماری را محقق کنیم. از این پس جلسات با فرمانداران به صورت هفتگی و به تناوب برگزار خواهد شد.
* خبرنگار
***
[آخرین آمار کرونا در ایران]
پس از ۴ روز روند کاهشی مرگ و میر کرونا تعداد قربانیان روزانه بار دیگر افزایشی شد. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز ضمن اعلام آخرین آمار مربوط به بیماران و بهبودیافتگان کرونا در کشور گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۸۲ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند. به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، سیماسادات لاری اظهار کرد: از دیروز تا امروز 11 آذر 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 13 هزار و 881 بیمار جدید مبتلا به «کووید-19‌» در کشور شناسایی شدند که 2237 نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران «کووید-19‌» در کشور به 975 هزار و 951 نفر رسید. وی افزود: متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 382 بیمار «کووید-19‌» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به 48 هزار و 628 نفر رسید، البته خوشبختانه تاکنون 677 هزار و 963 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌‌اند. به گفته لاری، 5840 نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19‌» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون 6 میلیون و 168 هزار و 637 آزمایش تشخیص «کووید-19‌» در کشور انجام شده است. بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان‌و‌بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند. 
 

Page Generated in 0/0069 sec