printlogo


کد خبر: 227510تاریخ: 1399/9/12 00:00
جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در مجلس‌شورای اسلامی تصویب شد
20
قالیباف: به جاده یک‌طرفه اجرای‌تعهدات‌توسط ایران‌ پایان و به غربی‌ها فرصت داده‌ایم به تعهدات برجامی خود عمل کنند

گروه سیاسی: طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» روز گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. کلیات و جزئیات این طرح در ۲ نوبت صبح و عصر روز گذشته جلسه علنی مجلس بررسی شد و با رای اکثریت نمایندگان به تصویب رسید. 
به گزارش «وطن امروز»، بهارستان در نخستین واکنش به ترور شهید محسن فخری‌زاده، روز یکشنبه هفته جاری با ۲ فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت موافقت کرد. گفتنی است یک فوریت این طرح ماه گذشته به تصویب نمایندگان رسیده بود. 
در این راستا، نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» با ماده یک آن موافقت کردند که به معنای آغاز حرکت به سمت غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم است. 
بر اساس ماده یک اصلاح شده طرح مذکور؛ در راستای تامین شروط نه‌گانه مقام معظم رهبری درباره توافق هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مسائل صلح‌آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای 20 درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل 120 کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح‌آمیز به اورانیوم با غنای بالای 20 درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند. 
در ماده 2 این طرح مصوب شد: در اجرای بند 3 قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران مصوب 1394 و در جهت تحقق ظرفیت یکصد‌و‌نود هزار سو غنی‌سازی، سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی‌سازی و تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح‌آمیز کشور را به میزان ماهانه حداقل 500 کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی‌شده در کشور اقدام نماید. 
بر مبنای ماده 3 مقرر شد برای تحقق هدف مندرج در ماده ۲، سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت ۳ ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی‌سازی و ذخیره‌سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل ۱۰۰۰ عدد ماشین‌ IR-2m در بخش زیرزمینی تاسیسات شهید احمدی‌روشن نطنز آغاز کند. همچنین سازمان انرژی اتمی مکلف است در همین بازه زمانی، هرگونه عملیات غنی‌سازی و تحقیق و توسعه با ماشین‌های IR-6 را به تاسیسات شهید علیمحمدی فردو منتقل کرده و عملیات غنی‌سازی را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را تا انتهای سال ۱۳۹۹ به ۱۰۰۰ ماشین توسعه بدهد.  
در ماده 4 این طرح سازمان انرژی اتمی مکلف شد نسبت به بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان ظرف مدت 5 ماه پس از تصویب این قانون اقدام کند. 
ماده 5 مصوب این طرح سازمان انرژی اتمی ایران را مکلف کرد، در راستای بند 4 قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران، همزمان با عملیات بهینه‌سازی و راه‌اندازی عامل واکنش (رآکتور) 40 مگاواتی آب سنگین اراک، نسبت به طراحی یک عامل واکنش (رآکتور) آب سنگین 40 مگاواتی جدید با هدف تولید همسان‌های پایدار (رادیو ایزوتوپ) بیمارستانی با جدول زمان‌بندی اقدام کند و جدول زمان‌بندی این موضوع را ظرف یک ماه پس از تصویب این قانون به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند. 
بر اساس ماده 6 مصوب، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعهد طرف توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی شدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع کامل صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه سند (پروتکل الحاقی) را متوقف کند. 
 
* رئیس‌جمهور مسؤول اجرای کامل قانون هسته‌ای مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در جلسه علنی بعدازظهر روز گذشته در جریان بررسی جزئیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران»، ماده ۷ این طرح را به تصویب رساندند. بر اساس ماده ۷ این طرح: «چنانچه کشور‌های متعهد ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه)، نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع کامل تحریم‌ها از جمله هسته‌ای، نظامی، حقوق بشری و امثال آن علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده را به مجلس ارائه دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نیز کمیسیون انرژی ارزیابی خود را به استناد ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به مجلس ارائه می‌کنند».
نمایندگان همچنین با پیشنهاد جایگزین در ماده ۸ طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران موافقت کردند. بر اساس ماده ۸ طرح مذکور، مسؤول اجرای صحیح و کامل این قانون رئیس‌جمهور و مقامات و مدیران مربوط و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط هستند.
 
* تعیین مجازات برای عدم اجرای مصوبه
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای برای مستنکفین از اجرای مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» مجازات تعیین کردند. 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بعدازظهر دیروز در جریان بررسی جزئیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران»، ماده ٨ این طرح را به تصویب رساندند که بر اساس آن «مسؤول اجرای صحیح و کامل این قانون رئیس‌جمهور و مقامات و مدیران مربوط و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط می‌باشند».
نمایندگان مجلس در ماده ۹ این طرح نیز مصوب کردند: «مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب امتناع یا ممانعت از اجرا به مجازات تعزیری درجات ٢ تا ۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم می‌شوند».
 
* پایان جاده یکطرفه تعهدات
رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر دیروز مجلس در جریان تصویب طرح ۲ فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از ملت ایران از سوی نمایندگان اظهار کرد: این طرح طی ۲ جلسه به تصویب رسید که فرصت خوبی را برای مجموعه هسته‌ای کشور در بعد تحقیقاتی و صنعتی ایجاد می‌کند. 
وی افزود: چند سالی است که تعهدات یکطرفه بر اساس برجام اجرا می‌شود ولی طرف‌های غربی به تعهدات‌شان پایبند نبوده و به آن عمل نکردند، در واقع تعهدات ما پابرجا بوده اما غربی‌ها تعهدات برجامی را اجرایی نکردند. 
قالیباف تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی با تصمیم امروز به جاده یکطرفه پایان داد، البته در این طرح به غربی‌ها فرصت داده شده تا به تعهدات برجامی خود عمل کنند. 
 
* دولت به مجلس اهانت نکند
محمود احمدی‌بیغش در جلسه علنی عصر دیروز مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات علی ربیعی، سخنگوی دولت طی اخطار قانون اساسی گفت: مجلس امروز طرح اقدام دولت به خاتمه اجرای پروتکل الحاقی را تصویب کرد و همه مردم از این جهت خوشحال هستند اما سخنگوی دولت در اقدامی ناپسند گفته است این طرح خلاف قانون است و مجلس اختیار تصمیم‌گیری در این باره را ندارد. نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اینگونه که دولتمردان درباره اختیارات مجلس صحبت می‌کنند، بهتر است از این به بعد ما پیش از آنکه در مجلس حاضر شویم، از دولت اجازه بگیریم!
وی تأکید کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون اساسی فعالیت می‌کنند و اگر دولت مطلبی درباره نمایندگان مطرح کند، ما از آن می‌گذریم اما مجلس خانه ملت است و دولت حق ندارد به مجلس که خانه مردم است، توهین کند. احمدی‌بیغش خطاب به ربیعی گفت: شما چه کاره‌اید که قانون مجلس را نادیده بگیرید؟ شما با این صحبت‌ها مجلس را زیر سوال می‌برید. بگویید پس مجلس چه کاره است؟
وی اظهار داشت: انفعال هم حدی دارد و باید ببینید در چه شرایطی شهید فخری‌زاده ترور شد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بایدن برادر تنی ترامپ است و به ساده‌لوحانی که به بایدن امید بسته‌اند، می‌گویم بایدن بهتر از ترامپ نیست. 
علی ربیعی روز گذشته در پاسخ به پرسشی درباره طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اقدام فوری برای لغو تحریم‌ها گفت: در جلسه روز یکشنبه دولت جناب آقای امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور طرح نمایندگان محترم را در دولت مطرح کردند. اعضای دولت در رابطه با موضوع بحث و بررسی کردند. سخنگوی دولت ادامه داد: به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسؤولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه‌های هسته‌ای بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فراقوه‌ای بوده است و هیچ نهاد و قوه‌ای به تنهایی نمی‌تواند خارج از این چارچوب اقدام کند و به نظر می‌رسد مجلس هم نمی‌تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان درباره این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیت‌های قانونی، ملاحظات و مصلحت‌های ملی توجه خواهد شد. 
در همین حال فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخالفت سخنگوی دولت با طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملی تاکید کرد: به آنها اخطار می‌دهم در کار مجلس که قوه قانون‌گذاری است دخالت نکنند، اگرنه همه‌شان را دادگاهی می‌کنیم. اگر بخواهند در امور قوه دیگر دخالت کنند، مصوبه‌ای را تدوین می‌کنیم تا به دنبال آن مجبور شوند درباره دخالت‌های‌شان به دادگاه پاسخگو باشند. 
بنابراین با مصوبه دیروز مجلس، رئیس‌جمهور و مقامات و مدیران مربوط و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط موظف شدند اقدامات ذیل را انجام دهند و در صورت عدم اجرای قانون، به مجازات تعزیری درجات 2 تا 5 قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند:
تولید و ذخیره 120 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد، افزایش ماهانه 500 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده، انجام عملیات غنی‌سازی و تحقیق و توسعه با ماشین‌های نسل ششم و افزایش آنها به 1000 دستگاه، بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی، ساخت یک رآکتور آب سنگین 40 مگاواتی جدید، راه‌اندازی مجدد رآکتور آب سنگین اراک و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی.
 
* آغاز دوباره فرآیند غنی‌سازی 20 درصد
طرح هسته‌ای مجلس می‌تواند توازن از دست رفته تعهدات برجامی را بازگرداند، بویژه اینکه آغاز فرآیند غنی‌سازی 20 درصد علاوه بر اینکه پاسخ مناسبی به ترور ناجوانمردانه دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری‌زاده است، اهرم بازدارنده‌ای است که طرف‌های برجامی را از مسیر عدم پایبندی به تکالیف و تعهدات‌شان در برجام خارج می‌کند، چه اینکه تحلیلگران و مقامات امنیتی- اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی هدف اصلی از این ترورها را متوقف یا کند کردن برنامه هسته‌ای ایران ارزیابی کرده‌اند. از آنجا که دولت دوازدهم پاسخ درخور و متناسبی به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نداد و سیاست صبر استراتژیک دولت روحانی نه‌تنها نتوانست تروئیکای اروپا را وادار به انجام تعهدات و جبران خروج دولت ترامپ از برجام کند، بلکه حتی مقامات غربی چند بار گام‌های کاهش تعهدات برجامی از سوی دولت را نمادین عنوان کردند؛ در چنین شرایطی آغاز غنی‌سازی اورانیوم با غنای 20 درصد، نمایانگر احیای توسعه برنامه هسته‌ای و همچنین پاسخ محکمی به عهدشکنی متناوب شرکای برجامی است. به علاوه عملیات غنی‌سازی و تحقیق و توسعه با ماشین‌های IR-6 و انتقال به تاسیسات شهید علیمحمدی فردو، همچنین آغاز عملیات غنی‌سازی با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع و توسعه آن تا انتهای سال ۱۳۹۹ به ۱۰۰۰ ماشین، از دیگر بخش‌های مهم طرح اقدام راهبردی مجلس است که جنبه تازه‌ای از توسعه پرشتاب و رونمایی از امکانات پیشرفته غنی‌سازی به برنامه هسته‌ای کشورمان می‌بخشد.

Page Generated in 0/0132 sec