printlogo


کد خبر: 227502تاریخ: 1399/9/12 00:00
اخبار

تأکید رهبر انقلاب به ورود بنیادها برای حل مشکلات اقتصادی
عضو شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در پاسخ به سوالی درباره مطرح شدن استفاده از ظرفیت‌ها و منابع بنیادها و... با توجه به کمبود منابع دولت، گفت: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که خدمت ایشان بودیم به مسؤولان دولت فرمودند: «شما می‌توانید از طریق عرضه مالکیت سهام شرکت‌های دولتی برای حل مشکل کسری بودجه و سرمایه‌گذاری مجدد، منابع ایجاد کنید».
محمدرضا پورابراهیمی افزود: بنابراین این موضوع شامل آن دسته از دارایی‌های بلااستفاده دولت یا سهامی است که می‌تواند تبدیل به احسن شود که این موضوع را باید از طریق عرضه دنبال کنیم و خروجی آن این باشد که ناترازی بودجه را جبران کند یا منابعی را تأمین کند که در سرمایه‌گذاری‌های جدید دولت بتواند اتفاقات مثبتی را رقم بزند. مقام معظم رهبری این موضوع را تعمیم دادند و فرمودند که «نه‌تنها من از دولت چنین انتظاری دارم بلکه در بخش‌های دیگری که زیر نظر دفترم هستند (مانند ستاد و مجموعه‌های دیگر) نیز همین انتظار را دارم».
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: این بدین معناست که از بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و مجموعه‌های اقتصادی که با دفتر مقام معظم رهبری هماهنگی دارند، انتظار می‌رود در اقتصاد سرمایه‌گذاری کنند و با واگذاری‌هایی که انجام می‌دهند، کوچک‌سازی کنند، یعنی اگر در شرکتی 80درصد سهام را دارند سهام خود را به 50 درصد برسانند و منابع خود را آزاد کنند و بیایند در بازار اولیه سرمایه‌گذاری کنند و تشکیل پروژه دهند. 
***
تابستان داغ مسکن در تهران
مرکز آمار ایران گزارشی از وضعیت معاملات خرید و فروش و اجاره مسکن بنگاه‌های معاملاتی شهر تهران در تابستان گذشته را منتشر کرد. طبق این گزارش، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملاتی در تابستان امسال 24 میلیون و 146 هزار تومان با میانگین مساحت 88 مترمربع ومتوسط عمر 12 سال بوده است که نسبت به فصل قبل (بهار ۹۹) 3/28 درصد رشد قیمت داشته است. 
***
لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ امروز به مجلس تقدیم می‌شود
محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به فرارسیدن زمان تقدیم لایحه بودجه سال 1400 به مجلس گفت: طی جلسه‌ای که با جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور داشتم، دولت چهارشنبه 12 آذر(امروز) لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد کرد. 
***
تعیین منابع مالی طرح مجلس برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی
مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از موارد مهم در طرح جهش تولید و تامین مسکن، مساله تامین مالی بود. در همین راستا در حالی ‌که کمیسیون عمران تصمیم به اختصاص 25 درصد از تسهیلات پرداختی بانکی گرفته بود، مقرر شد 40 درصد از تغییر مانده تسهیلات بانکی برای ساخت مورد استفاده قرار گیرد. 
***
دولت با استفاده از ابزارهای بازاری قیمت کالاهای اساسی را تعدیل کند
رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس درباره ضرورت کاهش قیمت کالاهای اساسی متناسب با سقوط نرخ ارز به خانه ملت، گفت: در شرایطی که نرخ ارز نوسان دارد، قیمت کالاهای اساسی نیز باید تغییر ‌کند، این در حالی است که در حال حاضر شاهد اصل چسبندگی قیمت‌ها در بازار هستیم. سیدشمس‌الدین حسینی افزود: اصل چسبندگی قیمت‌ها به این معناست که زمانی که قیمت کالاها افزایش می‌یابد، بسادگی به نرخ‌های گذشته بازنمی‌گردد مگر با برنامه‌های نظارتی و تنظیم بازار مناسب؛ در این شرایط دولت‌ باید با استفاده از ابزارهای مناسب که بیشتر بازاری هستند تا اداری و دستوری، نرخ قیمت‌ها را تعدیل کند. 
***
رونمایی از سامانه مجامع الکترونیک و سامانه پرداخت سود سهام
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به رونمایی سامانه مجامع الکترونیک، گفت: با گسترش بازار سرمایه و میلیونی شدن دارندگان کد بورسی و همچنین با توجه به پراکندگی جغرافیایی گسترده سهامداران نیاز به برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی به صورت الکترونیکی داشتیم تا از طرفی نیازی به طی مسافت‌های طولانی از سوی سهامداران برای شرکت در مجامع نباشد و از طرف دیگر حجم بالای سهامداران‌مان مانع برگزار نشدن مجامع شرکت‌ها به صورت اصولی نشود. دژپسند ادامه داد: همچنین با راه‌اندازی سامانه پرداخت سود سهام، توزیع سود این شرکت‌ها به صورت الکترونیکی فراهم شد تا مانع از تحمیل زحمت زیاد به سهامداران شود. بر این اساس و با توجه به پراکندگی سهامداران در مناطق مختلف کشور، دیگر نیاز نیست که سهامداران برای دریافت سود، هزینه کرده و به دفتر مرکزی مراجعه کنند.
***
خیز روسیه برای حذف دلار آمریکا از تجارت با سازمان همکاری شانگهای
میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد جایگزین کردن دلار با ارزهای ملی در تجارت بین کشورهای سازمان همکاری شانگهای (‌SCO‌) یکی از محتمل‌ترین زمینه‌های همکاری است. میشوستین روز دوشنبه در نشست سازمان همکاری شانگهای گفت: ایجاد جایگزین‌های مستقل برای دلار مساله مهمی است. وی افزود: ما گسترش اقدامات درباره تسویه حساب‌های متقابل با ارزهای ملی را امیدوارکننده می‌دانیم. 

Page Generated in 0/0052 sec