printlogo


کد خبر: 227507تاریخ: 1399/9/12 00:00
اخبار

امارات، بحرین و کویت شامگاه دوشنبه ناگهان ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کردند
شیوخ مرتجع خلیج‌فارس از چه ترسیده‌اند؟
نشریه میدل ایست‌آی طی گزارشی نوشت: ایران به امارات گفته است در صورت هرگونه حمله آمریکا، این کشور را مورد هدف قرار خواهد داد. 
در گزارش این رسانه منطقه‌ای آمده است: یک منبع بلندپایه در امارات به ما گفت ایران مستقیما با محمد بن‌زاید، ولیعهد امارات در هفته گذشته تماس گرفته و تهدید به ضربه به این کشور در صورت هرگونه حمله آمریکا به ایران کرده است. 
این منبع گفت: این تهدید را بن‌زاید مستقیما از سوی ایران دریافت کرد و پای هیچ واسطه‌ای در میان نبود. به گفته این منبع، ایران به بن‌زاید گفته است: «ما شما را مسؤول ترور فخری‌زاده می‌دانیم». این منبع گفت تماس ایران با بن‌زاید چندین ساعت قبل از بیانیه امارات در محکومیت ترور فخری‌زاده بوده است. 
گفتنی است وزارت خارجه بحرین نیز شامگاه دوشنبه، ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی بحرین (بنا)، وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای در این باره نوشت: «وزارت خارجه بحرین ترور آقای محسن فخری‌زاده در تهران را محکوم می‌کند». در این بیانیه بر «لزوم هم‌سو‌سازی تلاش‌ها برای کاهش تنش و جلوگیری از آن در منطقه و همچنین حفاظت از امنیت و ثبات» تأ‌کید شده است. در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به شرایطی که منطقه در آن قرار دارد، بحرین از تمام طرف‌ها می‌خواهد حداکثر خویشتنداری را داشته باشند و از کشاندن منطقه به سوی سطح جدیدی از بی‌ثباتی و تهدید صلح خودداری کنند. 
همچنین وزارت خارجه کویت شامگاه روز دوشنبه در بیانیه‌ای ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته‌ هسته‌ای ایران را محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور شهید فخری‌زاده، بر موضع ثابت این کشور در رد هر گونه اقدام خشونت‌آمیز با هر انگیزه‌ای تأکید کرد. در ادمه بیانیه‌ ضمن تسلیت به جمهوری اسلامی ایران، بر رد هر گونه اقدام که به افزایش تنش و تضعیف ثبات منطقه منجر شود، تأکید شده است. این بیانیه‌ در حالی است که «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت روز دوشنبه در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اقدام تروریستی اخیر و به شهادت رساندن محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران را محکوم کرده بود. 
***
حامیان CFT رفتار کشورهای اروپایی را چگونه توجیه می‌کنند؟
علی باقری‌کنی، دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به واکنش ضعیف یکی دو کشور اروپایی نسبت به جنایت ترور شهید فخری‌زاده اظهار داشت: بلژیک و آلمان که در این زمینه اعلام موضع کردند، بدون اشاره به تروریستی بودن این جنایت، از ۲ طرف خواستند خویشتنداری نشان دهند و عملا با این اقدام، به جای مقابله با تروریست‌های جلاد، علیه قربانی تروریسم موضع‌گیری کردند. معاون رئیس قوه ‌قضائیه با اشاره به بحث‌های سیاسی و رسانه‌ای چند سال گذشته درباره الزامات FATF و فضاسازی برای تحمیل پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) گفت: حامیان داخلی پیوستن ایران به CFT باید به این پرسش پاسخ دهند که چگونه عدم موضع‌گیری کشورهای غربی عضو FATF درباره ترور شهید فخری‌زاده و مهم‌تر از آن عدم شناسایی این جنایت به عنوان یک اقدام تروریستی از سوی آنها را توجیه می‌کنند؟باقری‌کنی با اشاره به اینکه کشورهای غربی عضو FATF از جمله استرالیا، اتریش، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، سوییس، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، هلند، سوئد، نروژ، پرتغال، اسپانیا، انگلستان و آمریکا که چندی قبل در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران رأی دادند، اکنون در برابر بدیهی‌ترین مصداق نقض حقوق بشر سکوت اختیار می‌کنند، یادآور شد: تجربه ناشی از برخورد کاملا سیاسی اعضای FATF با جنایت ترور شهید فخری‌زاده باید حامیان داخلی پیوستن ایران به CFT را نسبت به عمق دشمنی این دولت‌ها با ملت ایران آگاه کرده و آنها را متوجه پیچیدگی‌های سیاسی و پیامدهای امنیتی الحاق به اینگونه کنوانسیون‌‌ها کند.
***
رئیس حزب جنبش ملی ترکیه:
ترور فخری‌زاده اقدامی وحشیانه و سازمان‌یافته بود
رئیس حزب جنبش ملی ترکیه با محکوم کردن ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران، این حادثه را اقدامی سازمان‌یافته خواند. به گزارش فارس، رئیس حزب جنبش ملی ترکیه روز سه‌شنبه ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران را محکوم کرد. به نوشته روزنامه «ینی شفق»، دولت باشلی، رئیس حزب جنبش ملی ترکیه در نشستی با اعضای حزب خود ضمن انتقاد از ترور دانشمند ایرانی گفت: «ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران روز جمعه در تهران قتل سنگینی بود که فرقی با ترور ژنرال قاسم سلیمانی در ژانویه سال گذشته نداشت».  وی در ادامه گفت: «آشکار است که این حمله وحشیانه به صورت کاملا سازمان‌یافته انجام شد و آنچه توجه ما را به خود جلب می‌کند، زمان این ترور است». مصطفی شن‌توپ، رئیس مجلس ترکیه نیز طی روزهای گذشته در توئیتی در این زمینه نوشت: اقدام علیه دانشمند هسته‌ای ممتاز ایران عملیاتی تروریستی بود. ترور دانشمند ایرانی عملیات تروریستی بود. خواه یک سازمان قانونی، غیرقانونی یا کشوری مرتکب آن شده باشد، تفاوتی ندارد. وی در توئیت خود نوشت: «تروریسم، همواره تروریسم است و هر کسی که مرتکب آن شود، تروریست است». رئیس مجلس ترکیه تاکید کرد مخالف هرگونه اقدام غیرقانونی در عرصه‌های بین‌المللی است. 

Page Generated in 0/0240 sec