printlogo


کد خبر: 227512تاریخ: 1399/9/12 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از اعتراض دربار انگلیس نسبت به سریال تاریخی «تاج»
به ملکه نزدیک نشوید!

عباس اسماعیل‌گل: شاید هنوز از نگاه برخی، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های هالیوود و غرب از یک آزاداندیشی در پرداختن به موضوعات حساس برخوردار هستند تا در راستای حاشیه امنی که برای‌شان به وجود می‌آید، بی‌پروا به روایت داستان‌های مستند یا تاریخی بپردازند اما حاشیه‌ای که بتازگی برای فصل چهارم سریال «تاج» محصول مشترک آمریکا و بریتانیا به وجود آمده است، باز هم ادعای آزاداندیشی سینمای هالیوود و غرب را به چالش کشید. 
سریال نمایش خانگی «تاج» توسط پیتر مورگان نوشته و ساخته شده ‌است. این مجموعه، توسط ۲ شرکت لفت بانک پیکچرز و سونی پیکچرز برای شبکه نتفلیکس تهیه شده ‌است. «تاج»، داستان سلطنت ملکه الیزابت دوم انگلستان را به تصویر می‌کشد. فصل اول این مجموعه، شامل ۱۰ قسمت یک ساعته است که ۴ نوامبر ۲۰۱۶ منتشر و با استقبال بالای مخاطبان روبه‌رو شد. پس از استقبال تماشاگران از این سریال و همچنین مورد ستایش قرار گرفتن از سوی منتقدان، فصل دوم این مجموعه بلافاصله سفارش داده شد و دسامبر ۲۰۱۷ به نمایش درآمد و پس از آن فصل سوم هم تولید و پخش شد و در نهایت فصل چهارم مجموعه سریال نمایش خانگی «تاج» این روزها در اوج شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان در قالب نمایش خانگی از سوی شبکه نتفلیکس منتشر شده است. سریال «تاج» زندگی ملکه الیزابت دوم را از زمان عروسی وی در سال ۱۹۴۷ تا به امروز نمایش می‌دهد. انتظار می‌رود این مجموعه تلویزیونی ۶۰ قسمت و بیش از 6 فصل داشته باشد. 
فصل چهارم سریال «تاج»، بازه تاریخی بین ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۰ را روایت می‌کند و در آن شاهد دوران نخست‌وزیری مارگارت تاچر و معرفی لیدی دایانا اسپنسر، همسر پرنس چارلز و مادر پرنس ویلیام و پرنس هری هستیم. 
اتفاقات فصل چهارم سریال دهه ۸۰ میلادی را به تصویر می‌کشد که مارگارت تاچر نخست‌وزیر بریتانیا بود و در این دهه دایانا با شاهزاده چارلز ازدواج کرد که در این فصل شاهد نمایش مشکلات بین چارلز و دایانا هستیم. فصل چهارم سریال «تاج» از بازیگران شناخته‌شده‌ای بهره برده است که بر این اساس الیویا کلمن در نقش ملکه الیزابت دوم، توبیاس منزیس در نقش شاهزاده فیلیپ، جاش اوکانر در نقش شاهزاده چارلز، جیلین اندرسون در نقش مارگارت تاچر، اما کورین در نقش دایانا اسپنسر (پرنسس دایانا)، ارین دوهرتی در نقش شاهدخت آن، بن دنیلز در نقش لرد اسنودون، هلنا بونهام کارتر در نقش شاهدخت مارگارت، جیسون واتکینز در نقش هارولد ویلسون، امرالد فنل در نقش کامیلا پارکر بولز، ماریون بیلی در نقش ملکه الیزابت (ملکه مادر) و چارلز دنس در نقش لوئیس مونتباتن، از جمله بازیگرانی هستند که در فصل چهارم سریال The Crown حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند. 
اما فصل چهارم سریال «تاج» بدون شک یکی از پرحاشیه‌ترین فصل‌های این سریال محسوب می‌شود؛ در این فصل پرداختن به زوایای پنهان روابط سیاستمداران دهه 80 میلادی بریتانیا حسابی خبرساز شده است و اعتراض دولتمردان و برخی اعضای خاندان سلطنتی بریتانیا را به همراه داشته است. از جمله جنبه‌های بحث‌برانگیز این سریال می‌توان به زمان‌بندی رابطه پرنس چارلز و کامیلا پارکر بولز در زمان ازدواج چارلز با پرنسس دایانا و همچنین آزارهای کلامی او نسبت به دایانا اشاره کرد. 
اما وزیر فرهنگ بریتانیا به عنوان یک مسؤول رسمی در بریتانیا به حواشی فصل چهارم سریال «تاج» واکنش نشان داد و گفت: سازندگان سریال پربیننده «تاج» که درباره زندگی ملکه الیزابت و دیگر اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا ساخته شده، باید به بینندگان بگویند که ماجراهایی که می‌بینند، الزاما واقعیت نبوده و داستان‌ است. 
«اولیور دودن» گفت: سریال محبوب «تاج» محصول نتفلیکس باید در ابتدای هر قسمت سلب مسؤولیت داشته باشد و توضیح دهد که این فیلم بر اساس واقعیت نیست. این نمایش بر اساس زندگی خانواده سلطنتی انگلیس ساخته شده است اما آخرین فصل آن در دهه ۱۹۸۰ اتفاق می‌افتد و بسیاری از شخصیت‌های اصلی هنوز زنده هستند. 
اولیور دودن، وزیر فرهنگ بریتانیا تصریح کرد: این سریال همچون دیگر تولیدات تلویزیونی یک اثر داستانی زیباست و نتفلیکس باید اول شفاف‌سازی کند. من نگرانم که نسلی از بینندگان که در آن سال‌ها نبوده‌اند، ممکن است با دیدن این سریال، داستان را با واقعیت اشتباه بگیرند. 
وی گفت قصد دارد این هفته به سازندگان سریال نامه بنویسد و نگرانی‌هایش را ابراز کند. آخرین فصل «تاج» پیش از قسمت‌های خاصی، هشدار درباره به تصویر کشیدن برخی اختلالات را نشان داده است. 
وزیر فرهنگ بریتانیا تنها کسی نیست که خواستار شفاف‌سازی اتفاقات این سریال شده است؛ ارل اسپنسر برادر پرنسس دایانای فقید اخیرا هشدار داد که بینندگان نتفلیکس باید این فصل جدید را با در نظر گرفتن چند نکته تماشا کنند. 
وی عنوان کرد: آمریکایی‌ها معمولا به «تاج» به عنوان یک سریال واقعی نگاه می‌کنند و این در حالی است که در این فصل دایانا شخصیت اول آن است ولی وی واقعی بودن رخدادهای آن را تایید نمی‌کند. اسپنسر همچنین گفت به درخواستی از سوی تیم «تاج» برای فیلمبرداری در خانه اجدادی‌اش در نورثهمپتون‌شایر نه گفته است. 
اسپنسر گفت: خیلی کمک می‌کرد اگر در ابتدای هر اپیزود این مسأله ذکر می‌شد که این سریال حقیقی نیست اما بر پایه مجموعه‌ای از رخدادهای واقعی ساخته شده است چون آن موقع همه می‌فهمیدند که موضوع فقط ساختن درام است. 
از سوی دیگر برخی دیگر از خانواده سلطنتی از این هم فراتر رفته و می‌گویند این سریال واقعیت را به صورت دقیق تصویر نکرده است. منابعی از قول خانواده سلطنتی نیز گفته‌اند که «پرنس چارلز» از تماشای فصل آخر این سریال امتناع ورزیده است. 
همچنین یکی از چهره‌های ناشناس نزدیک به پرنس چارلز به دیلی میل گفت: بسیار شرورانه است که پیتر مورگان، نویسنده سریال به طور مشخص دارد از سرگرمی سبک‌سرانه برای پیش بردن یک هدف جمهوری‌خواهانه کاملا واضح استفاده می‌کند و مردم این را نمی‌بینند. 
وی اضافه کرد مردم ظرف چند فصل اول به سریال جذب شدند و حالا دیگر نمی‌توانند ببینند چطور دارند گول می‌خورند. این یک پروپاگاندای بسیار پیچیده است. 
اما یکی از نکات قابل توجه را «جنی باند» خبرنگار سابق خانواده سلطنتی گفته است: «می‌ترسم برخی بینندگان این سریال را به عنوان یک مستند قلمداد کنند». همین صحبت کوتاه «جنی باند» خود گواه بسیاری از مسائل است. 
به هر حال انگار فشارها و انتقادهای مسؤولان دولتی و حکومتی از سریال «تاج» در همین ابتدا تاثیر خود را گذاشته است به طوری که «پیتر مورگان» تهیه‌کننده سریال تاج در اظهارنظری کوتاه گفته است این سریال یک اثر خیالی خلاقانه است. این مسأله مقدمه یک عقب‌نشینی بزرگ از سوی سازندگان یکی از سریال‌های محبوب نتفلیکس محسوب می‌شود که بدون شک در ادامه این فشارها شاهد عقب‌نشینی‌های بیشتری خواهیم بود و بار دیگر ادعای پوشالی آزاداندیشی در تولید آثار نمایشی غرب رسوا می‌شود و سازندگان سریال پس از 4 فصل مجبورند اعلام کنند که داستان‌های این فیلم خیالی است.

Page Generated in 0/0070 sec